Anmeldelse af "Dødemasken" af Mona Hawthorn Andersen

Forfatteren til denne bog - "Dødemasken" - søgte nogle boganmeldere på Facebook for noget tid siden, og jeg synes den lød meget spændende, så jeg tilbød at læse og anmelde den her på bloggen. Hun var så sød at få den sendt afsted til mig og nu har jeg fået den læst og er klar med en anmeldelse. ;) Så here you go!

Olivia bliver et offer for trafficking da hun bliver tilbudt et modeljob i Polen. Hun havde ikke set det komme, og det bliver nogle meget hårde måneder med vold, afstraffelse og psykisk terror. Hun er nemlig ved at blive klargjort til at blive solgt til en køber der er ude efter en jomfru der skal fungere som en underdanig hushjælp, sexpartner - you name it. Men en ukendt køber og velgører sørger for at hun kommer væk og får en ny start i Cachaville, Louisiana.

Men hun ender alligevel med at arbejde som hushjælp for en kvinde ved navn Luisa på en nedlagt slaveplantage. Men det er okay med Olivia. Hun er isoleret og skal ikke længere være bange for at ende tilbage som et traffickingoffer. Og det er en ret hyggelig by hun er endt med at bo i. Selvom hun skiller sig ud, så har hun en god kemi med de folk hun støder på på daglig basis. Men der er nu alligevel noget som virker forkert og skævt. Hvorfor har der været så stor udskiftning af hudhjælp piger på denne plantage? Og hvor er de alle kommet fra? Hvor er de nu? Og hvem er den mystiske maskemand som hun ser hele tiden?

Det er spørgsmål som Olivia er fast besluttet at finde svar på. For de mystiske hændelser er begyndt at gå hende på og det vækker dårlige minder. Og da hun finder spor efter de forrige kvinder der har arbejdet på plantagen bliver det kun mere og mere skræmmende. Er det Luisa der er skyld i deres forsvinden? Er det maskemanden? Eller er det den charmerende Robert som dukker op en dag og præsenterer sig som Luisas barnebarn? Eller er det Olivias egen fantasi der er gået amok? Under alle omstændigheder så begynder hun hurtigt at frygte for sit eget liv. Der er en der er ude efter at få fingrene i hende og det er måske den samme mand som er skyld i de andres forsvinden. Men hvem kan hun stole på? Hvem kan hun gå til med hendes problemer og bange anelser? Og hvad skal hun gøre nu hvor hun har fundet beviser på at noget kriminelt er sket, og som har stået på i mange år? Er hun det næste offer?

"Dødemasken" er en spændende krimi og jeg er glad for at have fået lov til at læse og anmelde den. Der er mange overraskende elementer i historien, men der er også en del.... unødige beskrivelser? Jeg ved det ikke. Det er nok forfatterens skrivestil, så det er nok bare noget jeg skal vænne mig til. Men det er ikke noget der irriterer mig så meget at jeg ikke nød at læse bogen. For det er som sagt en virkelig spændende krimi. Der er flere hints til gerningsmanden igennem hele bogen, men man bliver alligevel ret overrasket til sidst. For sammenhængen er ikke nødvendigvis så åbenlys og det synes jeg er super spændende. Og så er der også en god dosis romantik som er med til at krydre på historien og en masse humor som får en til at grine og smile. Så alt i alt en ret god romantisk krimi, og jeg kan varmt anbefale jer at læse den.