Anmeldelse af "Henretterlunden" fra serien "Mæsker" af Majbrit Ravnholt Cramer

I dag udkommer denne bog "Henretterlunden" som er første bog i serien "Mæsker" af Majbrit Ravnholt Cramer. Der er planlagt to bøger i serien og jeg var så heldig at forlaget Facet tilbød mig at læse den før udgivelsen og anmelde den her på bloggen. Og det kunne jeg da ikke sige nej til! Den lød nemlig super spændende og det er jo skønt at blive præsenteret for flere nye Danske fantasy forfattere. Forfatter som i den grad bliver fremhævet lige pt. Og det er fuldt fortjent. ;)

Men nu til anmeldelsen af denne bog.

Det er farligt at skille sig ud fra mængden i Katava. Især hvis man er ene mørke individ iblandt rent hvide mennesker. Og endnu værre når man lader til at stamme fra kannibalernes ø. Det må jo betyde at man er farlig?! Der er i hvert fald ingen der tør være nær den kongelige falkoner, Byriel. Eller.. der er enkelte der ikke tror han er farlig, men det kan være risikabelt at blive set sammen med ham.

Johanne er dog ikke bange for ham. Jo han ser anderledes ud og ja han kommer godt nok fra kannibalernes ø, men hun har altså ikke set ham spise mennesker. Og da kongen selv har valgt at tage ham med over på deres ø, så kan han da ikke være så farlig? Men resten af befolkningen tænker desværre ikke sådan. De frygter hans mørke og oprindelse alt for meget. Og det kan til tider godt få Johanne til at blive lidt nervøs. For hvad nu hvis de alligevel har ret? Selvom hun ikke selv har fået beviser for det? Og hvorfor er der ingen der vil fortælle hende sandheden? For der er noget der ikke helt passer. Byriel har jo ikke mørkt hår som de andre kannibaler har. Hans er helt lyst. Så må han jo ikke være fuldblods-kannibal?!

Det er en dyb og farlig hemmelighed som langsomt begynder at finde vej til overfladen. Og Johanne er hurtig til at fatte interesse for at finde frem til sandheden. Hun er opsat på at finde ud af hvorfor folk omkring hende behandler hende anderledes.

Hun arbejder sammen med den gamle skolemester, Lohrens, som underviser og er urtekyndig. Og det er mistanken til at han også holder noget hemmeligt for hende som gør at hun for alvor begynder at grave mere i de revner der langsomt kommer i folks historier. Og da hun finder et gammelt brev i hans kontor begynder det langsomt at gå op for hende at hun selv er... anderledes. Byriel og Johanne er åbenbart mere ens end de lige går og tror.

Desværre skal der en stor tragedie til før at der for alvor bliver skubbet gang i tingene og det bliver en meget farefuld rejse for dem. Alt bliver vendt op og ned og pludselig er der ingen der ved hvem de kan stole på. Er de historier hun er vokset op med overhovedet sande? Findes der overhovedet kannibaler over på den ø hvor Byriel kommer fra? Hvad skete der dengang det hele blev som det er den dag i dag? Vil sandheden nogenside komme frem eller ender de med at gøre det hele værre end det var?

Dette er en virkelig spændende historie om had, kærlighed og tragedier. Et fælles folk der pga. forbudt kærlighed og misforståelser ender med at blive splittet ad. Had der er grobund til farlige historier og fjendske love på begge sider. Og en historie om en kamp for at finde frem til sandheden og få den fortalt. Wow wow wow! Det er så stærk en historie og jeg slugte den råt. Did you see what I did there? ;) Slugte den råt. Som en kannibal. *Haha* Aih.. den er virkelig god og jeg glæder mig helt ekstremt til den næste bog. Denne stoppede på den største cliffhanger og jeg bliver i den grad nødt til at finde tålmodigheden frem det næste års tid. For hvad skal der dog ske med Katava? Hvordan får de reddet sig ud af det mareridt som landet nu ser ud til at skulle vænne sig til? Og... hvad med Johanne og Byriel???? Ahhh! I NEED TO KNOW! SOON!