Anmeldelse af "Solens magt" fra serien "Gudernes Krig" af Henriette Hesselholdt

I September udkom denne bog, "Solens magt" fra serien "Gudernes Krig" af Henriette Hesselholdt, og I kan tro at jeg har glædet mig meget til det næste kapitel i den serie. For hold da op hvor endte tredje bog dog bare nervepirrende spændende. Så jeg har været super spændt på at få at vide hvad der nu ville ske i Henriettes super spændende univers. Og forlaget Tellerup og søde Henriette skal selvfølgelig have mange gange tak for at jeg må læse med og være med i baggrunden i denne historie. Lige midt i Gudernes krig. ;)

Og jeg har nu fået læst bogen og jeg har en anmeldelse klar til jer.

Vermilla har bosat sig i Hegal hvor hun forsøger at få styr på livet - og sit forhold. Selvom hun nu er Se'thels paladin så ønsker hun stadig at have et nogenlunde normalt liv. Men at have et forhold der for alt i verden skal holdes skjult for andre gør det ikke ligefrem normalt. Og hendes kærlighed til Ori er det hele værd. Ori - prinsens kusine og hans personlige beskytter og magiker. En person hun en dag får virkelig hårdt brug for hjælp fra. En dag da hun er ude og træne i ørkenen møder hun nemlig en skikkelse. En gravid skikkelse. Katalena - hendes tidligere ordenssøster. Nu på flugt.

Katalena søgte tilgivelse hos Haia, men blev det benægtet. Svigtet til gudinden er for stort. Og nu er Katalena på flugt. Med et ufødt barn som Haia vil jagte. Katalena er langt om længe vågnet fra den tåge hendes kærlighed til Haia havde omsluttet hende i. Nu er der kun vreden og hævnen tilbage. Men hun skal have sit barn i sikkerhed først. Og hun kender kun meget få personer hun kan stole på. Nu skal hun bare finde dem. Og når barnet er født er det blevet tid til at rejse ud - alene - og få den hævn hun fortjener. Hævn mod alle dem der har været skyld i hendes ulykke. Hævn mod Haia. Den gudinde der skrottede hende som var hun affald.

Men der er ikke længere sikkert i Hegal. Prinsens kone er nu avatar for solgudinden, Zadaé, men ikke nok med det. Hun valgte også at blive vampyr for at gøre kroppen stærkere inden gudinden skulle tage over. Men det kom med en pris. En høj pris. En pris som Hegal hurtigt bliver offer for. Gaderne flyder med lig og dem der ikke ligger livløse er nu blevet en del af årsagen til alle disse lig. Vampyrer. Kaos og frygt er nu hurtigt blevet hverdag og det spreder sig hurtigt længere ud over landets grænser. Vermilla må bringe barnet, Taura, i sikkerhed. Væk fra Hegal og væk fra Haias udsendte.

Paleon vænner sig stadig til ikke længere at kunne bruge Haias helende evner efter han forlod sin gudinde og klippede alle bånd til hende over. Han lever nu i skjul fra Haia i Javi sammen med Jarsala. Endnu et af de uægte børn som Haia higer efter at finde og få magten over. Her i byen opdager de en hemmelighed som ændrer på alt de vidste om Jarsalas plejeforældre. Hendes "far"s skæbte er frygtindgydende og hendes "mor" var slet ikke den person hun troede at hun var. Men det skal undersøges nærmere. Hvad var skyld i at hun endte som hun gjorde? Og er det en viden som de kan bruge til noget? Måske endda imod deres fjender? Paleon har i hvert fald fået blod på tanden og det kunne godt se ud som om magi ikke er helt tabt for ham alligevel. Men vil det være for stor en pris at betale at prøve det? Og hvad vil Jarsala mene om det?

Ravena savner sin mand, Derell. Tabet af ham før hende ulykkelig, men hun har stadig Se'thel. Selvom han ikke længere er på menneskenes plan. I det mindste er han ikke død. Så hun er stadig hans peladin og hun har hans sværd. Sværdet der kan slå guder ihjel. Et sværd som hun hurtigt for brug for. Ved hans tempel bliver hun en dag opsøgt af en vampyr. En af skæbnegudinden, Yukais', allierede. Skæbnegudinden ønsker at lave en alliance med Se'thels paladiner. En alliance for at overvinde Zadaé. Og dræbe hende. Noget Ravena er den eneste der kan gøre. Med sit sværd. Men vil hun og hendes venner gå med til det? Ville det være klogt? Ja Zadaé er farlig og skal stoppes, men kan se stole på Yukais og hendes vampyr? Vil de overhovedet have en chance for at komme tæt nok på Zadaé før de selv må se døden i øjnene?

Krigen er allerede godt igang og Guderne er sultne efter magt. Men hvem vil stå tilbage som sejrsherre? Og hvem bliver sendt tilbage på Gudernes plan eller måske endda dø for altid? Og hvor mange menneske- og væsne-liv vil det komme til at koste? Mange.. og modstandsgruppen svinder lige så stille ind. Det ser håbløst ud. Vil det nogensinde ende godt? Eller vil Guderne ende med at være alles undergang?

Hold. Nu. OP! Hvor er det spændende! (SPOILER!!!!) Vi mister alt for mange i denne bog og jeg sad flere gange og skreg ned i linjerne i håb om at det ikke var rigtigt det jeg læste. Men av av av det var/er rigtigt nok. Så mange væk. Og pulsen hamrede bare derudaf. Jeg tror aldrig at jeg har siddet med hjertet så langt oppe i halsen som med denne bog. Og afslutningen. WTF!?!?!

Henriette har virkelig fået skruet op for spændingen denne gang og man bliver konstant holdt til ilden - og svitset. Ens hjerte bliver tygget godt i smadder og trampet på men det gør bare historien endnu mere spændende og man sidder hele tiden med den der "Jamen hvem skal nu tage over? Hvem skal nu gå op imod de dumme og magtsyge Guder?". :D Og det gør det virkelig hårdt når man nu skal vente et år på den sidste bog og afslutningen på Gudernes krig. For det bliver helt klart et virkelig spændende kapitel og jeg glæder mig helt enormt.

★★★★✩