En ny serie fra Julie M. Day - "Af Blod og Støv" (Sagakvartetten #1)

Så er Julie M. Day skisme klar med endnu en serie! Jeg elsker hendes serie "Grænsen til Trafallas" så jeg var spændt på hvordan hendes nye serie ville fange mig. Den første bog "Af Blod og Støv" i den nye serie "Sagakvartetten" udkom her i Maj måned og jeg var så heldig at Turbine ville sende mig et anmelder eksemplar. Og se lige hvor fin den ser ud! Jeg er super spændt på at se hvordan de tre næste (for der bliver vist 4 bøger i denne serie) bøger kommer til at se ud. Men denne er altså bare så super flot. Såå... Hvad handler denne serie så om?

En heks, en stamme-pige, nogle unge landsby drenge, en kongefamilie og en eksløjtnant lever hvert deres liv og vil uden at vide det ende med at blive en del af hinandens liv. Men der er store udfordringer i sigte og nogle er bedre end andre.

Yara skulle indvies i heksenes kreds som hendes søstre er en del af, men deres forfædre ender med at afvise Yara da dagen endelig er kommet. Men hvorfor ville de ikke lade hende blive en del af kredsen? Er det fordi hun ikke ville blive en god heks? Eller er det fordi hendes skæbne hiver hende i en anden retning? En meget mørk og farefuld retning? Uanset hvad så er hun og hendes søskende på flugt fra disse mørke kræfter og selvom de gør alt for at blive sammen, så er der nogle højere magter der mener de skal splittes. Men giver det dem derfor muligheden for endelig at finde svar på hvad der er efter dem? Eller vil det kun gøre det hele værre?

Zola lever sammen med sin familie på Wrahilla-øerne og hun skal vænne sig til tanken om at blive stammens overhoved når hendes mor står af. Men hun når ikke så langt, for pludselig bliver hendes landsby en dag brutalt angrebet af fremmede hvide mænd. De er på jagt efter slaver, og de slår alt og alle ihjel som stritter for meget imod. Men de bedste slaver skal findes og tages med til Kalos hvor de skal sælges videre. Men Zola når at slippe væk sammen med hendes udviklingshæmmede bror. Men de er hårdt såret og er tæt på at opgive håbet om at komme i sikkerhed. Indtil de støder på beduinerne. Men var det et godt møde eller vil de ikke kunne slippe for livet som slaver? Er de fortabt?

I en lille landsby lever Philip og Taran en stille tilværelse. De har et fast arbejde og hjælper hinanden så deres samfund kan køre bedst muligt rundt - fattige og rige side om side. Et liv med ung kærlighed og faste rammer. Men disse rammer bliver pludselig væltet godt og grundigt rundt da beslutninger fra hovedstaden og kongen ændrer markant på den måde de skal leve på. Tilværelsen er lige pludselig ikke så rolig som de var vant til. Hvordan skal de overhovedet kunne få det hele til at køre rundt nu? Straffen for ikke at rette sig efter de nye regler er gruopvækkende, og Taran er uhyggeligt tæt på at mærke det på sin egen krop. Men fra uventet side kommer der et tilbud som han ikke kan sige nej til. Er dette måske en helt ny chance for ham? Og kan han i det hele taget efterlade sin kærlighed og bedste kammerat?

Selvom kongehuset har måtte tage nogle beslutninger som påvirker resten af deres rige, så er de ikke selv frie for udfordringer som de helst ville have været foruden. Kongen har lavet en aftale med dværgenes konge, og derfor sender han sin søn, Cassius, til Gulutar for at sikre kongens planer for fremtiden. For at de planer skal lykkes, må og skal Cassius ofre sig for deres rige, men hvad sker der når han pludselig selv ligger planer? Hvor mange ender med at stikke hinanden i ryggen? Og hvad sker der når helbredet pludselig truer med at sætte en stopper for det hele? Hvem kan hjælpe? Og hvad skal de ofre.

Et af kongens ofre er at han bliver nødt til at bede om hjælp. Og her kommer hans eksløjtnant ind i billedet. Rulf var ellers blevet afskediget og bedt om aldrig at vise sig i hovedstaden igen, men der er brug for ham iblandt kongens soldater. Så hans jagt på slaver og de mange damer på kroen må blive fortid. For det nye tilbud fra kongen er et som han ikke kan sige nej til. Nu skal der bare indhentes stærke unge mænd som skal tilslutte sig Rulf og kongen.

Men mørke kræfter rører på sig og ingen er sikre. Slet ikke hvis man kommer i vejen for dennes planer om at finde sin brud. Kræfter der kan skabe total kaos og død og ødelæggelser på sin vej.

Jeg elsker når man følgere flere hovedpersoner og får historien fra flere vinkler, og her er der pludselig en masse hovedpersoner, og det vil sige endnu flere syndpunkter og endnu mere indblik i denne magiske verden og de forskellige kulturer og måder at lave på. Man får både besøgt to forskellige stammer på nogle afsides øer, en ganske almindelig landsby og dens befolkning og til sidst også et kongerige hvor store magter lægger planer for forandringer der kommer til at påvirke alle.

Ekstremt spændende og fedt at man igennem den første bog her kan følge en rød tråd imellem mange af de forskellige hovedpersoner. Folk der mere eller mindre får noget med hinanden at gøre på forskellige måder og jeg glæder mig helt ekstremt til at blive genforenet med dem alle sammen i den næste bog. Hvad skal der ske med Zola og hendes bror? Og hvad med Yara? Er hun nu i fare for at blive fundet af den skabning der er efter hende. Og hvad er det som kongen har gang i, og hvad skal han bruge alle de nye soldater til? Argh! Jeg vil ikke afsløre for meget, så jeg stopper her. Men hold da op en slutning på første del af historien!