Anmeldelse af novellesamlingen "Detour" af Mona Hawthorn Andersen

For noget tid siden spurgte Mona om jeg havde lyst til at læse og anmelde hendes novellesamling "Detour" når den udkom, og det ville jeg da gerne prøve. Jeg er normalt ikke til de slags bøger, men de er jo fine til lidt hurtig hyggelæsning, så jeg valgte at tage chancen med hendes bog. Og da novellerne har noget gys og krimi over sig, så var den jo ret meget indenfor min egen boldgade af ting jeg nyder at læse. Så tak til Mona og forlaget Mellemgaard fordi jeg måtte læse og anmelde den. Og apropos anmeldelse, så får I min her. ;)

Novellesamlingen indeholder hele seks noveller idenfor krimi genren.

Vi følger bla. en mand på flugt. På flugt fra fortiden og dens dæmn. Men hun er lige i hælene på ham. Det samme er døden. Og den lange rejse han er taget ud på bliver ikke en flugt fra noget som helst, for hun befinder sig lige bag ham. Vil han overleve deres sidste møde? Eller vil sandheden være dét der skubber ham i knæ?

Der er også en novelle om det med at kærlighed kan blive en besættelse. En besættelse der kan gå hen og blive ekstremt farlig for den der er modtager af den. Noget der er så rart og varmt kan hurtigt vise sig at være det værste man har oplevet. Især når den ikke er gengældt.

Næste novelle er om en søgen efter årsagen til det hovedpersonen kæmper med. En hypnose mod smerter er endt ud med at give kvinden en endnu værre lidelse. En lidelse som påvirker hende så meget at hun er desperat for at få det til at stoppe. Og få den skyldige stoppet. For det var ikke kun hypnose hun fik. Han trådte langt over hendes grænser, og nu er der mistanke om at hun ikke er den eneste der er udsat for dette. Men hvordan skal de håndtere det?

Der er faktisk endnu en novelle om kærlighedens besættelse. Denne gang er den skyld i at en kvinde bliver holdt tilbage i en kælder og misbrugt. En vellidt psykiater bliver kendt skyldig og sat i fængsel. Men offeret viser ikke tegn på angst - tværtimod. Måske noget Stockholm syndrom? Men viser det sig at være helt omvendt? Var det ikke kvinden der var offeret? Er der noget de har misforstået. Vil sandheden komme frem og hvad vil det så betyde?

Der er også en meget kort novelle om familiearv. En historie om grådige familiemedlemmere som ser frem til at høste en formue af en afdød bror. Men testamentet indeholder et twist. Arven er nemlig ikke som forventet. Og går ikke til dem det forventes. Måske viser det sig at sandheden kom frem i sidste øjeblik og var årsag til den store overraskelse.

Sidst men ikke mindst så er der en novelle om en plan om at begå mord. En mand føler ikke rigtig at der længere er håb for fremtiden sammen med sin kone. Hun skal forgiftes og slås ihjel. Han vil ud af dette mareridt og videre i livet. Men hun skal have lov til at få den sidste jul. Og planen er klar. Nu skal den bare sættes igang. Men vil det lykkedes? Eller vil en uventet overraskelse sætte en stopper for det?

Jeg synes det har været svært at sætte en bedømmelse på denne novellesamling, da der er nogle af novellerne jeg synes langt mere om end andre og derfor blev det ikke til helt så mange stjerner. Men jeg synes nu alligevel at det er en fin novellesamling og der er som sagt et par af dem som jeg synes var super spændende og ekstremt overraskende med deres slutning. Dét er noget jeg elsker. Ting der overrasker en og som laver et skift som man slet ikke havde forventet ville komme.

Det er anden gang at jeg læser noget af Mona og jeg synes faktisk at hun skriver ret godt og hun har et ret godt tag på krimi og uhygge. Jeg nød især hendes bog "Dødemasken" som jeg læste sidste Sommer. Jeg håber at jeg får lov til at læse mere med tiden og får lov til at opleve hendes udvikling som forfatter. ;)

★★★✩✩