Anmeldelse af "Opiumskrigen" (The Poppy War 1) af R.F. Kuang

For nogle måneder siden fik jeg besked om at forlaget Falco ville udkomme med den danske udgivelse af R.F. Kuangs bog "Opiumskrigen", som er første bog i hendes serie "The Poppy War", og da jeg læste bagsideteksten på bogen, blev min nysgerrighed straks vækket. Jeg har før hørt at R.F. Kuang er en fantastisk forfatter og dem jeg har set nævne hendes serie "The Poppy War" har været voldsomt imponeret, men da jeg ikke faldt over bøgerne troede jeg ikke at jeg ville få mulighed for at læse den, men så overraskede forlaget Falco mig med deres besked.

For sørme så om ikke de havde fået den første bog oversat og tilbød at sende mig bogen til anmeldelse. Og det kunne jeg simpelthen ikke afslå. Jeg håber ikke at de to næste er alt for langt fra at blive tilgængelige også. ;) Men indtil da vil jeg her give jer min anmeldelse af den første bog.

Rin er forældreløs og bor hos sine skrækkelige plejeforældre. Hun er altid blevet behandlet dårligt og hun ligner heller ikke de andre fra byen. Hendes fremtid er ikke hendes egen, men det vil hun ændre på. Hun vil kæmpe for at blive optaget på Sinegard Akademiet, men det er kun de allerbedste og klogeste der når dertil. Og hun er jo bare en fattig bondeknold uden uddannelse og penge. Men det afskrækker ikke Rin. Hun SKAL ind på det akademi. Koste hvad det koste vil. Og hendes bestræbelser giver bonus. Hvilket overrasker alle. Især hende selv. Men glæden er kortvarig. Hendes begejstring forvandles hurtigt til frustration og skuffelse. Sinegard og dets elever er ondskabsfulde, og Rin får sig hurtigt en fjende. Og det stopper ikke der. Hun møder modstand i flere fag og det ser efterhånden ret håbløst ud for hende. Hvis ikke hun består og går videre til næste trin, så er alt hendes arbejde spildt. Medmindre.. hun kan få hjælp fra en uventet kant.

Rin overrasker igen sig selv og alle andre. Og det går hurtigt op for hende at hun indeholder mere end forventet. Og der er kun én der kan hjælpe hende med at finde frem til de kræfter hun går og gemmer på. Shamanske kræfter. Men vil hun kunne styre dem? Eller vil hun blive vildledt? Uanset hvad så er der ikke tid til at tænke for meget over det. En krig er under opsejling og pludselig står fjenden og banker på porten. Det er nu op til Rin og hendes medstuderende at forsøge at stoppe dem, men de er uforberedte og i undertal. De må ud og kæmpe i resten af landet. Og Rin bliver sendt til en division hun på ingen måde troede at hun ville ende hos. Men det giver mening.

For hun er som sagt ikke som alle andre. Hendes rødder starter hos et folk som alle troede var udryddet. Hos et magtfuldt folk der havde adgang til Guderne og deres kræfter. Kræfter som nu er ekstremt vigtige at få adgang til for at vinde krigen. Men vil hun kunne fremkalde dem på kommando? Og vil hun kunne lære det før det er for sent?

Fjenden invaderer by efter by og efterlader voldsomme ødelæggelser og grufuldheder i deres fodspor, og det er som om de altid er et skridt foran alle andre. Hvordan kan det være? Hvem giver dem besked? Et svar som Rin og hendes division er på jagt efter. Men det er ikke uden tab. Store tab. Altødelæggende tab. Tab som kan være deres endeligt.

Okay.. Jeg er fan. Jeg forstår alle de rosende og begejstrede anmeldelser. Wow! Dette er en brutal og medrivende fantasy som indeholder en masse drama, kultur, mytiske guder, magiske kræfter og skræmmende militærmagter. Der er fart på hele tiden og der er en masse spændende overraskelser som man bare lapper i sig. En historie som man ikke kan få nok af. En historie som alle fantasy-fans burde læse. For ja - jeg kan BRANDVARMT anbefale den. ;) You get that? Brandvarmt. On fire. Læs bogen for at finde ud af hvad jeg mener. ;)

★★★★★