Anmeldelse af "Månens mørke" ("Gudernes Krig" 5) af Henriette Hesselholdt

Det er endelig blevet tid til at finde ud af hvordan "Gudernes Krig" vil ende, men selvom det er spændende så er det også lidt vemodigt. For hold da op hvor har jeg nydt den skønne serie af Henriette Hesselholdt og nu er det slut. "Månens mørke" er nemlig femte og sidste bog i serien. I kan læse min anmeldelse af de to første bøger her, den tredje her, og den fjerde her inden I læser videre i dette indlæg. :)

Og nu til anmeldelsen af den femte bog. Men først - Tak til Henriette og forlaget Tellerup fordi jeg måtte læse med og være en del af det spændende univers. Jeg glæder mig til at se hvad Henriette nu finder på. Men nu.. afslutningen på "Gudernes Krig". Here you go!

Gudernes krig raser stadig og mange har mistet livet, har måtte flygte og har lavet alliancer som ingen havde set komme. Alt imens at solens livgivende kræfter nu er helt væk og det er tydeligt at se i omgivelserne. Alt er dødt og trist. Og stemningen er trykket uanset hvor man kigger hen. Flere byer er faldet og Guderne har sat de sidste kræfter ind på at vinde krigen imod hinanden. Men én lille gruppe er stadig fast besluttet på at stoppe dem i at ødelægge deres verden mere end de allerede har.

Jarsala, Vermilla, Paleon og Ori er de eneste tilbage og de er stadig på flugt fra dem der jagter dem. Men der er ikke længere nogle steder der er sikre for dem. Og der går heller ikke længe før de ender i kløerne på deres fjender. Guderne. Og bliver splittet fra hinanden. Vil dette være enden på deres planer? Er løbet kørt? Vil Jarsala ikke have noget valg og være nødt til at overgive sig til Månegudinden? Vil Paleon være prisen hun skal give for at overleve? Og vil Vermillas løfte til sin Gud være den største fejl hun har taget? Og vil Ori nogensinde komme tilbage til hendes hjem, eller er det sted tabt for altid?

De kan kun vende deres tilfangetagen til noget brugbart hvis de kan få hjælp. Hjælp fra en totalt uventet side, men stadig hjælp. Men vil det være nok? Og vil det være for sent? Vil krigen være deres verdens undergang? Eller vil der stadig være håb? Måske har svaret altid været hos dem, men de har ikke vidst hvor de skulle lede. Nu kræver det bare at de finder det. Og sætter alle kræfter ind.

Som jeg nævnte tidligere så er det virkelig vemodigt at skulle sige farvel til dette univers, men åhhh sikke dog en slutning! Hvis ikke det var fordi Henriette har afsluttet serien, så kunne den sagtens fortsætte i en prequel for ohhhh my nogle curveballs vi fik. Jeg vil ikke afsløre noget da jeg synes I selv skal læse serien og se hvad jeg mener, men damn! Jeg ville elske at læse hvad det ville have af betydning for fremtiden for dem alle. :P

Dette er en virkelig skøn og spændende serie, som foregår i et magisk univers med Guder, magiske væsner og mennesker der alle skal leve side om side med hinanden. Men med mange guder kan det ikke undgå at der opstår stridigheder og magtsyge, og det ender med en krig som kun kan foregå i de levendes verden. Og det koster alle dyrt. Lyder det som noget I kunne tænke jer at læse om? Så vil jeg helt sikkert anbefale jer at læse alle fem bøger i serien. Jeg har i hvert fald nydt det.

★★★★★