Anmeldelse af "Jernstaven" ("Legenden om Agrat" 1) af Anne Mette Asp

I slutningen af Sommeren sidste år sendte forlaget Facet mig Anne Mette Asps første bog i hendes nye fantasyserie "Legenden om Agrat" og den lød virkelig spændende. Desværre havde jeg på daværende tidspunkt alt for mange bøger i min TBR-bunke, så jeg kunne ikke finde tid til at læse den der, men jeg fandt et hul sidst på året hvor bunken ikke var så stor. Og nu er det blevet tid til en anmeldelse. ;)

Agrat lever et forholdsvist stille liv som smed i en lille landsby. Udadtil virker han almindelig, men han gemmer på en mørk side. En forbandelse som hans fætter også sloges med da han stadig var i live. En stemme som plager ham i hans hoved. En stemme som han forsøger at drukne ved at tæske løs på en sandsæk. Ingen ved hvad det er eller hvad det skyldes, men han bekæmper det efter bedste evne. Men livet som han kender det forandrer sig dog for altid en dag hvor han bliver nødt til at sætte efter nogle tyve som tog hans elskede hest.

En beslutning som bliver starten på en farefuld rejse. En rejse hvor han får nogle uventede venner, en masse fjender og må lave alliancer for at kunne overleve og redde andres liv. Hvor han bliver viklet ind i en verden fuld af mystiske våben, magtkampe og en uventet forelskelse. Men er han parat til det? Og kan han stole på dem han slutter sig til? Er Agrats nye ven nu også den han udgiver sig for at være? Lever han et dobbeltliv? Eller er der rent faktisk to der render rundt og ligner hinanden?

Uanset hvem han er, så får han rodet Agrat ud i større problemer end dem han i forvejen selv har fået rodet sig ud i. En mystisk mission og et tyveri på en jernstav bliver starten på en krig imellem to stormagter, og Agrat og vennerne står midt i det hele. De må kæmpe for deres liv, må flygte fra fangenskab og Agrat kommer i besiddelse af et sværd som har udvalgt ham til at være den nye bærer. Men kan han bruge dette sværd på at forsvare sig selv og vinde krigen? Eller er løbet kørt for dem? Og vil han nogensinde få svar på hvad det er for en forbandelse han er blevet født med? Hænger noget af alt dette overhovedet sammen? Vil hans store kærlighed i sidste ende fravælge ham hvis hun lærer disse ting om ham?

Til at starte med - jeg tror dette kunne blive en virkelig lovende fantasyserie. Der er masser af spænding, overraskelser og mysterier som gør en nysgerrig på mere. Man bliver hurtigt fanget af historien og den bygges langsomt men fint op efterhånden som man læser sig igennem bogen. Man møder nogle spændende mennesker og jeg håber virkelig at vi får set mere til dem i de kommende bøger. Gerne allerede i den næste bog. Og jeg håber endnu mere på at vi får mere magi og måske endda svar på hvad det er Agrat "lider" af?! Og et kort! Nu er jeg blevet lidt vant til at der er kort i de fleste fantasyserier som jeg læser og de er fantastiske! Man kan følge karaktererne på deres rejser, og det savner jeg lidt i denne. Såå.. måske vi er så heldige at få et i den næste bog? :)

Som I nok kan fornemme så er jeg virkelig spændt på efterfølgeren og jeg håber meget på at Anne Mette Asp og forlaget Facet vil have mig til at anmelde den også. For nu er jeg hooked. :)

★★★✩✩