Anmeldelse af "Valentinssvindleren" af Beth O'Leary

I kan tro at jeg har glædet mig meget til at give mig i kast med denne bog, "Valentinssvindleren" af Beth O'Leary. Især her op til valentinsdag. Jeg har endnu ikke læst noget af denne forfatter, men jeg har hørt ret godt om hendes bøger, så jeg takker forlaget Flamingo mange gange for at give mig chancen for at stifte bekendtskab med nogle af dem. Og denne bog i dagens anmeldelses-indlæg er så den første. Og nu vil jeg ikke trække den ud længere. Her er min anmeldelse.

Siobhan arbejder som coach og hun elsker sit job. Der er dog én klient som begynder at bekymre hende. Han kan godt gå hen og blive farlig. Men hun forsøger at skubbe det i baggrunden. For hun er succesrig, har en fantastisk sex-partner og hun har nogle skønne veninder. Alle vigtige ting i hendes helbreds-periode efter et hårdt og hjerteknusende brud med sin ekskæreste. Og det går jo godt, ikke? Lige indtil hendes sex-partner brænder hende af på valentinsdag. Hvor er han henne? Hun beslutter sig for at give ham den kolde skulder efterfølgende, men hans charme er svær at modstå, og de starter hurtigt deres faste møder op igen. Men en forskrækkelse er tæt på at få Siobhan til at droppe ham helt. Hun er bange. Bange for ikke at være god nok. Bange for at han alligevel i sidste ende vil forlade hende. Ligesom eksen. Men virker han som sådan en mand? Hun beslutter sig for at være modig. Hun vil give ham en chance for at få plads til hele hendes hjerte. Som fast kæreste. Men vil Joseph have hende? Hele hende? Endnu en valentinsdag bliver enten slutningen eller starten på et smukt forhold.

Miranda tager direkte fra jobbet som skovhugger på en valentinsdate med sin kæreste. Men efter noget tid går det op for hende at han har brædt hende af. Hun er vred og såret og da han dukker op på hendes arbejdsplads dagen efter med blomster for at undskylde kan hun alligevel ikke lade være med at tilgive ham. Selvom han ikke vil fortælle hvorfor han brændte hende af. Og drillerierne fra kollegaerne er med til at løfte humøret. Så hun giver ham en chance mere. Og det går da også meget godt. Også med hendes nye kollegaer. Der er flirten, drillerier og hårdt arbejde. Hendes liv er jo meget godt. Og der er jo noget bekræftende ved at vide at man er eftertragtet. Men det er jo kæresten som hun vil koncentrere sig om. Selvom hans hemmeligheder så småt er begyndt at gå hende på. Hvad er det han ikke vil fortælle hende? Har han en anden ved siden af? Miranda er fast besluttet på at finde ud af det. Og det hun finder er ikke med til at gøre hendes humør bedre. For han har holdt noget hemmeligt for hende. Men det går også op for Miranda at hun selv er skyldig i at holde noget hemmeligt for Joseph. Og det er på tide at de begge åbner op for hinanden og får det hele sagt så de begge kan starte med at hele.

Jane holder sin fortid hemmelig for alle. Hun lyver for sine kollegaer, sin far og for sig selv. Hun er bange og vil bare gerne gemme sig. Gemme sig bag et opdigtet liv. Og deri befinder der sig en falsk kæreste. En person som hun snart ikke kan holde hemmelig længere. Og som sendt fra himlen falder en mand ned foran fødderne på hende. Eller.. han tager i hvert fald kontakt til hende i køen hvor hun står hver morgen for at få sin sædvanlige rutine-morgenmad. Og det udvikler sig hurtigt til et venskab med fælles interesser, en masse grin og tryghed. Men da han skal spille hendes falske kæreste til en forlovelsesfest på valentinsdag dukker han aldrig op. Han undskylder dagen efter, men bare det at han er dukket op og vist sig for dem hun har påstået af have en kæreste overfor er undskyldning nok. Nu kan hun blive ved med at holde skuespillet ved lige. Men der er opstået et problem. Det er gået op for hende at hun har mødt ham før. I forbindelse med den situation der gjorde at hun flygtede fra sit gamle liv. Og hun kan ikke fortælle ham om det. Og da slet ikke når hun begynder at udvikle andre følelser end venskabsfølelser for ham. Det er et stort problem. For det er jo ikke der de er med hinanden. Eller er de? Begge har hemmeligheder og ingen af dem tør fortælle hinanden om dem. Og da hendes fortid pludselig dukker op og truer hende skal hun tage en svær beslutning. Skal hun bide eller smide sig overgivende ned? Miste alt hun drømmer om? Miste Joseph?

Denne bog - hvilket I nok allerede har gættet - er den perfekte valentins-læsning. Jeg har grint, grædt, råbt og bidt negle hele vejen igennem. Man tror man ved hvad man går ind til efter de første kapitler, men næææææh nej. Man får lige vendt hele korthuset på hovedet sidst i bogen. INTET er som man tror. Jeg begyndte hurtigt at blive irriteret og lidt vred på denne Joseph, for hvad bilder han sig dog ind? Jo han er charmerende osv og kæmper for at være der for kvinderne, men helt seriøst? Ja.. sådan sad jeg 95% af bogen igennem, men BANG! Så får man lige en lille vigtig og altafgørende detalje som ændrer på ALT! Og så begyndte tårerne at strømme ned af kinderne på mig. Wow!

Dette er en hjerteskærende historie fuld af romantik, knuste hjerter, hemmeligheder, kærlighed, tre kvinder og én mand. Kvinder der brændes af på valentinsdag og en mand der forsøger at gøre det godt igen. Men hvem er denne mand? Hvorfor er han altid sent på den? Altid så kaotisk? Altid så hemmelighedsfuld?

Jeg vil ikke komme med flere beskrivelser af bogen, for så ender jeg med at afsløre for meget af handlingen og plot-twistet til sidst i bogen som fik mig til at lave et jaw drop af de helt store proportioner. Mit hjerte bløder og jeg skal da lige love for at man lige skal tage en stor vejrtrækning efter denne historie. JEG ELSKER DEN!

★★★★★