Serien "Pensionistligaen" af Catharina Ingelman-Sundberg

For nogle år siden købte jeg første bog i denne serie, men kom aldrig rigtig igang med den. Og da jeg fandt bog nummer to og købte den, så besluttede jeg mig for at jeg skulle have dem læst. Det blev dog bare ikke til noget. Men da jeg så så at der var kommet en treer og at People'sPress var så skønne at sende den min vej, så fik jeg langt om længe taget mig sammen, og nu er de læst og jeg er klar med en anmeldelse. :)

Der skal spares og der sker nedskæringer med jævne mellemrum. Nedskæringer der påvirker servicen alle steder - også på plejehjemmet, Diamanten, hvor de fem venner bor nu hvor de er blevet pensionister. Nedskæringer der får dem til at lave en aftale om at de skal gøre noget for at ændre på det sløsede system. De skal nemlig have det godt. Det kan ikke være rigtigt at de rige bliver rigere og de mindre heldigt stillede skal lide under nedskæringerne. Så de begynder i det små. Snyder sig ind på personalets områder for at nyde godt af de ting der er der. Ender endda med at bryde ud af det aflåste plejehjem for at komme væk fra de urimelige vilkår. Og det er her at Märthas planer om et kup tager fat. Og da hun får overtalt sine venner til at være med på idéen, så starter deres første kriminelle handling - i den gode sags tjeneste altså. For de vil ikke beholde alle pengene for dem selv. De skal deles ud til dem der har brug for dem. Lavtlønnede, pensionister osv. De "svage" i samfundet skal også have det godt.

Deres kriminelle ture og planer bliver større og større og imens sidder politiet som ét stort spørgsmålstegn. Selvom Pensionistbanden har været i fængsel efter deres første kup - en oplevelse der ikke var så luksuriøs som vennerne troede, så fortsætter de mystiske kup landet over. Men kan det være de samme gamle mennesker? Det kan da ikke lade sig gøre? Politiet er i vildrede men Pensionistbanden har fuld fart frem. Og de holder sig ikke kun til Sverige. De besøger fx også Las Vegas og Saint-Tropez for at skrabe penge ind til deres fond. En fond som mange år ud i fremtiden skal forsøde livet til de ældre, syge og lavtlønnede.

Men det er ikke uden udfordringer. Pensionistbanden kommer nemlig i kløerne på en kriminel motorcykelbande, en hacker, gamle fængselsindsatte og nogle luskede Russiske mænd. Individer der kan vise sig at være mere problematiske for dem end politiet der stadig er i hælene på dem.

Er deres planer om en fyldt fond, en vintageby med lækre restauranter, spa og andet forkælelse for ældre og planerne om et bedre liv en uopnåelig drøm? Vil de irriterende forhindringer spænde ben for dem? Eller er de gamle snu nok til at snyde dem alle sammen? Og hvad skal de gøre med politiet? Var det hele en for stor mundfuld?

Selvom det tog mig virkelig lang tid at få taget mig sammen til at læse disse bøger, så fortryder jeg på ingen måde at jeg fik det gjort. Jo de kan godt være lidt langtrukne visse steder, men shit hvor er det altså morsomt. Jeg har grint flere gange og rystet på hovedet over de ting der skete historien igennem. Der er et godt flow af humor, kriminelle handlinger og også en god snes romantik - eller... forsøg på romantik. *Hehe* Alt i alt er disse bøger virkelig underholdende og jeg håber faktisk lidt på at der kommer flere. Jeg tror det ikke da det hele blev sluttet ret godt af i den tredje bog, men jeg ville i hvert fald ikke klage hvis der kom flere. :P