Anmeldelse af "Søstre" af Daisy Johnson

Jeg har kendt til forlaget Screaming Books i lidt tid nu og har været spændt på at se hvilke bøger de ville ende ud med at udgive, og da jeg så at de havde en bog som de beskrev som "en gotisk horror-roman", så blev min interesse virkelig hurtigt vakt. For jeg vil virkelig gerne læse flere af den slags. Altså bøger der er mørke, skræmmende og mystiske. Så jeg fik lov til at læse og anmelde bogen "Søstre" af Daisy Johnson og i dag er jeg klar med en anmeldelse. ;)

September og July er søstre og de er født ret tæt på hinanden så de opfører sig som tvillinger der hænger sammen ved hoften. De har hvad man kan beskrive som et telepatisk forhold til hinanden. Men de kunne ikke være mere forskellige fra hinanden. July er mørkglødet som deres mor og er den stille og generte type og September er lys med blege øjne som deres far og er udfarende og ondskabsfuld. Deres far er ikke længere i billedet da han døde før July blev født, men de har stadig deres mor, som lever af at være en børnebogsforfatter. Men deres familie har igen været ude for en forfærdelig tragedie. En tragedie som har tvunget dem til at flytte væk fra deres hjem og skole. En tragedie som fandt sted på deres skole.

Familien flytter ind i et faldefærdigt sommerhus ved navn ”The Settle House”, som deres fars søster ejer. Men sorgen følger med dem. Heldigvis har July stadig September ved sin side da deres mor i sorg spærrer sig inde på sit soveværelse. De to søstre er nu alene. Så de gennemsøger huset og undersøger det rum for rum. Huset føles levende, men da de stadig har hinanden er der ikke noget at være bange for. Så længe de har hinanden. Og deres rutiner bliver hurtigt som de plejer. De leger gemmeleg, September udfordrer July til alt muligt forskelligt og de hygger sig med film og serier. Men en dag bliver de inviteret til en fest på stranden hvor andre unge laver bål og drikker sig fulde. En fest som ender med... et blackout for July. Det er som om hendes hjerne spiller hende et pus. Der er flere mystiske ting der sker efter dette. Ting der ikke giver mening. Som om July ikke er alene i sin krop. Som om September har taget over. Men... det kan jo ikke lade sig gøre.

July har ingen erindring om det der skete på deres skole. Eller hun kan huske det der skete op til hændelsen. Den rolle hun havde i det der ledte op til det. Den pinlige situation hun endte i. En situation som September ville hjælpe hende med at få hævn for. Men derefter? Intet. Der dukkere dog flere og flere minder op i hendes blackouts. Minder der er brikker i det store puslespil - Tragedien. Minder som truer med at rive hende i stykker. Minder der gør alt for ondt. Minder som får hende til at vågne fra sin benægtelse. Minder som afslører sandheden om tragedien og den situation de nu må lære at leve med. Men kan de det?

Såååå.... afslører jeg ikke mere. ;) Det er svært at skrive ret meget mere uden at afsløre slutningen og det som hele historien leder op til. Jeg vil dog indrømme at jeg gættede det ret hurtigt og da jeg kom til afsløringen fik jeg bekræftet min mistanke. Dog ikke som jeg havde troet det var sket, men... jah. Historien er bygget op så man hele tiden får små hints og tilbageblik på det der skete op til deres flytning til sommerhuset. Og samtidig med får man en fornemmelse af deres forhold når man læser om deres nye tilværelse i huset. Hvordan magtfordelingen er imellem de to søstre. Om deres meget klare forskelligheder. Historien er en meget speciel læsning.

Især fordi bogen er skrevet på den måde den er. Der er ikke rigtig nogen orden i det skrevne. Det hele er lidt skrevet ned som det er tænkt. Uden anvisninger af tale og beskrivelser. Det er bare skrevet ned. Det er egentlig ikke en skrive-måde som jeg synes specielt godt om, men det fungerer faktisk for denne roman. Jeg er ikke fan af det, men... det var ikke ulideligt at læse.

Det er en mørk, tragisk og speciel historie. En roman der helt klart vil falde i smag for de bogorme der elsker at læse psykologiske thrillere. Og da bogen ikke er på så mange sider så kan den læses på en aften og vil være perfekt læsning i stearinlysets skær med lidt mørk stemningsmusik i baggrunden. Perfekt Halloween-læsning til Oktober eller bare til en (u)hyggelig aften. ;)

★★★✩✩