Anmeldelse af "Kuppelbyens hemmelighed" fra serien "Urværkerne" af Stine Bahrt

Jeg har i mange år ment at vi har brug for flere fantasy bøger med steampunk som kernen i historien, og mit ønske blev endelig opfyldt da jeg opdagede, at Stine Bahrt ville udkomme med bogen "Kuppelbyens hemmelighed" som er første del i serien "Urværkerne". En serie fuld af tandhjul og urværksdele. Med masser af fantasifulde opfindelser og skønne outfits. Jeg kan lige forestille mig hvordan det hele ser ud. Right up my ally. Jeg elsker den slags! Så jeg blev selvfølgelig super glad da Stine og forlaget Krabat gik med til at lade mig læse og anmelde den.

For et par dage siden delte jeg et makeup look her på bloggen, som var inspireret af forsiden på denne bog, og i den forbindelse så I også nogle briller som jeg har lavet ud fra nogle detaljer fra historien. I kan se et par ekstra billeder af dem på min Instagram profil hvis I skulle have lyst. Jeg elsker at føle mig inspireret og det skal jeg lige love for at jeg blev denne gang. Og nu hvor det er blevet sagt, så synes jeg at I skal have min anmeldelse. Here you go. :D

Nil bor i Kuppelbyen sammen med sine forældre og er en del af de "evneløse". Befolkningen er delt op i to grupper - de "evneløse" og "urværkerne". Urværkerne befinder sig dog mest oppe på den svævende ø, Urvika, hvor de bor, arbejder og går i skole. En ø som Nil mange gange har drømt om at komme op og se. Men hun blev dømt evneløs allerede som helt lille.

Verden er blevet ubeboelig og menneskeheden er i fare for at blive udryddet helt, så derfor er det vigtigt at Kuppelbyen bliver holdt frugtbar og at alle urværkere arbejder hårdt for at få det hele til at køre rundt. Men mystiske ting er begyndt at ske og Nil har en masse spørgsmål og de bliver ikke færre da restriktionerne i Kuppenbyen bliver strammere og der bliver flere af dem. Det ser ud som om de evneløse bliver afskåret mere og mere mad og det samme med deres frihed. Hvordan kan det være at urværkerne skal have den største del af kagen? Og hvorfor er det endt med at være sådan? Som evneløs er hun og hendes familie ubetydelige. For hun er da evneløs, ikke?

Nil er begyndt at opleve ting som ikke passer overens med at være evneløs, og da det går op for hende at hun blev fejlbedømt som barn er hun ikke længere den eneste der har fundet ud af det. Hvorfor er hendes evner først dukket op nu? Fra det øjeblik er hendes liv pludselig blevet skemalagt og hun har nu ikke længere noget valg. Hun skal til Urvika og begynde sin uddannelse som urværker.

Skolestarten på Urvika bliver en pinlig forestilling. Hun får hurtigt gjort folk opmærksomme på sig og det hjælper heller ikke at lærerne bliver ved med at pege hende ud. Og det går hurtigt op for hende at man helst ikke skal sætte spørgsmål til det der sker i byen. Alt bliver tysset ned. Men hvorfor? Hvad er det som folk ikke må finde ud af? Hvilke hemmeligheder går de og gemmer på? Og hvorfor er hendes evner ikke som de andres? Alle spørgsmål som hun må holde for sig selv. Og det er især vigtigt at hun holder sine evner skjult. De kan vise sig at være farlige i de forkertes hænder. Men hun er ikke alene om at sætte spørgsmåltegn ved en masse ting. En oprørsgruppe vokser langsomt og tiden er ved at løbe ud. Hvis Kuppelbyen skal reddes før det er for sent, så er det vigtigt at Nil og hendes nye venner finder svar og finder ud af hvad sandheden gemmer på.

Fjenden er hele tiden i hælene på dem, men Nil og Dorian ender med at slippe væk. Og på denne flugt går det op for Nil hvad hendes evner i virkeligheden gør hende i stand til. Evner som kan betyde alt for Kuppenbyen. Evner som kan stoppe fjenden. Men vil de kunne nå tilbage i tide? Eller er det for sent? Har fjenden fået det som de ville?

Jeg har undladt en masse i det I lige har læst, da jeg helst ikke vil afsløre for meget. Rigtig mange detaljer som har betydning for historien og for fortsættelsen i de kommende bøger. Detaljer som er super fede og som jeg nød kuppelmeget. ;)

Historien er virkelig spændende, og man får lidt af det hele i denne bog. Som sagt spænding, men også identitets kriser, kærlighed, drama, svigt, sorg, mysterier, tidsrejser og så selvfølgelig fantasifulde væsner og magiske kræfter. Jeg elsker de detaljer Stine har fået med og jeg nød især den udvikling som Nil gennemgår. Historien om Kuppelbyens oprindelse og sandheden bag det hele (Det vi i det mindste får afsløret i denne bog) er rigtig god og jeg glæder mig til at se hvad der kommer til at ske i de kommende bøger. Jeg ser frem til at få svar på hvorfor Nil er den eneste med den specielle evne - Hvis hun da er det? - og om de kommer til at få kontakt til de andre igen. Måske en smule spoiler her. Sorry. ;) Og så selvfølgelig også hvordan det hele begyndte.

Så hvis det har vækket din interesse, så kan jeg fortælle at jeg meget varmt kan anbefale jer at læse denne bog. Det er en super kuup historie og den er fuld af virkelig fede detaljer, spændende mysterier og masser af steampunk-lækkerier. Jeg glæder mig meget til næste del af historien.

★★★★★