Anmeldelse af bog 4-5 i "Bridgerton"-serien af Julia Quinn

Så er det blevet tid til at tage fat i "Bridgerton"-serien igen. Denne gang har jeg fået læst de to midterste bøger i serien - "En uundgåelig længsel" og "Et uforglemmeligt frieri". Som jeg skrev i mit første indlæg omkring serien, så har min mor og søster rost denne serie til skyerne, så til sidst så kunne jeg simpelthen ikke modstå det og begyndte at købe bøgerne efterhånden som jeg kunne finde dem. Og nu står jeg så med hele serien og jeg fortryder ingenting.

Men nok om det. Nu må I hellere få min anmeldelse af disse to bøger. :)

"En uundgåelig længsel"

Penelope Featherington har altid befundet sig i skyggerne og bliver nemt overset til de større selskaber, men hun gemmer på en stor hemmelighed som ingen kender til, men som alle er en del af. Alle ønsker mere og det har indtil nu givet Penelope en stor rigdom. Men hun mangler stadig én ting for at blive lykkelig. En mand. Og han må meget gerne være den smukke og charmerende Colin Bridgerton. Storebror til hendes bedste veninde. Men selvom Penelope og Colin er kommet tæt på hinanden, så er der ikke gengældte følelser imellem dem, og det bliver efterhånden svært for Penelope at holde ud. Ingen anden mand har vist hende interesse så hun må nok indse at hun aldrig finder sig en. Og da Colin sjældent er hjemme i England, så svinder håbet hurtigt ud i sandet.

Men en dag er det som om alt har forandret sig. Colin kommer hjem og opdager at noget har ændret sig imellem Penelope og ham selv. Måske er det hende der har forandret sig eller også er det ham selv der har fået øjnene op og er blevet voksen. Uanset hvad så virker Penelope mere og mere interessant. Men der er også noget der stikker til følelserne. Vreden er nem at finde frem og bølgerne ender med at gå højt. Men det er ikke nok til at ødelægge kemien imellem dem. For den kan de ikke ignorere.

Lige som det ser ud som om at venskabet er på vej i den rigtige retning dukker Penelopes ærkefjende op og forsøger at tage ære for hendes hårde arbejde og store hemmelighed, og da Colin opdager hvad det er som hun har gemt på er det måske dødsstødet for dem. Hvad vil der ske hvis Penelopes hemmelighed bliver offentliggjort? Vil hendes liv blive ødelagt? Vil hun blive udstødt?

Colin har måske en løsning på hendes problem. Hun er allerede så godt som beskyttet under Bridgerton familiens vinger, og han kan ikke længere benægte sine følelser overfor hende, så hvis de gifter sig kan de måske overvinde den store katastrofe. Og så vil hendes status måske være nok til at folk ikke vil blive vrede på hende? Måske han de endda forhindre at hendes hemmelighed kommer ud og ser dagens lys?

Penelopes dobbeltliv kan ikke længere blive ved og en svær beslutning skal tages. Men i sidste ende viser det sig at der kun er én vej ud af denne klemme og for at komme videre med livet - med alt hvad hun har kær i behold. Og med Colin ved sin side tager de springet. Hvordan mon selskabslivet og alle omkring dem vil tage imod nyheden?

★★★★★

"Et uforglemmeligt frieri"

Eloise Bridgerton elsker at skrive breve og da hun hører om sin kusines død, skriver hun til kusinens mand og kondolerer. Et brev der bliver til flere og de begynder fast at skrive sammen. Der er noget ved denne mand som interesserer hende, men da han en dag sender et ægteskabstilbud ved Eloise ikke hvad hun skal gøre. Hun har afvist en del frierier da hun er super kræsen, men kan hun afvise Phillip? Hun har endnu ikke mødt ham. Burde hun møde ham? For at se om der kunne være en kemi imellem dem? Men hvordan?

En dag byder muligheden sig og hun ender med at rejse hjem til ham uanmeldt. Alene. Og det viser sig at være et knapt så klogt valg. Han opfører sig dårligt og virker ikke glad for at se hende. Han er slet ikke som hun forventede. Var dette en stor fejltagelse? Chok og overraskelse skaber en dårlig stemning, og da hun pludselig opdager at han også har børn, som hun ikke har fået noget at vide om, bliver hun vred. Har han slet ikke været ærlig overfor hende? Var alt en løgn?

Phillips tvillinger er uopdragne og afvisende overfor Eloise. Og deres drillerier og skarnsstreger tager overhånd og det er for alvor ved at gå rigtig galt da Eloise bliver offer for deres numre. Men hun kan se hvor problemet ligger så hun forsøger at mægle mellem ungerne og Phillip. Men det bliver ikke så nemt som hun troede. Børnene er ulykkelige og Phillip er vred og har ondt af sig selv. Så det ser håbløst ud. Og da der pludselig kommer ubudne gæster i hjemmet, ser det for alvor ud til at være slut. Hun er blevet fundet og Phillip står virkelig i problemer.

Og dog. For der er én løsning som kan forhindre hende i at være en fiasko - og som måske kan være løsningen for denne ulykkelige og kaotiske familie. Og de har faktisk ikke noget valg. De må gifte sig. Og det skal være hurtigt. Men vil hun kunne acceptere det når der ikke er kærlighed i ægteskabet? Vil den kunne opstå? Eller har hun sat sig i den værst tænkelige situation?

Phillip må erkende at han har fået lige præcis det han søgte. En kone og en ny mor til tvillingerne. Men er Eloise tilfreds med ægteskabet? Noget tyder på at de ikke har det på samme måde. Hun er pludselig væk. De havde skændtes. Men han havde ikke rigtig vidst over hvad. Da han opdager det er han ved at gå i panik. Har han virkelig været så blind? Har han nu mistet endnu en kone? Kan han nå at redde det? Og hvad vil det kræve? Uanset hvad, så må han gøre hvad han kan. Han må blive bedre. Være der for sine børn. Sin kone. Familien. Men er det for sent?

★★★★✩

Jeg elsker denne type historiske feel-good romaner og jeg elsker at de foregår i "gamle dage". Jeg har ikke altid været fan af den genre, men jeg skal da lige love for at den har fået gravet sig ind i hjertet på mig med tiden. Og Julia Quinn er en dronning indenfor denne genre. Så I kan nok gætte jer frem til at jeg er super glad for at jeg har fået disse bøger i min besiddelse.

Det er lidt pudsigt at jeg lige netop valgte at anmelde disse to bøger sammen, da hovedpersonerne i bøgerne er bedste veninder. Så det har været det helt rigtige match til en anmeldelse. Og jeg har virkelig nydt at læse om deres venskab og udfordringerne ved deres ægteskaber. Jeg nød dog den første bog lidt mere end den anden. Der var noget ved Eloises historie som ikke helt faldt så rent ind hos mig som Penelopes gjorde. Men den var ikke dårlig! Misforstå mig ikke. Jeg var bare ikke helt så fanget af den som jeg troede at jeg ville være.

Er jeg stadig fan af "Bridgerton"-serien? Hell yeah! Og jeg glæder mig meget til at komme igang med de sidste tre bøger i serien. ;) Bliver helt trist når det er slut.