Anmeldelse af "Ilddåb" ("The Witcher" 5) af Andrzej Sapkowski

I starten af sidste år anmeldte jeg første halvdel af "The Witcher"-serien af Andrzej Sapkowski her på bloggen, og nu er det endelig blevet tid til at anmelde den femte bog i serien, "Ilddåb". Og takket være forlaget Gyldendal fik jeg den tilsendt i Sommers og I kan tro at jeg havde glædet mig til at læse hvad der var sket med Ciri, Geralt og Yennefer. Vi blev nemlig efterladt med en kæmpe cliffhanger i "Foragtens tid" og jeg har været ude af mig selv af bare spænding på fortsættelsen. Og nu var det endelig tid til det næste kapitel og jeg har nu en anmeldelse klar til jer her på bloggen.

Krigen er stadig i fuld gang og der er kaos overalt. Kejserriget Nilfgård angriber alt og alle og der er død og ødelæggelser så langt øjet rækker. Alle kæmper imod alle og efter spittelsen og angrebet mod troldmandskongressen er den magiske verden også blevet sprængt til atomer. Troldkvinden Yennefer er som sunket i jorden, Ciri er på flugt og witcheren Geralt er hårdt såret og bliver behandlet hos Dryaderne i skoven Brokilon. Men han er ved at komme sig og til trods for sine skader vil han afsted for at find Ciri. Især da han får besked om at hun er havnet i en af fjendernes hænder.

Milva skyldte Brokilons herskerinde en tjeneste, så hun gik lidt modvilligt med til at hjælpe witcheren i sin søgen på svar. Men jo mere hun selv lærte om hans planer og grunden for hans søgen, og at hendes information ville føre ham lige direkte ind i fjendens kløer, måtte hun tage efter ham og advare ham. Måske endda selv tage med ham på sin rejse. Og der går ikke længe før deres lille gruppe vokser sig større. Til en ret blandet og særpræget gruppe. En gruppe som er på en farefuld rejse med masser af fjender, forhindringer og kendte ansigter.

I en anden del af verden samles nogle troldkvinder sig i et skjul. Magien er i fare og de kan ikke stole på de overlevende troldmænd. De må stå sammen og ligge nogle planer og grundlinjer for fremtiden. Men de skal bruge 12 troldkvinder for at kunne samle en loge og det er ikke alle troldkvinder de kan stole på hellere. De har en plan for hvem der skal være en del af deres lille klub, men det er ikke alle der er lige begejstret for medlemmerne. Men én ting er sikker. Deres sidste medlem og hovedperson for deres planer er helt sikker. Men hun er forsvundet. Hun skal findes og det kan kun gå for langsomt. Især da de ikke er de eneste der er efter hende.

Ciri var fortabt og drænet for kræfter da hun blev fundet i ørkenen hvor hun landede efter turen igennem portalen. Og nu er hun i hænderne på fjenden. Men da hun tror at alt er håbløst dukker en uventet redningsmand op. Eller redningsgruppe. Rotterne er berygtede og frygtet af alle. Det går hurtigt op for dem, at denne lille fremmede og bange pige er mere end hun udgiver sig for. Hun er en kriger og en god en af slagsen. Og de kunne virkelig godt bruge hende i gruppen.

Der går ikke længe før Ciri glemmer alt om hvem hun var før hun sluttede sig til Rotterne. Og hun er uvidende om at Geralt forsøger at finde hende sammen med sit unikke følge. Og hvor tæt på at fjenden er på at få fingrene i hende. Hvor opsat troldkvinderne er på at finde hende og bruge hende til deres planer. Hvor mange flere forhindringer vil der være forude? Vil Geralt finde hende? Vil fjenden nå frem til hende først? Hvem vil stå tilbage som vinder i denne altødelæggende krig?

Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at give denne bog 4 stjerner ud af 5, da jeg synes den var ret langtrukken og der skete ikke nok fremskridt for mig, men der var alligevel en masse nye spændende karakterer i dette kapitel og der var mange detaljer som alligvel fik den trukket op på en 4'er. Geralt og Dandelion er heldigvis stadig sammen, men Ciri og Yennefer er stadig hver for sig, og langt fra hinanden. Spoiler I know. Men jeg havde virkelig håbet på at de ville finde hinanden i denne bog, men det ønske fik jeg ikke indfriet. Dog er spændingen stadig i øverste gear og vi er begyndt at få svar på en masse spørgsmål, som har spøgt i baggrunden siden serie-start og det er virkelig spændende. Og så er der som sagt en masse nye karakterer som man ikke kan lade være med at holde af og finde interessante. Især iblandt Geralts nye følgeskab.

Og slutningen! Argh! Endnu en kæmpe cliffhanger. Jeg vil ikke afsløre hvad der sker, men navnet "Geralt af Rivia" får pludselig en stor betydning for historien fremover og det skal witcheren nu leve op til. Åhhh det er spændende!

Hvis du er til en detaljerig og udfordrende fantasy serie med masser af mystiske monstre, forskellige arter og masser af magi, intriger og krig, så er denne serie lige noget for dig. Og hvis ikke I har opdaget det så er der allerede 2 sæsoner af serien på Netflix (MUST SEE) og den tredje kommer i 2023! Wheee!!!!

★★★★✩