Anmeldelse af bogen "Kvinden i spejlet" af Rebecca James + Bookmate

For noget tid siden sendte Flamingobooks mig bogen "Kvinden i spejlet" af Rebecca James, og jeg smed den straks i min TBR-bunke. Jeg har nemlig tidligere læst "Den Tavse Fontæne" af samme forfatter, og synes det var en spændende bog og virkelig god historie. Så hvis denne "Kvinden i spejlet" var bare en smule magen til, så ville den helt sikkert falde i min smag. Og nu blev det endelig tid til at læse den. Men levede den op til mine forventninger?

Huset Winterbourne i Cornwall er kæmpe stort, smukt og mystisk. Det står og troner på klipperne ud til vandet og virker majestætisk. Historien bag det er dog virkelig skræmmende. Men det kender Alice Miller ikke noget til, da hun tager imod stillingen som guvernante. Den tidligere guvernante forsvandt pludseligt grundet nogle familieproblemer og der er derfor brug for at hun kommer straks. Hun skal passe børnene og skole dem i hjemmet. Og den opgave tager hun imod med åbne arme. Og da hun ser Winterbourne er hun straks solgt. Sikke da et privilegie at få lov til at bo og arbejde der. Og så hos sådan en smuk familie! Det perfekte sted at skjule sig for sin fortid. En fortid hun er opsat på at ligge bag sig. Et nyt punkt i hendes liv skal startes her.

Tvillingerne kaster sig over hende og overøser hende med kærlighed, og det er derfor nemt for hende at føle sig hjemme og drømme om at blive en del af familien. En drøm som hun er ret sikker på nok skal ske. Men hvad er der sket med kvinden i huset? Hvorfor er der ingen der vil fortælle hende om det? Og hvorfor begynder børnene pludselig at opføre sig så skræmmende? Elsker de hende ikke alligevel? og hvad med manden i huset? Havde hun ikke set kærligheden i hans øje i det magiske øjeblik de havde med hinanden? Hun er jo blevet kvinden i huset? Ikke?

Mange år senere får Rachel et brev fra England. Hun har altid drømt om at finde ud af hvorfra hun stammer, men ikke rigtig kunne finde et sted at starte. Hendes adoptivforældre havde ikke kunne fortælle ret meget, men da hun modtager dette brev, åbner der sig en dør for hende. Hendes ukendte slægtning er død, og hun har arvet. Hun rejser straks fra New York og til denne idylliske by Cornwall i England. Det der møder hende er overvældende. Dette store gotiske hus er fantastisk. Og forhåbentlig kan det give svar på hendes mange spørgsmål. Men der dukker løbende flere spørgsmål op og mysteriet om hendes ophav er skræmmende. En bunke breve bliver nøglen til det hele.

Winterbourne gemmer på en forbandelse. En forbandelse som startede for mange mange mange år siden. En forbandelse som er startet af en lokal heks som blev tvunget i døden. Winterbourne er skyld i en masse tragedier. Det sidder i væggene. I malerierne. I luften. Og ikke mindst i et gotisk dekoreret spejl der er låst væk bag en dør i kælderen. Kvinder der bor i huset bliver drevet til vanvid og ender deres dage på ulykkelig vis. En forbandelse som Rachel nu står midt i. Men kan hun være brikken som finder en måde at slutte forbandelsen på? Vil hun kunne blive lykkelig her? Eller vil tragedierne også hjemsøge hende?

Denne bog er lige så spændende som "Den tavse fontæne". Jeg elsker at de begge har noget med hjemsøgelser at gøre på en eller anden måde. Noget der ligger langt tilbage i tiden. Noget som binder alle tidsrummene sammen. For igen i denne bog springes der i tiden. Man følger med en person i begge tider og det er super spændende at forsvinde væk i. Det er sådanne historier som jeg elsker at ligge og læse i en regnfuld weekend. Så det var den perfekte bog til denne årstid.

Jeg ser frem til at læse flere bøger af Rebecca James. For der kommer vel flere? ;)

Som jeg fortalte i dette indlæg, så tester jeg pt servicen Bookmate, og jeg har faktisk benyttet mig af den ved læsningen af denne bog. Det har været rart at kunne sætte lydbogen igang når jeg ikke lige kunne sidde med bogen. Det har været når jeg skulle spise, lave noget kreativt eller bare generelt havde gang i andre ting. Og det har været skønt!

Jeg var heldig at denne bog var tilgængelig på Bookmate, så jeg kunne få testet det i forbindelse med læsningen af bogen. Desværre er der mange bøger, som jeg gerne ville høre på lydbog løbende med fysisk læsning, der ikke findes i deres bibliotek. Så man skal være heldig hvis man kan finde det man søger efter. Der er flere ebøger end lydbøger, og det synes jeg er lidt trist. Men det er sikkert normalt. Jeg kender ikke nok til disse services til at vide om det er et problem hos alle eller om det kun er tilfældet her. Men jeg kunne godt bruge, at der var flere lydbøger tilgængelige derinde. Især dem som jeg gerne vil læse og høre. Men denne var der, og det var fantastisk.

Jeg er ikke stødt på ret mange problemer med Bookmate. Jeg har oplevet af lydbøgerne fryser fast, men det er nok fordi min computer efterhånden er fra stenalderen og ikke fungerer så godt længere, men det har selvfølgelig været irriterende. Men det er ikke en fejl hos Bookmate. Som sagt kunne jeg godt bruge lidt flere lydbøger og så kunne jeg godt tænke mig at lydbøgerne ikke kun virker på computeren men også kan afspilles på min tablet. Jeg har ikke appen på mobilen pga. for lidt lagerplads. Åhh hvor ville jeg dog ønske det ville fungere på tabletten. Min er en version 4.4.2 og det er åbenbart grunden til at lydbøger ikke virker på min. Og der findes ikke nogen ny version opdatering til den. Men har man en opdatering 5.0 og derover, så skulle det virke. Jeg kan heller ikke se mit bibliotek på den, så jeg finder faktisk Bookmate ubrugeligt når det kommer til en ældre (stenalder)tablet. Læser man ebøger fungerer det fint uanset hvad, men.. tja. Det er lidt en skam at lydbøger er utilgængelige for mig på den. Må bare få mig en nyere tablet på et tidspunkt. Men men men. Det virker på computeren og det er jeg glad for.

Jeg ved ikke om jeg vil hoppe ud i at læse en ebog endnu. Jeg får så hurtigt hovedpine når jeg skal sidde og glo alt for længe på en skærm, så jeg får nok ikke udnyttet Bookmate fuldt ud. Som ebogs læser tror jeg at det er en virkelig skøn service, og havde der været flere bøger at vælge imellem - også ebøger - så tror jeg at folk ville rate dem højere. Til mit forbrug er det okay. Jeg ønsker selvfølgelig at flere af mine ønskede bøger var tilgængelige på lyd, men jeg har dog alligevel formået at fylde ret godt op i lydbogs-biblioteket. Nu må vi se om jeg når at få lyttet til dem alle inden min prøveperiode udløber. :P