Anmeldelse af "FORBANDET ONdSDAG" af Ane Gudrun

Ane Gudrun skriver normalt børnebøger og laver skønne illustrationer, men en dag sidste år så jeg at hun ville komme ud med en ungdomsthriller igennem forlaget Petunia og jeg var straks nysgerrig. Jeg har ikke læst noget af Ane Gudrun tidligere, så jeg var nysgerrig efter at læse noget fra hende men så sandelig også hvis det var en gyser som ville være perfekt til lidt uhygge-hygge. Og jeg var så heldig at få lov til at læse den så jeg kunne anmelde den her på bloggen. Og here we are. Jeg har nu fået den læst og har min anmeldelse klar. ;)

Iben, "Ibber", er en outsider og har faktisk kun én ven. Sin bedste ven Jonas, "Jon-ass". De har været bedste venner siden fødslen, men de kunne ikke være mere forskellige. Iben er den stille og mutte type hvor Jonas er den højrøstede og vilde. Men de kan ikke undvære hinanden. Imens Jonas er ude og score alle pigerne så fordyber Iben sig i biologi og fantasy. Men en dag dukker en person op på skolen som pludselig ændrer på deres trivielle liv i Tarmstrup.

Aada er den nye pige i klassen og Jonas og Iben er enige om at hun ligner Wednesday Addams med det lange sorte hår og hendes porcelænshud. Og nu hvor hun og hendes familie er flyttet ind i byens spøgelseshus så passer det jo egentlig meget godt til hende. Jo mere de lærer om hende jo mere passer det mørke og dystre billede til hende. Hun er nemlig meget interesseret i alt der har med spøgelser, det okulte og andre skræmmende ting at gøre. Og da hun en dag præsenterer dem for en smuk broche og fortæller om historien bag den, burde det have fået deres alarmklokker til at ringe. Men Jonas er helt ramt og forelsket så han hopper med på legen med det samme og Iben hopper med på vognen for ikke at være en taber og endnu større outsider.

Men legen omkring denne broche skal hurtigt vise sig at være mørkere end de havde forventet. Det går ud på at udfordre hinanden og man må ikke afvise dem. Og det går skævt da det pludselig handler om at overgå hinanden. Især imellem Iben og Aada. Og jo vildere og farligere det kan blive jo bedre. Men det vil kun ende galt. Virkelig galt. Og det vil ikke være dem alle der overlever hvis det får lov til at fortsætte.

Men kan Iben få sat en stopper for denne leg før hun mister alt?

Ane Gudruns ungdomsthriller er en bog fuld af udfordringer, ucensoreret sprog, humor, mørke hemmeligheder og udspekuleret hævn. En kombination der giver en fantastisk gyserhistorie. Omgivelserne er beskrevet som grå, kedelige og dødsyge, og det gør at man sidder med en fornemmelse af en virkelig mørk og død lille landsby ude på bøhlandet og giver den helt rette stemning til sådan en mørk leg hovedpersonerne kaster sig ud i. Og jo mørkere det bliver jo flere hemmeligheder bliver afsløret. Man sidder faktisk og tvivler på at det vil ende godt. Fed detalje. Jeg nød læsningen hele vejen igennem. Det er så råt og .... "open wounded". ;)

Hvis du leder efter en (u)hyggelig lille gyserhistorie så vil jeg klart anbefale dig at læse denne.

★★★★✩