Anmeldelse af "The Cousins O'Dwyer"-trilogien af Nora Roberts

I Marts måned sidste år modtog jeg min bestilling af denne serie - "The Cousins O'Dwyer"-trilogien af Nora Roberts - og jeg forelskede mig straks i bøgerne. Inden jeg overhovedet begyndte at læse dem. :) Størrelsen på dem er simpelthen for nuttet! Det er hvad man kalder for pocket-størrelser og de kan være selv i den mindste håndtaske og ligger super godt i hånden. Og størrelsen gør også at man kan læse dem selvom man er på farten eller liiiige holder en lille pause. Jeg kan ikke stå for sådan nogle små bøger! :P Jeg har dog ikke kunne finde dem på Dansk, så jeg besluttede mig for at bestille dem igennem Saxo som så bestilte dem fra England. På den måde slap jeg for gebyr, told osv. Så det var bare perfekt. Og jeg fik dem til en god pris.

Fordi jeg i forvejen er ret glad for Nora Roberts og de bøger hun skriver, så var jeg ret sikker på at disse også ville falde i min smag. Også selvom anmeldelserne af dem er meget blandet. Men nok om det. Her får I min anmeldelse af serien.

Iona Sheehan føler sig ikke rigtig hjemme i Amerika. Hun føler ikke rigtig at hun passer ind nogle steder. Men hun er opsat på at finde et sted hvor hun hører til. Og derfor beslutter hun sig for at tage til Irland for at opsøge hendes rødder. Hendes stamtræ består nemlig af en lang række Irske forfædre. Og de har alle haft et magisk touch. Hendes forfædre er nemlig hekse. Og hun har selv en snert af magi i sig og sammen med sin bedstemor har hun øvet sig lidt i den kunnen. Men nu er det tid til at opsøge sin kusine og fætter i Irland. Hun vil gerne vide noget mere om hendes ophav.

Hun finder deres hjem og føler sig straks hjemme. Naturen, energien og luften føles helt rigtigt. Men der er også noget mørkt der ligger og lurer. Noget der for alvor er blevet vækket til live i forbindelse med hendes ankomst. Noget der startede en forbandelse for flere hundrede år tilbage i tiden. Noget der truer deres blod og fremtid. Nu er de tre nemlig samlet og det betyder at fjenden har fået det som han ønsker det. Al den magi - lige til at tage. Men Branna og Connor O'Dwyer vil beskytte hende og lære hende alt det de ved og kan om magi. Så Iona også har en chance for at kæmpe imod fjenden. Endnu bedre - så de tre kan stå sammen imod ham. Men det kræver at Iona trækker de sidste teltpæle op og bosætter sig permanent i Irland. Et valg hun ikke finder særligt svært at vælge. For hun er hjemme nu. Irland er og vil altid være det sted hun hører til.

Hun bliver ansat på en rideskole og der møder hun ejeren Boyle McGrath og hans forretnings partner, Finbar Burke. Boyle er en virkelig flot men også vild cowboy-type med skarpe kanter. En mand lige efter hendes smag. Men han virker ikke interesseret. På ingen måde. Så hun må bare prøve at ligge følelserne på køl og bide det i sig. Hun vil ikke miste sit nufundne job. Og da slet ikke når hun føler så stor en tilknytning til hestene. Et dyr der er knyttet til hendes magiske side.

På rideskolen arbejder hendes fætter Connor også. Han er falkoner. Rovfuglene er tilknyttet ham og hans magi og det gør at han har "magten" over dem. Og han er god til sit job. Virkelig god. Hendes kusine Branna har sin egen forretning inde i byen hvor hun sælger sine egne cremer, lys, olier og andre miksturer og hun er helt eminent i et køkken. Hendes magi er tilknyttet hunden og det gør at deres familie-hund er hendes tro følgesvend og beskytter af hjemmet. Deres vennekreds består af Finbar Burke - også en person med en ordentlig røvfuld magiske evner, Boyle McGrath og amazone kvinden Meara Quinn. En trio der kommer til at betyde alt for Iona, Branna og Connor. Og en trio hvor kærlighed er bindingspunktet - også selvom de ikke vil erkende det til at starte med. Men kærlighed er vigtigt. Især når fjenden begynder at angribe dem når de er alene og sårbare.

De bliver nødt til at finde en måde at få stoppet det monster der gemmer sig i tågen og skyggerne på. Få stoppet han for alvor. Han skal ikke have lov til at true flere af deres slags. Men det kræver store kræfter, snilde og hjælp. Men er det for stor en opgave? Vil deres stamtræ stoppe ved dem? Vil der ikke komme flere efterkommere?

Det der fangende min opmærksomhed til at starte med ved disse bøger var at de handler om hekse. Allerede der var jeg solgt. Men da jeg så læste af historien foregår i Irland så blev jeg desperat. Jeg MÅTTE bare eje disse bøger! Jeg MÅTTE bare læse dem! Så jeg ledte længe efter dem og blev så lykkelig da jeg endelig fandt dem. Og nu hvor jeg har læst dem er jeg simpelthen så meget oppe og køre over dem. Og det blev kun bedre og bedre. Også selvom mit hjerte kom på overarbejde flere gange og jeg måtte knibe en masse tårer pga. savn.

Savnet til Irland. Savnet til byen Galway som bliver nævnt flere gange. Og savnet til den Irske øl Smithwick's som jeg smed min kærlighed efter da jeg var i Irland i 2010. Så mange minder og så meget savn kom op til overfladen og det gjorde ondt. Men det var også rart at blive mindet om de ting og steder via disse bøger. Og.. "SPOILER!" - symbolet Triquetra som jeg har en stor tilknytning til ender også med at få en lille betydning for historien i den sidste bog. Der svulmede mit hjerte virkelig. Jeg kan ikke finde ord for hvor meget disse bøger er endt med at betyde for mig. Der er så mange ting der er lige efter mit hjerte og jeg er så lykkelig for at de nu er mine.

★★★★★