Anmeldelse af "Håbet i Mørket" & "Blodets Mørke Bånd" af Kis Baadsgaard

Jeg havde et ønske om at få lov til at læse resten af bøgerne i Kis Baadsgaards serie "Mama McGees Drenge", da jeg havde læst og anmeldt den første bog, som I kan læse min anmeldelse af her, og heldigvis gik både hun og forlaget Baadsgaards Books med til at sende mig de resterende fire bøger, så det var jo super dejligt. Nu kunne jeg endelig få tilfredsstillet min nysgerrighed og trang til at læse noget mere om vennerne, deres hjerteskærende fortidshistorier og deres jagt på kærligheden. I kan tro at jeg har nydt det. Og i dag får I en anmeldelse af bog 2 og 3.

"Håbet i Mørket"

Adam, også kaldet Bear, plages af mareridt fra sin fortid i millitæret, og han prøver at holde det stangen ved at være travlt beskæftiget og træne. Hans familie og venner kender ikke til hans mareridt, men de accepterer ham fuldt ud og støtter ham. Og det hjælper ham med at være et bedre menneske. Og da han en dag finder en hjemløs kvinde - som han har set i bybilledet før - under trappen i sin opgang, tilbyder han hende at låne et værelse, et bad og mad. Og opdager hurtigt at hun er ret tiltrækkende. Men det kan og må han ikke handle på. Det ville være så forkert.

Maggie er hjemløs fordi det værelse hun skulle have lejet pludselig ikke var tilgængeligt alligevel. Og hun skal på ingen måde tilbage til det hun er stukket af fra. Det ville hun ikke overleve. Så da hun bliver tilbudt tag over hovedet af denne skønne store mand, bliver hun ekstremt lykkelig. Og det hjælper helt sikkert på det, at han er super flot og tiltrækkende. Men han ville aldrig kigge til hendes side på den måde, så den drøm bliver hun nødt til at slippe med det samme. Men et venskab takker hun ikke nej tak til. Og med Adam følger der en stor vennegruppe og familie, som hun hurtigt bliver taget godt imod af. Og fra den dag af begynder tingene pludselig at gå stærkt og hendes fremtid ser meget lovende ud.

Men det går hurtigt op for hende, at Adam slås med nogle virkelig mørke dæmoner, og dem vil hun gerne hjælpe med at bearbejde. Men vil han tage imod hendes hjælp? Og vil det i sidste ende blive for voldsomt for hende og trigge hendes egen angst? Vil det ødelægge deres venskab hvis de går skævt af hinanden? Der er kun én måde at finde ud af det på, og efter noget tid indvier de hinanden i deres fortid og det er ikke for sarte sjæle. Men de har nu hinanden og det er de begge taknemmelige for. Deres venskab udvikler sig hurtigt til noget mere. Men Maggies fortid dukker pludselig op og den truer med at ødelægge alt. Det handler nu om liv eller død. Vil hun komme ud af det i live?

★★★★✩

"Blodets Mørke Bånd"

Ask er damernes ven. Men de er kun interessante i sengen. Aldrig hans seng dog. Og altid kun én gang. Faste forhold tror han ikke på. Det er simpelthen ikke noget for ham. Heller ikke selvom flere af gutterne nu har kæreste på. Men en dag ændrer alt sig for ham. Til Daniels bryllup spotter han en kvinde som får hans krop til at reagere som aldrig før. Men hun er slet ikke interesseret i ham, og det gør ham kun endnu mere opsat på at få hende. Men Mia kender til Ask og hans omdømme og det ønsker hun ikke at blive en del af. Aldrig. Men han er nu ret tiltrækkende. Men han er en player så der må aldrig ske noget imellem dem.

Mia kæmper for at holde følelserne under kontrol og hendes fokus bliver nødt til at være på arbejdet og på datteren, men Ask dukker hele tiden op. Og en person fra hendes fortid spøger også i baggrunden og hun ved ikke længere hvordan hun skal håndtere det hele. Og da hun opdager at Ask muligvis inderholder mere end hun umiddelbart troede så begynder hendes panser at krakkelere. Og hans tilbud lyder for godt til at være sandt. Selv overraskelsen omkring hendes datter skræmte ham ikke væk. Så måske kunne der godt blive noget imellem dem? Men tør hun tage skridtet?

Ask indser at han ikke kan slippe Mia nu hvor hun er kommet indenfor rækkevidde. Og det viser sig også hurtigt at de har en stor og meget intim ting tilfælles. Hvordan kunne han være så heldig? Det kræver dog en masse arbejde og bearbejdelse af denne skønne kvinde. Men hun er det værd. Og da tomrummet i brystet pludselig føles mindre tomt indser han hvad der er ved at ske. Men tør han lade det ske? Tør han lukke hende derind hvor hans dæmoner har tygget godt og grundigt løs hele hans liv? Det som hans egen familie har ødelagt? Vil hun stikke af når hun finder ud af hvem han i virkeligheden er? Og vil begge deres baggage være for meget hvis de sættes sammen?

★★★★✩

"Håbet i Mørket" er en smuk historie om to mennnesker der til trods for deres forskellige bagrunde og hver deres svære fortid finder sammen ved et tilfælde. Emnet PTSD er noget som jeg selv har inde på livet - dog ikke grundet krig som i dette tilfælde - og det er i det hele taget et svært emne at tage op, men Kis gør det utroligt godt i denne bog. Man føler med Adam og det gør ondt at det er så svært for ham at håndtere det men også at tage imod hjælp. Og at der skal en uerfaren og virkelig "grøn på livet"-ung pige til at vække ham fra sine mareridt er virkelig en smuk detalje. At hun kommer fra et ekstrem-religøst samfund og alligevel tør tage den svære kamp op er fantastisk og hun tager alt med oprejst pande og et kæmpe smil på læben. De to er simpelthen perfekte sammen. Det er sådan en smuk historie.

"Blodets Mørke Bånd" er en anderledes og hjerteskærende historie. Ask er følelsesmæssigt spoleret af hans giftige og forfærdelige familie som opfører sig som blodslugere, og det gør at han ikke elsker. Han viser ikke følelser og er direkte afvisende overfor alt der har med det at gøre. Men Mia formår at vække noget i ham, som han ikke troede at han evnede længere. Hendes fortid har været præget af svigt og ar på kærlighedslivet, så de to burde ikke kunne fungere. Men deres fælles intime interesse for BDSM gør at de finder noget sammen og det er begyndelsen på et vildt og interessant forhold. Og de har begge nogen ude i peferien som de skal skille sig af med for at kunne komme videre. Og det styrker deres sammenhold. Og sidst men ikke mindst - så nød jeg at få lidt "Fifty Shades of Grey"-vibes i denne historie. ;)

Helt igennem fantastiske og spændende historier, og jeg glæder mig helt vildt til at læse de to sidste bøger i serien. De skulle være mindst lige så gode, så det ser jeg frem til. Og så skal det også lige nævnes at "Blodets Mørke Bånd" faktisk er blevet nomineret til "Den Store Lydbogspris" hos Mofibo Awards 2022, og det bliver spændende at se om Kis vinder i den kategori, hvor hendes bog er en del af. Jeg krydser alt hvad jeg kan! Spændingen udløses d. 3. Marts!