Anmeldelse af "Natrium Chlorid" fra serien "Afdeling Q" af Jussi Adler-Olsen

Det har føltes som en evighed siden at jeg vendte den sidste side i den ottende "Afdeling Q"-bog, men det er faktisk kun halvandet års tid siden. Og da den niende bog udkom i November sidste år og forlaget Politiken var så søde at sende den min vej, så var jeg virkelig spændt på at se hvad Carl og Co. denne gang ville blive udsat for.

I kan læse min korte og hurtige anmeldelse af de første otte bøger i dette indlæg. Og nu får I anmeldelsen af den niende bog her. ;)

En gammel uopklaret sag dukker op til overfladen og bliver starten på en ekstrem stor efterforskning for Carl Mørk og resten af Afdeling Qs ansatte, da et selvmord får deres chef til at tænke tilbage på et skrækkeligt uheld tilbage i 1988. Detaljer de tidligere havde overset bliver nu et mysterie, som Carl og hans hold har tænkt sig at løse. Men jo dybere de kommer i rapporterne jo flere sager dukker op med samme sære detalje. Hvorfor efterlader gerningsmanden salt? Hvorfor med to års mellemrum? Og hvorfor lige de ofre? Og arbejder gerningsmanden alene eller har han flere allierede?

Det er spørgsmål som kun bliver til flere og endnu flere indviklede røde tråde dukker op på deres tavle. Men hvordan skal de finde frem til de skyldige? De får ikke meget hjælp fra deres kollegaer, og det bliver endnu mere besværligt da der pludselig også bliver tændt et spotlight på Carl. En sag han tidligere har været en del af er igen blevet genåbnet og nu er Carl i fare for at blive dømt for en forbrydelse han ikke har gjort. Men det må vente. Gerningsmændene de selv er på jagt efter er igen aktive og endnu en person er forsvundet.

Nu er det pludselig et kapløb med tiden og hvis de skal have bare en lille chance for at stoppe endnu et mord, så må de selv søge i skjul og Corona-situationen er også en stor forhindring. Men de giver ikke op og utradiotionelle metoder må tages i brug. Men vil det sætte dem selv i fare? Og kan Carl få overbevist deres chef om hans uskyld? Eller er det ikke længere muligt at slippe væk fra?

Det er med at holde tungen lige i munden med denne bog. Der er så mange detaljer og forvirrende personer som man skal holde styr på. Og ikke nok med at holdet har fået en kæmpe sag i hænderne så er den bagvedliggende trussel virkelig irriterende. Hvad har fået narkopolitiet til at tage den gamle pistolsag op igen? Og hvorfor skal Carl nu straffes? Er der noget vi ikke ved? Det bliver satme svært at vente på den næste bog i serien. Især med den bombe Jussi valgte at slutte denne af med.

Selvom bogen var meget stressende og frustrerende så nød jeg faktisk min læsning. Der er blevet skruet ekstra meget op for farten og Afdeling Q får i den grad udfordringer denne gang. Og ved I hvad? Det er forfriskende at alt ikke nødvendigvis går godt hver gang. Men nu må bog ti gerne skynde sig at komme. :P Tålmodigheden er på overarbejde her.

★★★★✩