Anmeldelse af "Mord på kostskolen" af Lucinda Riley

Som I nok allerede ved, så har vi desværre ikke længere den skønne Lucinda Riley iblandt os, og hun er allerede voldsomt savnet. Dog er hendes bøger stadig et forholdsvist nyt bekendtskab for mig. Sidste år havde jeg den fornøjelse at læse de første syv bøger i hendes "De syv søstre"-serie og jeg ser virkelig meget frem til den ottende og sidste, som hendes søn, Harry Whittaker, er igang med at færdigskrive. Den skulle gerne udkomme i Foråret 2023. Det er en serie som jeg... den er FANTASTISK! Jeg kan ikke anbefale den nok. Wow!

Så jeg har selvfølgelig forsøgt at finde flere af hendes bøger og jeg er slet ikke færdig med jagten endnu og at fylde min bogreoler ud med hendes skønne historier. Og da jeg opdagede at der udkom en ny bog var jeg lige ved at få et hjertestop af bare glæde. Og ikke en hvilken som helst bog. En krimi! Lucindas første krimi! I kan tro at den blev skrevet øverst på bog-ønskelisten lige med det samme. Og ja. Der er tale om "Mord på kostskolen".

Jeg var tæt på selv at købe den, men en dag dukker der en uventet bogpakke op fra forlaget Cicero. Da jeg så bogen troede jeg at det var løgn. Pulsen steg og glædestårerne strømmede ned af kinderne på mig. For der lå "Mord på kostskolen". Lige der foran mig. Og tak var et meget fattigt ord den dag.

Fordi jeg havde glædet mig så meget til bogen, så blev den også lagt op i toppen af min TBR-bunke, og det er nu blevet tid til at komme med min boganmeldelse. Så den får I her...

Jazz har valgt at ligge sit gamle liv bag sig og starte forfra et nyt sted. Hun har ladet sig skille fra sin utro og magtliderlige mand, samt kollega, har sagt sit job op som politiassistent og er flyttet væk fra London og har søgt ud på landet i stedet for. Men der går ikke længe før hendes gamle chef dukker op og beder om en sidste tjeneste. Han ønsker at hun trækker uniformen på igen og tager en sag som ligger i hendes baghave. Der er sket et uheldigt dødsfald på kostskolen Skt. Stephens, og hun skal finde ud af om det var en sygdomsårsaget død eller om det var... oplagt. Og det går hurtigt op for Jazz at der ligger mere bag. Det ligner et drab. Det er nu op til hende at finde morderen.

Men da der pludselig dukker flere lig op begynder hendes mavefornemmelse at fortælle hende at det bliver en større sag end først antaget. En sag som har alt med kostskolen og dens elever at gøre. Tidligere og nuværende. Samt de ansatte. Men hvordan? Jazz og hendes partner Miles er på kapløb med tiden, men de har en hovedmistænkt. Men har de fat i den rigtige? Var han bare et let og selvopofrende mål? Hvad skjuler han?

Jazz er tæt på at finde svaret, men én bestemt person er igen ved at spolere det for hende. En person som er ret glad for at tage æren selv og underkue hendes position. Men hendes mavefornemmelse og stædighed kan måske være svaret i denne sag. Hvis bare hun får chancen for at teste det af før det er for sent. Og hvis hun kan finde ud af hvornår alt dette startede. For det kan måske ligge mange år tilbage i tiden. Og ligne meget den situation de står i lige nu. Fuld af hemmeligheder.

Det er en skam at vi ikke kan få flere krimier fra Lucindas side af, for det kan hun dælme også finde ud af. Hun er helt fantastisk til at holde spændingen til det yderste og overraske læseren. Der er mange detaljer at holde styr på og det elsker jeg. Det sætter de små grå igang. Jeg elsker nemlig at gætte mig frem til forskellige detaljer og svar. Og det er altid spændende at se om man får ret til sidst, eller om man har taget helt fejl og ender med at sidde med kæben nede på brystkassen.

Denne historie er fuld af gamle hemmeligheder, mørk historie, slægtsmystik, hævn og en helt igennem fantastisk kvindelig intuition. Jeg elsker det! Hvis I elsker hendes andre bøger, så synes jeg helt klart at I også skulle kaste jer over denne. Det vil I ikke fortryde. Trust me!

★★★★★