Anmeldelse af bog 1-3 i "Holger Munch & Mia Krüger"-serien af Samuel Bjørk

Jeg er en sucker for en god krimi-serie, og da jeg modtog "Holger Munch & Mia Krüger"-serien af Samuel Bjørk til anmeldelse af forlaget Gyldendal så kunne jeg ikke lade være med at juble lidt indeni. Og der er vist flere på vej! I kan tro at jeg har følehornene ude og er klar lige så snart det sker. Det er nemlig en serie som anbefales til folk der er fan af Jo Nesbø og Lars Kepler - to forfattere som jeg har to lange serie af som jeg endnu ikke har fået læst. Såå.. hvis jeg elsker denne serie, så skulle de to lange jeg har i bogreolerne også være lige noget for mig. ;) Så jeg har en masse gode bøger at se frem til at komme igang med. Og flere bøger ude i fremtiden at skulle købe til samlingen.

Men nok om det. Nu til anmeldelsen af de første tre bøger i denne serie.

"Der hænger en engel alene i skoven"

En skræmmende og trist sag har fået en nedlukket afdeling hos politiet til at genåbne. En afdeling som gik i opløsning efter en uheldig hændelse. Drabsafdelingen har brug for at blive samlet igen, og det bliver igen med Holger Munch i spidsen. Men hans krav var at han selv ville bestemme holdets sammensætning. Og derfor skal han have overtalt sin gamle makker, Mia Krüger, til at komme tilbage. Og finde de bedste af de bedste til at udfylde de vigtige og altafgørende poster. Men Mia er den vigtigeste og nok også den sværreste at få overtalt. For hun har valgt at forsvinde. Men Holger har troen på at det nok skal lykkedes ham.

To 6-årige piger er blevet fundet hængt i skove. Og der er noget meget mystisk ved det hele. De er iklædt dukketøj i store størrelser, de har skoletasker på og et kryptisk skilt om halsen. En syg gerningsmand er på spil, og det viser sig hurtigt at vedkommende ikke er færdig endnu. Der er flere ofre i sigte, og det er nu op til Munch, Krüger og holdet bag dem at finde frem til gerningsmanden og redde de næste piger på listen. Og selvom Mia er ude af træning, så går det langsomt op for hende hvad der er den røde tråd i sagen. En gammel uopklaret sag kan være starten på denne skrækkelige sag de nu står med i hænderne.

Flere piger forsvinder. Sporene giver ingen mening. Kan en kristen sekt være blandet ind i det hele? Eller er gerningsmanden tættere på end de går og tror? Det kommer hurtigt meget tæt på og bliver personligt. Er gerningsmanden ude på at hævne sig på Holger? Mia? Eller dem begge? Tiden er ved at udløbe. Og da de opdager at deres mistænkte måske ikke er den de tror det var, så bliver det virkelig kritisk. Den sidste forsvundne pige bliver den sidste dråbe for Holger og holdet. Gerningsmanden skal findes. Og hurtigt. Flere liv er på spil nu. Vil de kunne nå det før det er for sent? Vil dette være enden på holdet for anden gang?

★★★★✩

"Uglen dræber kun om natten"

En ung kvinde findes dræbt i en lysning i skoven, og der er tydelige tegn på at det har været rituelt. Og sagen falder straks på Holgers bord. Hvilket betyder at han igen får brug for Mias hjælp. Men er hun klar? Hun er nemlig startet hos en psykolog for at få styr på sine problemer. Problemer som har fået hende sat af holdet. Men Holger kalder hende ind alligevel. Denne sag er alvorlig. Og det er kun Mia der har næse for denne type sager. Hun har en evne der overgår alle andre når det kommer til sære og mystiske spor. Og det viser sig hurtigt at blive en sag som får vendt op og ned på det hele. De leder efter en syg satan.

Sporene fører dem til en planteskole som fungerer som et ungdomshjem for unge med problemer. Offeret boede her. Og det er måske også her at de skal finde gerningsmanden? Men så simpelt bliver det ikke. Flere spor dukker nemlig op, og de fører holdet i flere forskellige retninger. Billeder af lignende offerritualer dukker op. Flere mistænkte blive afhørt. Et indbrud og tyveri på et museum giver dem endnu et spor, men samtidig forvirrer det dem. Et mystisk videoklip dukker pludselig op og nu står det helt klart. De har med en klog og udspekuleret syg satan at gøre. Hvordan hænger det hele sammen? Er det for besværlig og umulig en sag for drabsafdelingen? Har det stadig noget med denne planteskole og folkene der at gøre? Hvis ja, hvordan?

Mia har en fornemmelse og hun beslutter sig for at tjekke op på det uden at give holdet besked. Men er det klogt? Skulle hun have sagt noget til Holger og teamet? Kan hun nå det da hun finder stedet hvor kvinden blev holdt fanget og filmet? Og hvor hun finder gerningsmanden med det næste offer? Et offer som hun kender alt for godt. Kan hun nå at stoppe det næste ritual? Eller vil hun nu også blive en del af det? Nogen vil dø. Spørgsmålet er bare - hvem?

★★★★✩

"Drengen i sneen"

En far og søn finder et lig i en sø på en fisketur, og det bliver starten på en jagt efter en morder, som holdet i drabsafdelingen får til opgave at fange. Og endnu en gang kræver det Mias hjælp. Men hun er på vej på ferie, så vil hun være villig til at sætte den på pause for at hjælpe dem? Vil de mystiske spor vække hendes interesse? Spor som forvirrer mere end nogensinde før. Men Mia føler der er noget ved dem som hun burde se. Og jo flere lig der dukker op med lignende spor, jo mere frustreret bliver hun. Hvad er det hun overser?

Det hjælper heller ikke at der nu dukker endnu et problem op. Et problem som involverer en kær kollega. Alt imens at deres seriemorder-sag tager en drastisk drejning. De bliver ledt i forskellige retninger og flere mistænkte bliver nu eftersøgt. Men er det de rigtige personer de nu har sat jagten ind på? Og hvad skal de gøre når sagen pludselig ikke længere ligger på deres bord?

En drabsliste med flere navne på skaber panik, men er det endnu et vildspor for at aflede deres opmærksomhed imens gerningsmanden sætter nådestødet ind på hans egentlige offer? Og hvem vil det i så fald være? Vil Mia nå at se sammenhængen i alle de mystiske spor inden det er for sent? Dette viser sig hurtigt at være deres sværeste sag hidtil og det kan koste dem alt for dyrt hvis ikke de får stoppet denne galning.

★★★★✩

Jeg er fan. Jeg er virkelig fan af denne serie. Og I kan tro at jeg glæder mig til de kommende bøger ude i fremtiden. Især efter den lidt... forhastede slutning i tredje bog. For ja.. den sluttede meget brat og med en lidt "bla" slutning. MEN! Derfor er det nu bare endnu mere spændende at finde ud af hvad det hele kommer til at betyde for den næste og.. ja de mange næste bøger i serien. Jeg er interesseret. Og virkelig spændt. :) For Holger og Mia er et virkelig interessant team og de skal ikke være hver for sig. Nope! De hører sammen. Så jeg krydser fingre.

Dette er en serie med vilde og komplicerede mordgåder og ekstremt udspekulerede gerningsmænd, som kun den fantastiske drabsefterforsker og hans sidekick med en vild intelligens kan opspore og stoppe. Jeg elsker det. Og jeg blev overrasket og fanget fra start til slut. Jeg kan varmt anbefale jer at give denne krimi-serie en chance hvis I er til den genre. I vil ikke blive skuffet.