Anmeldelse af "The Nature of Witches" af Rachel Griffin

Bogen "The Nature of Witches" af Rachel Griffin har været på min ønskeliste siden den udkom på Engelsk for et år siden, men det var først her i Marts at jeg forudbestilte bogen i paperback versionen. Den dukkede så op hos mig i Juni, og kort tid efter sad jeg og var totalt fanget af den. Historier om hekse er noget som står mit hjerte meget nært, og stod det til mig, så havde jeg mange flere af dem i mine bogreoler. Og den næste bog i denne serie er allerede på vej, men jeg venter til paperback versionen kan forudbestilles. For den skal jeg selvfølgelig også have til samlingen. ;)

Men nok om det. Jeg har som sagt fået læst denne bog og er nu klar med en anmeldelse til jer.

Clara går på en skole for hekse, og her lærer de at kontrollere de kræfter de er blevet tildelt efter årstiderne. Normalt har man kun én årstid at styre, men det er anderledes for Clara. Hun er nemlig blevet tildelt alle årstider. Hvilket er super sjældent og det gør hende ret vigtig for heksene, menneskene og kloden. Især nu hvor naturkatastroferne bliver værre og værre og kommer i årstider hvor de ikke hører til og koster mange hekse livet. Der er store forventninger til hende, og presset kan vise sig at være alt for stort. For hun kan ikke styre sine kræfter uden at sætte folk hun elsker i fare.

Clara er blevet bange for sine kræfter. De er for kraftige og har allerede kostet hende sine forældre, bedste veninde og nu også hendes lærer som hun havde et specielt bånd til. Hvis ikke hun lære at kontrollere dem, så bliver hun nødt til at få dem fjernet. Og en mulighed - en sjælden mulighed - er i sigte, så hun ligger allerede planer. Hun kommer ikke til at savne de forandringer hun gennemgår hver årstid, og hun kommer i hvert fald ikke til at savne at forelske sig i korte perioder for derefter at miste alle følelser for dem når årstiderne skifter. Så dette er for det bedste, ikke?

Hendes træning skifter bane da en ny lærer og hans mentor dukker op på skolen. De vil prøve noget nyt, og Clara vil give hendes magi en sidste chance. Hun er stadig bange, men da mentoren bliver sat til at træne hende ændrer alt sig. Der er noget ved denne fyr som finder vej ind til hendes indre, og efter flere skræmmende episoder og flere frustrationer og høje bølger er det som om at noget går op for hendes kræfter. En ny vinkel på hendes evner som ingen kunne forvente eller forudse. Men vil det være nok? Vil kun kunne gøre en forskel for kloden og de andre hekse nu? Vil hun langt om længe kunne elske en person uden at være bange for at slå kærligheden og livet for den person ihjel? Vil hun kunne styre sine kræfter nok til at kunne redde kloden og dens befolkning?

Det er op til Clara at finde ud af. Det er hendes valg. Tør hun tage chancen og stole på sig selv og sin magi? Vil hun kunne acceptere den? Og vil hun turde at lade folk og magien få adgang til sit hjerte igen? Eller vil hun krybe tilbage i isolation, opgive sine kræfter og leve i evig sorg?

Mine forventninger til denne bog blev i den grad indfriet. Der er masser af magi, svære beslutninger og store udfordringer, og det er forfriskende at læse en lidt anderledes historie om hekse end dem jeg er vant til - altså de få jeg har haft fornøjelsen af at læse. Detaljen omkring årstiderne og de kræfter der er knyttet til dem er et friskt pust og giver historien en skøn kant. Og så er det klassiske tema om personlig udvikling, sorg og kærlighed selvfølgelig også en stor den af historien. Og sidst men ikke mindst - temaet om klimaforandringer og konsekvenserne af dem. Denne bog indeholder det hele og jeg er stor fan! Et skønt og tiltrængt vink med en vognstang i en skøn fantasy.

★★★★✩