Anmeldelse af "Jagtselskabet" af Lucy Foley

Jeg havde fået anbefalet "Gæstelisten" af Lucy Foley af min mor sidste år, og da jeg læste lidt info om bogen blev jeg straks interesseret. Den lød nemlig lige som noget for mig. Og da jeg så at der var udkommet endnu en bog af forfatteren besluttede jeg mig straks for at give hendes bøger en chance. "Gæstelisten" fandt jeg brugt, men "Jagtselskabet" - som jeg har læst og anmeldt til dagens indlæg - var jeg så heldig at forlaget People's ville sende min vej til anmeldelse. Og da historien foregår omkring nytår, så tænkte jeg at den ville være mest oplagt at læse først. Så det gjorde jeg. Og nu har jeg som sagt fået den læst og min anmeldelse er nu klar. Så here you go!

En gruppe gamle venner fra studietiden mødes hvert år til nytår for at fejre det sammen som en del af en fast tradition. Og dette år skal de mødes i en afsides jagthytte i Skotland. Så langt fra civilisationen at de har stedet for dem selv. Eller det troede de. Udover de tre ansatte på stedet har et andet par også valgt at booke sig ind. Så allerede fra starten er stemningen trykket. Men det er nu ikke kun på grund af dette mystiske par. Stemningen indenfor vennegruppen er også under pres. Og har været det længe. Men måske kan denne tur hjælpe på det? Få kemien imellem dem tilbage til det oprindelige plan? Rette op på deres problemer med hinanden? Eller vil det kun gøre det hele værre?

Alt for mange hemmeligheder presser på. De forskellige par har indbyrdes problemer og uenigheder, og alt for mange små afstikkere til andre i vennegruppen. Skjule affærer, en ukendt stalker, mørke hensigter, jalousi, forbudte følelser og lyssky foretagender. Og intet af det kan længere skjules bag stoffer og alkohol. Det hele begynder at sive ud af de sprækker der vokser sig større og større i deres lille gruppe. Og deres bånd brydes for alvor efter deres nytårsfest.

En af dem forsvinder og findes død dagen efter. Og det ligner ikke et uheld. Men hvem kunne slå personen ihjel? Befinder der sig en ukendt person i området som de burde være bange for? Eller er det en af de ansatte på stedet som også hver især gemmer på mørke hemmeligheder? Eller vil det i sidste ende vise sig at være en fra vennegruppen selv? Kan filmen være knækket for en af dem? Hvad kan have været det sidste strå i gruppens indbyrdes problemer som har ledt til denne forfærdelige hændelse?

Jeg har altid elsket en god krimi, og denne falder helt klart indenfor den kategori. Det er nemlig en fandens god krimi. Og jeg har virkelig nydt at læse den. Det er en spændende og interessant krimi som er fuld af hemmeligheder, løgne, had, misundelse, forskelligheder og en vennegruppe som ikke helt er så tætte som de troede. Så fuld af problemer som til sidst fører til et mord. Ingen kender offeret før til sidst hvor alle sporene bliver løst og gerningsmanden bliver afsløret. En fed detalje som jeg elsker. Normalt kender man offeret fra start, men i denne historie får vi først svar på det sidst i bogen. Det er forfriskende med en lidt anderledes form for krimi-opbygning, og jeg ser nu virkelig meget frem til at læse "Gæstelisten".

★★★★✩