Anmeldelse af serien "Afdeling Q" af Jussi Adler-Olsen

Jeg har i flere år nu forsøgt at finde alle bøgerne i Jussi Adler-Olsens serie "Afdeling Q" og jeg har nu endelig alle otte bøger som indtil videre er udgivet. Jeg var igennem flere genbrugsbutikker for at finde dem brugt, og dem jeg ikke kunne finde måtte jeg købe fra ny af eller ønske mig i gave. Det har dog efterfølgende taget mig noget tid at komme igang med at læse den fordi min TBR-liste altid er så lang, men nu fik jeg vendt den sidste side i den ottende bog og jeg har besluttet mig for at skrive en hurtig lille anmeldelse her på bloggen. Og den får I så her. ;)

I serien "Afdeling Q" følger vi vicekriminalkommissær Carl Mørck som ikke er nogen specielt vellidt medarbejder på sit job. Han bliver derfor sat i spidsen for en ny afdeling langt væk fra alle andre (i kælderen) hvor han skal arbejde med gamle sager som aldrig er blevet afsluttet. Der får han en assistent ved navn Assad som viser sig at være en meget privat og hemmelighedsfuld person. Men de skal vise sig at være det perfekte match til denne type sager. Deres hold vokser dog med tiden og der bliver Rose og Gordon så en del af den nye firekløver. Men det bliver ikke nemt da bølgerne går højt og hemmelighederne alle imellem sætter deres hold på prøve.

Samtidig med at de med tiden lærer hinanden bedre at kende, får åbnet op for de uhyggelige hemmeligheder og sætter deres liv på spil i forsøget på at opklare de gamle og nyere sager så kommer de ud for lidt af hvert. Både i Danmark men så sandelig også i udlandet.

De opklarer sager som:
● En forsvindingssag, hvor en kvinde er forsvundet og det handler om at finde hende før tiden udløber. Det bliver med livet som indsats at få stoppet gerningsmanden og finde frem til årsagen til denne grumme handling.
● En brutal mordsag. En sag der virker simpel, men det viser sig hurtigt at gerningerne stammer fra en barndom hvor unge mennesker har været skyld i forfærdelige handlinger og det på deres ældre dage er blevet til en sport.
● En flaskepost fra fortiden med et skrig om hjælp. Resultatet af en kidnapning indenfor religiøse kredse som fortsat foregår og har forfærdelige slutninger for ofrene. En uhyggelig gerningsmand går ubemærket rundt iblandt dem.
● En sag om misrøgt af unge kvinder. En skrækkelig hændelse fra barndommen får en kvinde til at planlægge at tage hævn over sine torturbødler. Og det bliver en meget farlig sag for holdet i Afdeling Q. Især når der viser sig at være flere gerningsmænd flettet ind i denne sag.
● En kriminel klan der har rødder helt tilbage til Afrika. Et flygtet medlem fra klanen frygter for sit liv, da han opdager hvad de er en del af. Mord og kriminelle handlinger i Afrika og Danmark. Skrækkelige ting, som han bliver nødt til at fortælle politiet om - uden selv at blive fanget.
● En flugtbillist med dødsfald på Bornholm. Et selvmord giver anledning til at åbne en gammel sag op igen som omhandler et tragisk dødsfald der aldrig blev opklaret. Men det viser sig hurtigt at være en farlig sag at blive en del af. For gerningsmanden gemmer sig godt. Der skal rodes op i alternative miljøer som på ingen måde ønsker uvedkommende indenfor i deres kredse.
● En sag om en farlig morder der slår unge piger ihjel. Piger som er på kontanthjælp og som har fået en fælles fjende. En fjende som er ser det som sin mission at fjerne disse dovne, selvfede og ulidelige piger fra jordens overflade. Men det er ikke den sag der til at starte med interesserer Afdeling Q. En ældre dame er blevet fundet myrdet og gerningsmanden skal findes. Der kan dog trækkes tråde til begge sager, så det er vigtigt at de får stoppet mordene før det går amok. Især nu hvor Rose også er forsvundet. Er hun også blevet et offer i denne sag?
● En sag om en myrdet bekendt i udlandet. Assads fortid er kommet tilbage for at torturere ham. Det opskyllede lig er en han kender og der er nu bevis for at hans familie stadig er i live. Men det er hans største fjende også. Og fjenden er ikke alene og det viser sig hurtigt at de har planlagt at ødelægge alt for Assad samtidig med sprede et grufuldt budskab til hele verden. Det bliver et kapløb med tiden og det er ikke nemt at være to steder på samme tid, men det kræver det for at fange alle gerningsmændene i denne sag før det er for sent.

Jeg elsker krimi og jeg må sige at jeg sagtens kan forstå hvorfor Jussi Adler-Olsens bøger er så elsket af rigtig mange læseheste i hele verden. Og jeg er især blevet ret glad for holdet bag "Afdeling Q". De er en unik og virkelig sprængfarlig gruppe af individer og de er simpelthen så underholdende at følge i disse bøger. Og jeg er så glad for at vi i de senere bøger endelig får indblik i hvilke hemmeligheder de har gået og gemt på og hvad der gør at de er som de er. Også selvom det er nogle uhyggelige ting de har været udsat for. Men det giver pludselig så meget mere mening. Og nu vil jeg bare gerne have mere. *Hehe* Så selvom der nu er otte bøger i serien og det virker som mange og nok også nok, så ønsker jeg at der kommer flere. Jeg er slet ikke færdig med "Afdeling Q". Jeg vil læse mere!

Min (gennemsnitslige) Goodreads rating: