Anmeldelse af "En sikker havn" af Nora Roberts

Det er alt for længe siden at jeg har læst en Nora Roberts bog, og da jeg modtog en ny af forlaget Flamingo kunne jeg ikke lade være med at komme med et lille hvin og klappe i mine små hænder. :P De havde denne gang sendt mig bogen "En sikker havn" og den lød super spændende og faktisk også lidt anderledes end de andre jeg har læst af samme forfatter tidligere.

Jeg elsker Nora Roberts' romantiske spændingsbøger da de er en blanding af krimi og feel-good - hvilket er en fantastisk blanding af genre hvis I spørger mig. Så jeg glædede mig meget til at komme igang med at læse denne. Og nu er jeg klar med en anmeldelse til jer her på bloggen. ;)

Det startede som en god dag for alle i DownEast Mall. Nogen var inde for at shoppe, andre var på arbejde og tre veninder skulle ind og se en film i den lokale og tilstødende biograf. Men det vendte sig hurtigt til at blive alles største mareridt. Tre steder i centret begyndte der at lyde skud. Fra biografen og fra butiksgangene. Nogen gik og nedslagtede alle de mennesker der befandt sig i bygningen.

Rigtig mange døde den dag. Men der var heldigvis nogle overlevende. Folk der reagerede hurtigt og som fik tilkaldt hjælp. Hjælp som senere skulle vise sig at være en torn i øjet på en efterladt. En efterladt til en af gerningsmændende. Hjernen bag det skrækkelige angreb. En person som beslutter sig for at færdiggøre sit projekt.

Årene går og Simone forsøger at komme videre efter tabet af en af hendes bedste veninder. Forsøger at gemme den grimme oplevelse væk og gøre sin familie tilfredse. Men hun er ikke glad. Hun føler ikke at det er det rigtige for hende. Derfor tager hun beslutningen om at stoppe alt det som hendes familie har ønsket for hende. For hun ønsker at gå mere i sin mormors fodspor - som kunstner. Ikke en beslutning som bliver taget godt imod, men Simone er ligeglad. Nu er det hendes tur til at leve. Til at blive voksen.

Reed er også i trivl om hvilken vej han skal gå, men efter en samtale med den betjent som han mødte under den grusomme massakre, beslutter han sig for at han vil vie sit liv til at hjælpe andre. Beskytte. Så han søger ind til politiet og bliver makker med den selvsamme betjent. Han har fundet sit kald. Og det viser sig hurtigt at han får brug for sine nye erfaringer. De overlevende fra massakren dør på mystisk vis én efter én.

Både Reed og Simone ender med at bosætte sig på samme ø. Simone flytter ind hos mormor, CiCi, og Reed finder sit drømmehus. Og inden længe møder de to unge mennesker hinanden og finder hurtigt ud af at de har en fælles fortid. En fortid der viser sig at være en kæmpe styrke for deres kommende forhold. Men noget truer idyllen. Stadig flere overlevende dør og gerningsmanden bliver afsløret. Nu går den vilde jagt ind på hende - og gerne før at flere dør. Inklusiv dem selv.

Men vil det lykkedes dem? Vil flere af dem de elsker dø?

Denne historie gik igang med et brag og allerede i de første kapitler stod tårerne ud af øjnene på mig. Hold nu op hvor var det hård læsning. Men det var også med til at skabe en bestemt stemning som gjorde at man ikke kunne lægge bogen fra sig. Og noget jeg virkelig nød - og som er anderledes fra det jeg normalt oplever med Nora Roberts' bøger - så var der ikke kun ét spring i tiden i denne historie. Der var mange og det gjorde at vi fik indsigt i alle de forskellige ting vores hovedpersoner oplevede i deres opvækst. Og det gjorde at man lærte dem meget bedre at kende. Jeg elskede den måde at bygge en historie op på. Og selvom der var masser af sorg, ulykke og skrækkelige drab så var der også masser af kærlighed, spænding og hjertevarme situationer. Den helt perfekte coctail.

"En sikker havn" er nok en af de bedste bøger af Nora Roberts jeg nogensinde har læst. Jeg har stadig mange til gode, men denne er helt klart i toppen af dem alle sammen. Wow! Jeg kan ikke anbefale den nok. Elsker man krimi og elsker man kærligheds historier - og elsker man dem sammen - så er denne bog helt klart en man burde læse.