Anmeldelse af "Trip" af Helle Kaare Lindberg

Jeg læser normalt ikke ret mange af denne type ungdomsbøger, da de falder ret meget udenfor mit interesse-område når det kommer til bøger. Men da jeg alligevel fik tilbudet fra forlaget Facet om at læse og anmelde bogen "Trip" af Helle Kaare Lindberg, så besluttede jeg mig for at give den en chance. Som sagt så læser jeg normalt ikke bøger der omhandler druk og stoffer, men der er efterhånden en del forfattere der kommer ud med bøger indenfor de emner, så jeg gav det et skud.

Jeg har nu fået læst bogen og er klar med en anmeldelse. Så den får I her. ;)

Julie keder sig i den indelukkede lejlighed hvor hendes mor hele tiden tysser på hende, da Julies lillebror ligger syg og skal have ro. Hun er godt træt af det hele og forholdet til hendes mor bliver ikke bedre af at hun stikker af med sin veninde, Kat, og tager på druk sammen med en gruppe drenge der ret ofte er skæve og på stoffer. Hendes nye venner er måske ikke de bedste, men hun vil ikke virke svag og kedelig, så hun trodser sin mor og ses alligevel med dem.

Efter nogle skænderier med sin mor bliver hun bedt om at flytte hen til sin onkel i en periode. Tobias skal have ro til at få det bedre og hendes mor kan ikke overskue at hun også kræver hendes opmærksomhed. Flytningen har Julie ikke noget imod da hun kommer godt ud af det med sin onkel og han er altså også mere hyggeligt selskab. Han ønsker at have noget med hende at gøre - til forskel fra hendes mor.

Men jo længere tid hun bor hos sin onkel begynder der at ske mistænksomme ting, og selv sammen med sine venner begynder det at gå skævt. Hun lader sig give efte for gruppepresset og ender med at gå rundt i en stof-rus og gør dumme ting. Hvad er det dog hun har fået rodet sig ud i? Og hvorfor kender hendes nye venner hendes onkel så godt? Hvad er det der foregår? Er hendes safe-place pludselig ikke så sikkert længere?

Tingene sker efterfølgende meget hurtigt. Politiet dukker op hos hendes onkel. Totalt kaos. Kat vender hende ryggen og forholdet - hvis man da kan kalde det det - til Magnus hænger i en meget tynd tråd. Hun er alene. Trist. Og så falder bomben. Stofferne tager et liv. Et liv der dårligt nok havde fået lov til at begynde. Det bliver deres wakeup call. Det er blevet tid til at vågne op og få styr på de forhold der er gået i stykker. Og skille sig af med dem der ikke gør noget godt for en. Men er det for sent? Er alle broer blevet brændt?

Denne historie er meget relevant og skræmmende uanset hvornår man læser den. Om det var i 90'erne, 20'erne eller nu. Især som ung og letpåvirkelig. Historien tager fat i problematikken omkring stoffer, druk og gruppepres. Om at være ung og at skulle finde sin plads i en verden som i forvejen kan være utroligt svær at navigere i og føle sig accepteret af. Jeg kan selv nikke genkendende til mange af de ting der bliver vendt i Julies hverdag, også selvom det måske ikke gik så galt for mig.

Jeg var også igennem et tvigt fra familien som fik mig skubbet i en helt forkert retning. Jeg fandt sammen med de forkerte mennesker, drak og begik butikstyveri. Min omgangskreds tog en del stoffer og havde et storforbrug af hash, men der gik min grænse dog. Jeg var trodsalt stærk nok til at sige fra til det gruppepres. Men druk og kriminalitet var også mere end rigeligt. Så jeg kan nemt sætte mig ind i hovedpersonens liv.

Jeg ville ikke anbefale alle at læse denne bog. Men jeg kunne sagtens se den blive brugt i noget undervisning i folkeskolen i forbindelse med en temauge, eller noget hvor man tager emnet druk og stoffer op, for at gøre de unge klogere på farerne ved at bruge det. Den ville gøre sig godt som en læring til unge der befinder sig i miljøet eller måske kunne tænkes at være på vej ud i det. For der er dele i historien som beskiver det hele meget godt, og da man får det fra en bestemt persons synsvinkel, så er det også nemt at sætte sig i de fodspor.

En skræmmende fortælling om stoffer, druk og gruppepres i de letpåvirkelige unges verden.

★★★✩✩