Anmeldelse af bog 1-3 i "Bridgerton"-serien af Julia Quinn

Jeg kendte til disse bøger inden serien blev gjort til en TV-serie på Netflix, men fordi der er så mange bøger i serien, så fik jeg aldrig taget mig sammen til at købe dem løbende når de udkom. Men da jeg så havde set første sæson på Netflix og hørt fra både min søster og mor, at de bøger bare er FANTASTISKE, så kunne jeg simpelthen ikke holde mig fra dem mere. Og da jeg ikke kan låne bøger, da jeg bliver nødt til at eje de bøger jeg falder for, så bed jeg i det sure æble og købte de første bøger. Og så lige et par stykker mere.. og.. ja.. Så besluttede jeg mig for, at jeg i sidste ende vil ende ud med at have dem alle sammen. Også selvom min konto ville komme til at lide ret voldsomt under det. Men jeg fortryder intet!

Jeg har nu fået læst de første tre bøger i serien og anmeldelsen af dem får I i dagens indlæg. :)

"Den ugifte hertug"

Daphne Bridgerton er den ældste pige i den søskendeflok som hun er en del af, og hun er på udkig efter en mand. Men de ægteskabstilbud hun får er hun ikke interesseret i. Og resten af de unge mænd ser hende kun som en ven. Så det ser ikke ud som om at hun bliver gift lige foreløbigt. Men det kan være at det ændrer sig da en uventet person kommer ind i hendes liv. Hendes storebrors bedste ven, Simon - Hertugen.

Simon og Daphne laver en aftale. Han er ikke interesseret i at blive gift og stifte familie, så hans aftale med Daphne kan måske holde de interesserede på afstand. Og Daphnes bejlere kan måske blive mere interesserede i hende når de ser hvor eftertragtet hun er - af en hertug. Men det går ikke helt som de havde regnet med. Ikke helt i hvert fald. For følelserne der så småt begynder at vokse imellem dem er uventet og uvelkommen. Men de kan ikke ignorere dem.

Simon ved godt at han ikke burde lade sine følelser tage over, men han kan ikke holde sig væk fra Daphne. Han prøver at holde hende på afstand. Han forsøger at overholde sine egne løfter til sig selv. Men Daphne er stædig. Hun er overbevist om at hun kan overvinde hertugen. Og et ægteskab er uundgåeligt da deres følelser tager over. Men da Daphne begynder at bringe hans hemmeligheder og traumatiserende barndom op til overfladen tager Simons angst og vrede over. Hans frygt for følelser og fremtiden er tæt på at knuse deres ægteskab og bånd til hinanden.

Vil han finde modet til at lade hende komme ind under huden på ham? Vil han kunne give efter for hendes drømme og ønsker? Eller er deres ægteskab dømt til at blive ulykkeligt og styret af frygt og had? Og vil Daphne have mod på at kæmpe for ham?

★★★★★

"En uventet forelskelse"

Anthony Bridgerton er den ældste i hele søskendeflokken og har derfor fået titlen greve da deres far døde ung. Han er en af de mest eftertragtede unge mænd i byen, men indtil nu har han holdt sig fra at finde sig en kone, men han nærmer sig snart tiden hvor det uundgåeligt vil ske, så hvis han vil have en arving, så bliver han nødt til at finde sig en at gifte sig med. Men han har nogle krav. Hun skal være klog og så vil han ikke kunne forelske sig i vedkommende. For det vil kun give problemer når hans tid udløber. Og det gør den snart hvis det skal gå som det gjorde for deres far. At dø ung.

Den unge kvinde han har tænkt sig at bejle til er Kates smukke lillesøster, men det betyder at han skal gøre et godt indtryk hos denne stædige storesøster og det skal vise sig at blive noget af en udfordring. Hun kender til hans ry og hun er fast besluttet på at et ægteskab imellem greven og hendes lillesøster aldrig skal ske, så derfor gør hun alt hvad hun kan for at forhindre det. Men det betyder også at hun ender med at tilbringe en masse tid sammen med denne løsslupne mand. Og det vækker en masse uventet følelser til live. For dem begge.

Kate har altid været vant til at komme i anden række, så da hun begynder at få følelser for Anthony bliver hun ulykkelig. For han kan umuligt kunne gengælde dem. Selvom han virker voldsomt tiltrukket af hende. Og det er noget der slet ikke burde ske. Samme tanker har Anthony. Han forbander den tiltrækning der er imellem dem og han bliver derfor mere og mere vred. Men tiltrækningen er for stor. Og til sidst står de i en situation hvor der kun er én ting at gøre. De må gifte sig med hinanden. Men det bliver et ægteskab uden kærlighed. Det skal det bare.

Jo mere de lærer hinanden at kende jo sværere bliver det at overholde det løfte. Men er det kærlighed? Er den gengældt? Og hvad vil det så betyde for fremtiden? Hvis de da har en fremtid sammen. Et skræmmende uheld giver dem svaret på den hårde måde.

★★★★★

"En fortryllende hemmelighed"

Sophie Beckett bliver efterladt hos sin far, jarlen, et par år efter hendes mors død. Hun er hans uægte barn og han vælger at tage hende under sine arme. Men det er ikke et kærligt hjem hun er ankommet til. Og da han bliver gift med hendes kommende stedmor bliver hendes liv kun værre. Men værst bliver det dog efter jarlens død. Nu har stedmoderen ansvaret for hende og hun bliver nedgraderet til at være hendes og stedsøstrenes tjenestepige. En ubetalt stilling i huset og det er det rene mareridt. Men en aften får hun mulighed for at opleve et par timer i luksus og være iblandt de rige. Bridgerton familien afholder et maskebal og Sophie ankommer som den mystiske kvinde i sølv.

Benedict er den næste i rækken til at finde sig en kone, men han er slet ikke interesseret i udvalget i London. Eller det vil sige lige indtil en ukendt smuk kvinde dukker op i hans mors hjem. Og det er kærlighed ved første blik. For begge parter. Benedict kender stadig ikke denne kvindes navn, men Sophie gætter hurtigt hvem hendes drømmemand er. Men da det ikke kan blive til noget fremadrettet så holder hun sit navn hemmeligt. Og da tiden løber ud for hende stikker hun af. Til stor fortrydelse for Benedict. Vil han kunne finde hende igen?

Sophies udskejelser bliver opdaget af stedmoderen og bliver straks smidt på gaden. Fattig og uden et mål for næste skridt flygter hun ud på landet. Her burde hun kunne leve i skjul. Men ikke længe. Skæbnen har talt. Benedict og Sophie er igen på samme sted på samme tid. Og han får reddet hende væk fra en uhyggelig skæbne. Da de bliver fanget i et uvejr er det uundgåeligt for dem at tilbringe den næste tid sammen, og det gør at de kommer tættere på hinanden. Men Sophie er stadig ikke sikker på at hun vil afsløre hvad hun ved og hvor hun kommer fra. Hun må holde ham på afstand. Også selvom hun ønsker det modsatte. Hvilket Benedict tydeligvis også ønsker. Han vil have hende. På den ene eller anden måde. Så vil han have hende. Men hun afviser ham. Så han må finde på en snedig plan. Får hun job hos hans mor så vil han stadig kunne se hende. Så turen går mod London. Byen som Sophie er flygtet fra og som hun frygter mere end noget andet.

Sophie er faldet godt til hos Bridgerton familien, men hendes ophav er i fare for at blive afsløret flere gange. Og til sidst er det umuligt at skjule. Det skaber en masse vrede, skuffelse og sårede følelser og da hun støder ind i sin stedmor ser det virkelig sort ud for Sophie. Hun er dømt til at blive straffet og frataget sine drømme. Medmindre hun når at blive reddet før det går galt. Men vil Benedict kunne tilgive hende for hendes hemmeligheder? Vil hans familie? Eller er alt tabt?

★★★★★

Som jeg skrev tidligere i indlægget, så fortryder jeg ikke at jeg lader min konto lide under købet af bøgerne i denne serie, og efter nu at have læst de første tre bøger, så kan jeg kun skrive under på at det stadig passer. OH MY GOD! Jeg vidste godt at jeg ville kunne komme til at kunne lide dem, men direkte at elske dem? Tjo det vidste jeg måske godt. Men jeg er jo dødensforelsket! Der er altså bare et eller andet over disse "historiske" romaner med en masse drama, kærlighed, mystik og en god portion erotik, som bare går rent ind hos mig. Jeg er hardcore fantasy- og krimi-lover, men disse feel-good romaner har i den grad også fået en meget stor plads i mit hjerte. Især hvis de kommer i en serie hvor vi følger et stamtræ, en by, et hjem eller andet i alle bøger så de danner en fantastisk rød tråd. Jeg er kæmpe fan! Og så er der mystikken om den mystiske "Lady Whistledown"! Godt nok er hun afsløret i TV-serien (hvis man kan stole på den), men i bøgerne er hun stadig hemmelig. Uhhh!

Jeg har stadig to bøger i min bogreol fra serien til gode, og dem glæder jeg mig meget til at komme igang med. Og så mangler jeg stadig at få fingrene i de sidste tre. Kryds fingre for at jeg snart får råd til at købe dem. ;)