Anmeldelse af "Brevet i bogbussen" og "Renoveringsprojektet" af Eli Åhman Owetz

Jeg har været interesseret i at læse "Brevet i bogbussen" af Eli Åhman Owetz lige siden at den udkom i starten af året sidste år, og da den næste bog i rækken "Renoveringsprojektet" udkom i år skulle det altså være. Heldigvis var forlaget HarperCollins så skønne at sende dem begge min vej så jeg kunne få dem læst sammen. Historierne lyder nemlig så skønne og søde, så dem ville jeg gerne have fornøjelsen af at læse. Og nu blev det så min tur.

Jeg har nu fået læst begge bøger, og I får dem derfor her i ét anmeldelses-indlæg. Enjoy.

"Brevet i bogbussen"

Erik er lige kommet ud af et langt ægteskab og vil starte forfra i det idylliske Roslagen. Han har også allerede et nyt arbejde i sigte, så det tegner godt. Men han savner en kvinde. Savner intimitet. Og efter en tur forbi en bogbus opdager han, at han ikke er den eneste med det savn. Han finder nemlig en løs dagbogsside skrevet af en anonym ulykkelig kvinde i en af de bøger han har lånt med hjem. En gift kvinde som lever i et sexløst ægteskab. En kvinde som længes efter et lykkeligere liv. Og det kan Erik nemt følge hende i. Derfor skriver han et brev retur og sørger for at hun modtager det næste gang hun dukker op i bogbussen igen.

Malin panikker da hun opdager at hendes hudløs ærlige dagbogsside er blevet glemt i den bog hun lånte sidste gang hun var ved bogbussen. Selvom hun ikke skrev noget der kunne identificere hende er hun alligevel bange for at "modtageren" vil finde ud af hvem hun er. Men hendes frygt viser sig at være unødvendig. Hendes side er blevet returneret - sammen med et brev. Fra en mand der har det ret meget som hende. En sjæleven. Og det bliver startskudet til en anonym brevveksling imellem dem. Først i skjul i bogbussen og senere på biblioteket da de er ved at blive opdaget. Og følelserne imellem dem vokser uventet i vejret. Kan man virkelig forelske sig i en som man aldrig har set før, men kun skrevet sammen med? Vil de have mod til at tage det skridtet videre? Måske endda aftale at ses?

Erik ønsker virkelig at udforske de varme følelser og længslen efter Malin, men Malin er stadig gift. Det kan ikke lade sig gøre medmindre hun finder modet til at gå fra manden. Men kan hun det? Vil hun være villig til at sætte alt på spil for kærligheden? Og vil Eriks drømme om et liv med Malin være urealistisk? De skal begge tage nogle svære beslutninger og det kræver støtte og mod.

★★★★✩

"Renoveringsprojektet"

Efter skilsmissen fra eksmanden Erik har Susanne valgt at sige op på sit arbejde og forsøge sig som freelancearkitekt. Og hendes første opgave befinder sig i det idylliske Roslagen. En rigmandsfamilie vil ansætte hende til et stort projekt, og hun glæder sig, men det viser sig hurtigt at opgaven er langt mere omfattende end først lovet, og måske endda også umenneskelig. Men hun vil ikke afvise opgaven før hun får sat sig ekstra godt ind i den. Derfor flytter hun ind i et af de forladte huse der ligger i en lill landsby, så hun kan se landsbyfolkene an og gennemgå den store skofabrik de skal laves om til et luksuriøst konferencecenter.

Efterhånden som dagene går og hun forsøger at gøre lejligheden i huset lidt mere hyggeligt, møder hun de lokale og hun begynder straks at synes godt om dem. Og at føle sig hjemme. Hvilket ikke er smart. Hun er jo kommet for at gøre dem hjemløse, og det må ingen opdage. Så alt skal hemmeligholdes. Men det er svært ikke at synes mere og mere om landsbyen og det skær hende i hjertet at arbejde på planer som vil ødelægge det hele. Derfor forsøger hun også at trække tiden længere og længere ud for projektet. Hvilket ikke falder i god jord hos hendes arbejdsgivere. Men hun bliver nødt til at finde på en bedre løsning. Og løsningen er måske allerede igangsat uden at hun vidste det.

Der arbejdes i baggrunden, forgrunden og beboerne imellem. Men vil Susanne kunne holde rigmandsfamiliens planer hen længe nok til at de lokale kan redde landsbyen? Vil nedrivningen være uundgåelig? Og vil Susannes drømme være ødelagte før de får lov til at begynde? Drømme om et hjem på landet. Kærlighed. Vil hendes ry lide et katastrofalt knæk? Det hele er et kapløb mod tiden. Tid som ingen af dem har.

★★★★✩

Åhhhh hvor er det dog bare to virkelig skønne og hjertevarme historier! Og hvad jeg ikke var klar over, så er de faktisk to historier som "hører sammen". Den første bog handler om Erik og Malins møde, og i den anden er det ekskonen Susanne og hendes møde med Conny. Skøn rød tråd altså! Jeg er stor fan! Og så er det ikke pure unge mennesker som er hovedpersoner i bøgerne, hvilket også er en virkelig skøn detalje. Jeg er ovenud tilfreds med at jeg besluttede mig for at læse disse to bøger. De har på ingen måde skuffet. Og så er det et skønt budskab om at kærlighed ikke har nogen bestemt alder. Og ej hellere ønsket om nærvær og intimitet.

Hvis du leder efter nogle skønne feel-good romaner med et umætteligt ønske om kærlighed og nærvær, så er disse to bøger helt klart et læs værd!