Anmeldelse af "Det lille bibliotek" ("Little Maudley" 1) af Rachael Lucas

I år har jeg haft en svaghed for bøger som omhandler - tja.. bøger. Eller som har bøger som tema på den ene eller anden måde. Og da jeg så denne bog, "Det lille bibliotek" af Rachael Lucas, hos forlaget Cicero blev min nysgerrighed straks vakt. Historien lød super sød, og coveret fangede helt klart også min opmærksomhed. Jeg elsker historier som foregår i små landsbyer med hyggelige cottages og hvor alle kender alle. Og så dukker der en fremmed op som enten skaber uro eller som bliver flettet ind i alle andres liv. Og sådan lød denne til at være. Så jeg var super taknemmelig for at jeg måtte få lov til at læse og anmelde den. Den ville være den perfekte sommerbog.

Og nu har jeg fået den læst og er klar med en anmeldelse til jer. :)

Lucy har været nødt til at tage en længere orlovsperiode efter en skræmmende episode grundet stress på sin arbejdsplads. Hun elsker sit job som historielærer, men kroppen har nu sagt stop. Så nu har hun fået ordre til at slappe af og tage fri fra arbejdet. Og da hun en dag ser en annonce hvori der søges en person til at besøge en ældre borger og hjælpe med lidt husligt i en idyllisk landsby, så søger hun det med det samme. Little Maudley ligger nemlig tæt på Bletchley Park som havde en central rolle under 2. Verdenskrig, og det vil hun virkelig gerne læse lidt op på. Så det ville være det perfekte sted at holde lidt fri, men hvad hun ikke havde forventet er hvor meget den lille by kommer til at betyde for hende efter det halve år.

Hun bor i et virkelig skønt lille hus med den ældre borger som nabo. En kvinde som til at starte med virkede afvisende, men som hurtigt bløder op og lukker Lucy ind i sit liv. Og sin fortid. Dog med små skridt og lidt tilbageholdenhed. Bunty gemmer nemlig på en hemmelighed som måske ikke kan tåle at se dagens lys. Og da byens beboere ender med at engagere hende i forskellige projekter, dukker flere og flere historier fra fortiden op. For kvinderne i byen havde nemlig en stor rolle i modstandskampen i krigen. Og de lokale er mere end villige til at dele deres historier med hende. Men historierne skal fortælles for at holdes i live, og da det nærmeste bibliotek også ser ud til at blive lukket ned, så er det nu op til Lucy og Little Maudley at få reddet lidt af det for fremtiden. Og det betyder også at redde den gamle og forfaldne røde telefonboks på torvet som i den grad har en stor betydning for rigtig mange. Og for historien. Så hvorfor ikke den til en central rolle? Måske endda omdanne den til et lille bibliotek?

Men det er ikke kun kvinderne der har taget imod Lucy med åbne arme. En charmerende alenefar og virkelig interessant håndværker bor lige overfor, og der går ikke længe før de to får et godt øje til hinanden. Men Sam har besluttet sig for ikke at date og involvere sig med en kvinde i frygt for hvad det vil skabe af konflikter med datteren. Og Lucy er der jo kun i en kort periode. Så det kan ikke betale sig. Heller ikke selvom folk omkring dem opmuntrer dem. Lucy har efterhånden besluttet sig for hvad hun vil gøre. Skal hun rejse tilbage til Brighton? Eller skal hun blive i Little Maudley? Og hvad vil Sam synes om det?

Denne bog er helt som jeg havde håbet og forventet at den ville være. En virkelig skøn og hjertevarm historie om en lille landsby med masser af historie, skønne personligheder og hvor der er plads til at kærligheden uventet kan vokse sig stor. Jeg fik grint og grædt lidt tårer under læsningen, og jeg håber virkelig at bog nummer to snart udkommer på Dansk, for jeg nød virkelig min læsning og vil have mere af Rachael Lucas, som er en helt ny forfatter i min samling af bøger i mine bogreoler.

Dette er den perfekte sommerlæsning og den er nem at blive totalt opslugt af. Masser af humor, historie og landsbyidyl, så hvis I er til den slags, så kan jeg varmt anbefale jer at læse denne bog.

★★★★✩