Anmeldelse af "De udvalgte" ("Gudernes kabale" 5) af Emilie Sandbye

Så er det blevet tid til at finde ud af hvordan det er gået Storm, Kallen og Karma i bogen "De udvalgte" af Emilie Sandbye som forlaget Mellemgaard har været så søde at sende min vej til anmeldelse. Jeg læste de fire første bøger i serien "Gudernes kabale" i Maj 2021, og man blev efterladt med en masse spørgsmål i den fjerde bog som forhåbentlig ville blive afsløret og besvaret i den femte. Så skal vi ikke tage et kig på den? ;)

Guderne leger stadig med livet i verden under dem. Leger med alle racerne som var de brikker i et krigsspil. Og Storm er en af de store afgørende brikker i spillet. Derudover er han presset af forventningerne fra sin familie. Han er i krig med en anden stor klan af varulve og det er op til ham at stoppe deres angreb og standse dem i at slå flere af hans nærmeste ihjel. Men han har også et løfte som han skal leve op til. Gudinden Nirvana har slukket for solen og hvis ikke han fragter hendes søn tilbage til hende, så vil solen fortsat være slukket og skyggerne vil være dødbringende. Alt imens at hans forlovede Kallan kæmper for livet på hospitalet grundet nyresvigt. Storm må iføre sig sin uniform igen og tage de store ansvar på sine skuldre og gøre noget ved det. Og første skridt er storrådet. Hvor hans største fjende også befinder sig. Men nu må han træde i karakter, vise familien at han kan tage sin magt på sig og gøre en forskel. Også selvom det kan koste ham livet.

Kallans liv hænger i en tynd tråd, og det er kun Storm der nu kan redde ham. Da det ser ud som om der endelig er en smule lys for enden af tunnelen brager væggene ned omkring dem. Kallan får det kun værre og værre. Der er noget galt. Der må være fjender bag hospitalets mure som har en finger med i den nedadgående kurve i journalen. Men kan Kallen og Storm stoppe det før det er for sent? Hvem kan de stole på? Og kan de komme væk før de udfører dødsstødet?

De skal væk fra Caister. Væk fra fjenden. Og de skal have så mange som muligt med sig. Men det er et kapløb imod tiden. Og alle må flygte fra deres hjem. De har et stort skib de skal nå for at kunne komme til deres endelige destination - Laburidia. Hvor Nirvana og et barskt landskab venter på dem. Deres nye hjem. Men det er ikke sikkert at alle når frem i live. Og fjenden er lige i hælene på dem. Storm må kæmpe for livet da han må på en skræmmende redningsaktion i sidste øjeblik. Men vil han kunne vinde over den stærke modstander og nå i sikkerhed med sin familie? Og er det i det hele taget gudernes plan at lade ham slippe levende derfra? For det er i sidste ende dem der spiller spillet.

Emilies serie om en verden fuld af magiske væsner og guder der bruger dem i deres skræmmende magtspil imod hinanden er spændende læsning. Der er masser af magtkampe, klasseforskelle, og en kamp for at gøre livet bedre for dem der er værst stillet. Og selvfølgelig kampe for at slippe ud af spillet i live. Som jeg skrev i min første anmeldelse af serien, så ville der vist nok komme flere bøger, men for mig virker det som om at den femte bog her ville være en rigtig fin afslutning på serien. Om den er det ved jeg ikke, men den slutter ret fint og giver en fornemmelsen af at det er den bedst mulige slutning for Storm og Kallan og resten af flygtningene. Såå.. nu må vi se om jeg får ret. :)

Hvis I leder efter en fin fantasy historie til den yngre læsegruppe, så vil jeg klart anbefale denne serie. Den er letlæselig og den er fuld af magiske væser og kampe imellem det gode og det onde.

★★★✩✩