Anmeldelse af "Maleriets hemmelighed" af Diane Chamberlain

Jeg modtog i December måned denne bog, "Maleriets hemmelighed" af Diane Chamberlain, af forlaget Cicero til anmeldelse, og jeg kendte intet til forfatteren før det. Men efter at have læst lidt op på bogen blev jeg virkelig overrasket. Positivt overrasket. For denne historie lød som lige noget for mig. En historie som både foregår i fortiden og nutiden og som selvfølgelig har en fin rød tråd til begge perioder. Og masser af mystik og hjerteskærende afsløringer. Jeg elsker sådanne historier! Derfor var jeg også meget opsat på at få den læst og anmeldt ret hurtigt.

Og som I nok har gættet allerede, så er den nu blevet læst og jeg nu klar med min anmeldelse til jer her på bloggen. Så enjoy! :)

Morgan kunne vinke farvel til sine drømme og sit liv da hun blev ført bag lyset af kæresten under et færdselsuheld, som endte med at koste hende en fængselsdom og en uskyldig blev alvorligt såret. En fængselsdom som hun måske kan komme ud af hvis hun tager imod det mystiske jobtilbud som hun en dag bliver præsenteret for. Et jobtilbud som indebærer at hun skal lave noget som hun ikke har forstand på. Hun skal restaurere et stort og gammelt vægmaleri. Men vil være udfordringen være for stor? Eller vil udsigten til friheden trække mest? Hun kan vel lære at klare jobbet med lidt hjælp?

Men deres deadline er kort. Og opgaven ser efterhånden mere og mere umulig ud. Vægmaleriet var langt mere medtaget end de havde forventet. Men med støtte fra en medarbejder på galleriet finder Morgan modet til at klø på. Og langsomt trækker motivet frem. Men der dukker samtidig også nogle ret dystre og mystiske detaljer op. Detaljer som ikke rigtig hører hjemme i den originale skitse. Hvad skete der med kunstneren som førte hende til at male disse ting på? Blev hun syg? Eller fortæller detaljerne en mørk og hjerteskærende historie om kunstnerens liv under udførelsen af vægmaleriet?

Morgan vil finde svar på hendes mange spørgsmål. Men hvordan? Ingen ved hvad der blev af denne Anna Dale. Og dem der kendte hende lever ikke længere. Så sporende ender brat. Men hemmelighederne vil frem. Hemmeligheder som har været gemt væk i mange år. Hemmeligheder som Morgan hurtigt bliver indviklet i. Både af interesse men også af blod. Var det et tilfælde at lige netop Morgan var tiltænkt denne opgave? Eller var det hele planlagt på forhånd? Og hvorfor?

Åhhhhh jeg elsker denne historie! Jeg er fan af bøger der springer i tiden for at få bygget en super spændende historie sammen. Flashbacks som skaber den smukke røde tråd til nutidens historie. Og denne historie er et perfekt eksempel på lige netop det. Denne bog handler om to kvinders kamp på tværs af tid om retfærdighed og skæbnesvangre hændelser der kan ødelægge ens liv på et splitsekund. Der er masser af afsløringer af mørke hemmeligheder, kærlighed til kunst, racediskrimination og om at finde modet til at tage svære beslutninger der kan forandre ens liv for altid. Og så elsker jeg at man på intet tidspunkt - før slutningen selvfølgelig - kan gætte sig frem til hvad der vil ske mht. de mange spørgsmål man sidder med. Og så får man lige en mindblowing afsløring til sidst også som bragte tårer frem hos mig. Tårer af den gode slags. ;)

Nu har jeg virkelig fået blod på tanden når det kommer til denne forfatter. Jeg håber virkelig at jeg får mulighed for at læse og anmelde flere af hendes bøger.

★★★★★