Anmeldelse af "Daniel Trokic"-serien af Inger Wolf

For nogle år siden fik jeg de første par bøger i denne serie - "Daniel Trokic"-serien af Inger Wolf - da min søsters kæreste havde nogle dubletter, og det var begyndelsen på jagten efter resten. Sidste år fik jeg den sidste bog i serien i Julegave og det betød at jeg endelig kunne komme igang med at læse den. Det var dog først her i sidste måned at jeg fik taget hul på den og nu er jeg så klar med en anmeldelse. Og jeg har endda været så heldig at People'sPress har sendt mig de sidste to bøger i serien "Christian Falk" som jeg havde første bog liggende fra, så inden længe kommer der også en anmeldelse af den trilogi. Men i dag er det altså "Daniel Trokic"-serien vi skal kigge på.

Masser af mord og indviklede kriminelle sager dukker op på bordet hos politikommissæren Daniel Trokic som arbejder hos politiet i Jylland. Morderne bliver mere og mere kreative og langt mere ondskabsfulde end de havde regnet med. Så Daniel og hele hans team sætter alt ind på at fange de skyldige og redde resten af byens befolkning fra den samme skæbne som ofrene.

Første sag handler om en enlig mor der findes myrdet i skoven og det går hurtigt op for efterforskerne at der er flere savnede i den sag og at der ligger en ond og mørk historie bag. Og Daniel er tæt på selv at miste livet i denne uhyggelige skov da han bliver overrasket af morderen.

Deres anden sag gælder om at finde frem til den skyldige i mordet på en lille dreng der findes kvalt og forbrændt i en å i en lille by udenfor Århus. Samt finde ud af hvem der går og sætter ild til skure, skraldespande og andet brændbart i byen. Og da de finder endnu et offer begynder de hurtigt at indse at de to sager har noget med hinanden at gøre, og at det går hele 30 år tilbage i tiden.

Tredje sag ser først og fremmest ud som om det er et selvmord, men det viers sig hurtigt at være langt værre. For selvom hun havde vist tegn på en psykose, så dukker der flere og flere beviser op som tegner et helt andet billede. Og da deres mistænkte pludselig dukker op i lighuset tager sagen en helt uventet drejning.

I deres fjerde sag bliver en masse døde bier deres største ledetråd i jagten efter morderen. For disse bier er nemlig ledsaget af en dræbt teenagedreng som trækker tråde tilbage til en hændelse der skete i samme hus flere år tidligere. En hændelse som giver flere af de involverede grimme mareridt. Men kan Daniel finde frem til dem og finde årsagen til den hævntogt morderen er ude på? Og er han selv i fare for at blive dræbt i denne sag? Igen?

I femte sag dukker to myrdede kvinder op i hver sin kuffert i en stendige på en mark. Men de er ikke nyere lig. Det er sket for noget tid siden og det ser ud som om det er et sygt ritual morderen har gang i. Men hvorfor? Og er det en morder der går efter en bestemt type kvinder? Ofrene ligner nemlig hinanden en hel del. Og pludselig forsvinder flere kvinder med samme udseende og det haster nu med at finde den skyldige. Og et mystisk bid findes på huden af ofrene som leder Daniel og hans team til at tro at sagen trækker tråde tilbage til en grim sag der ligger flere år tilbage.

Den sjette sag rykkes udenlands. Daniel sendes nemlig til Alaska hvor han skal assistere politiet i opklaringen af mordet på en Dansk vulkanforsker og hans familie. Morderen har været ekstra kreativ. Selve mordscenen er super bizar og midt i det hele står der et dukkehus. Et dukkehus hvor mordscenen er gengivet i mindre skala og med en bunke af vulkanaske. Men.. der er noget galt. Der mangler en person. Datteren er forsvundet. Og hvor passer denne aske ind henne? Hvorfor har morderen valgt at tilføje det?
Da de tror at de har fundet den skyldige tager sagen en grum drejning. Han findes nemlig også dræbt sammen med familien og scenen ligner den første til forveksling. Og den kidnappede lille pige er ikke at finde nogle steder. Kan de nå at redde hende inden morderen også slår hende ihjel? Og hvorfor var det lige disse to mænd og deres familier der skulle straffes?

Den syvende og sidste sag sender igen Daniel udenlandsk. Denne gang sendes han til Japan, da en ung Dansk fyr findes død i den berømte og frygtede selvmordsskov, hvor han arbejder sammen med en lille gruppe af andre unge mennesker. Men er det selvmord eller mord? Det Japanske politi har lukket sagen som selvmord, men Daniel tror ikke at det er så simpelt. Og han begynder derfor at undersøge sagen nærmere. Og da der dukker en båndoptagelse op med et lydklip som helt klart modbeviser afgørelsen af sagen, bliver det for alvor vigtigt for Daniel at finde frem til den virkelige årsag til denne grusomme handling. Findes morderen iblandt den unge drengs kolleger? Eller er det en helt anden person som bor i samme bygning som teamet? Og kan Daniel undgå at blive endnu et offer i denne mørke og gruopvækkende selvmordsskov?

Jeg elsker krimi og jeg må sige at Inger Wolf helt klart er i toppen af de forfattere som jeg er blevet præsenteret for i de bøger jeg har fået i min samling. Jeg er ellers meget kræsen, men hun skriver på en måde som virkelig fanger mig og jeg nyder at vi får lidt fra alle vinkler - hovedpersonen, bipersoner, morderen, ofrene osv - det er for mig den helt perfekte måde at bygge en krimi op. Det er med til at holde en til ilden hele tiden og det bliver på intet tidspunkt kedeligt. Jeg er så glad for, at jeg besluttede mig for at skaffe mig alle bøgerne i denne serie, og jeg glæder mig helt ekstremt til at komme igang med hendes trilogi, "Christian Falk".

Hvis I endnu ikke har læst denne serie og hvis I nyder en god krimi-serie, så vil jeg helt klart anbefale jer at give Inger Wolfs bøger en chance. Jeg er sikker på at I ikke vil komme til at fortryde det. ;)