Anmeldelse af "Noget for noget" af Sophie Kinsella

Jeg går normalt en stor bue uden om Sophie Kinsellas bøger - det er udelukkende fordi jeg blev godt og grundigt træt af hendes "Shopaholic"-serie som bare bliver ved og ved og ved og ved - men der er et par enkelte der falder igennem nåleøjet hos mig alligevel. Og det er gerne de enkeltstående bøger. Altså dem der ikke har et gram af serie over sig. Og i den pulje hører "Noget for noget" ind under. Derfor takkede jeg også ja til at læse og anmelde den da forlaget Flamingo fortalte at de ville sende den min vej. Jeg var nysgerrig. For jeg ville se om det var en historie der mindede bare en lille smule om de andre enkeltstående bøger jeg har læst af hende. Og nu er jeg klar med min anmeldelse. :)

Fixie Farr er en "fikser". Sådan en der skal rette op på alt hvis det står forkert. En der skal ordne ting hvis der er noget der ikke fungere. Og det sker også ret ofte at hun blander sig i ting der ikke kommer hende ved - bare fordi hun har en ustyrlig trang til at rette op på det hele. Og det er ikke alle der synes det er okay. Men hun kan altså ikke lade være.

Og den egenskab får hun brug for en dag hvor hun støder på en charmerende fyr. De mødes på en café og hun bliver spurgt om hun vil holde øje med hans computer imens han gør et opkald færdigt udenfor. Og det kan der vel ikke ske noget ved, vel? Well.. En hændelse er ved at ske og hun får brug for sine hurtige reflekser. En vandskade er skyld i et løst loft, og det er ved et mirakel at Fixie når at trække computeren tæt ind til sig, før loftet og en masse vand vælter ned over hende. Hun har reddet denne mands computer. En meget vigtig computer. Og nu står han i gæld til hende.

Det er egentlig ikke en gæld hun har tænkt sig at gøre brug af, men blind af kærlighed bliver hun overtalt af sit gamle crush til at hjælpe ham. Han er desperat og hun ønsker inderst inde at - "vinde" ham ved at gøre dette for ham. For hvis det lykkedes for hende så vil han måske endelig finde sammen med hende? Derfor tager hun kontakt til Sebastian.

Tjenesterne bliver betalt tilbage frem og tilbage over noget tid mellem Fixie og Sebastian, og stadig forblændet af sit crush opdager hun ikke hvad der sker bag hendes ryg og hvad der står lige foran hende. Hendes trang til at hjælpe og fikse alt og alle er tæt på at ødelægge hendes kærlighedsliv, hendes familie og hendes families forretning. Uheldige beslutninger og valg skal vise sig at være altafgørende for hvordan det hele kommer til at gå. Opdager hun hendes fejltagelser før det er for sent? Kan hun nå at ændre på den mørke vej hendes familie er på vej ind af, og kan hun nå at redde forretningen før deres mor kommer tilbage? Og til sidst men ikke mindst - har hun fået ødelagt hendes chance for at finde sammen med manden der får hendes hjerte til at slå endnu hurtigere og som giver hende åndenød bare ved at se hende dybt i øjnene?

Sophie Kinsella har en unik evne til at skabe nogle virkelig øretæveindbydende og utroligt irriterende hovedpersoner. Nogen man har lyst til at give dummeflader og sparke ned af trappeskakter. :D Folk man river sig i håret over fordi man bliver så frustreret over deres snæversynethed. Og denne historie har også æren af sådan en person i hovedrollen. Man har egentlig mest lyst til at smække bogen sammen og smide den væk for aldrig at kigge på den igen. Men Kinsella har en eller anden magisk evne til alligevel at få en til at læse videre. For det er jo skide spændende! Sådan irriterende spændende! Og derfor ender man alligevel med at sluge dem på ingen tid.

Så selvom jeg er røvhamrende irriteret over hendes uendeligt lange "Shopaholic"-serie så kan hendes enkeltstående bøger altså lidt mere som trækker mig ind i varmen. Men denne var dog lige en tand for... langtrukken og der går alt for lang tid før hovedpersonen vågner op og udvikler sig. Så derfor fik den kun de tre stjerner. Var det blevet rykket lidt længere frem i historien så havde den helt klart fået flere. Ikke sagt at den er dårlig, men tempoet med udviklingen faldt bare ikke helt i min smag. Men den er underholdende og helt klart et læs værd hvis man synes om hendes andre bøger.

★★★✩✩