Anmeldelse af serien "Krøniken om Morika" af Sidsel Sander Mittet

Bøgerne er vundet i en konkurrence
I starten af August sidste år deltog jeg i en konkurrence på Facebook og Instagram som forlaget Facet stod for, og jeg endte sku med at vinde! I den bogpakke var der blandt andet denne serie, "Krøniken om Morika" af Sidsel Sander Mittet. Serien "Bjergtaget" var også deri, men da jeg har den i forvejen og har anmeldt den her på bloggen så fik min søster bøgerne fra denne pakke. Og den tredje serie der var i puljen er den der hedder "Morika" som jeg også allerede har anmeldt. Og i dag er jeg klar med en anmeldelse af "Krøniken om Morika" trilogien og den får I her.

Aaton er hila og skal bevise at han er værdig til at få sit slægtsmærke, og det skal ske ved en mandomsprøve. Men selvom han bliver udnævnt som Stenløve, så bliver han ikke kriger som ønsket. Nej hans plads bliver et helt andet sted - som jæger - og hans første opgave bliver at ledsage en Morikaner til Araan. En Morikaner der skal giftes med deres leder.

Itua ved allerede hvordan hendes fremtid skal se ud. Eller det troede hun. Det arrangerede ægteskab hendes far har sat i værk er slet ikke som ønsket. Hun skal ikke engang blive i Haburk. Og hun skal da slet ikke giftes væk til en Morikaner. Nej.. hendes kommende mand er Hila og hun har ikke noget valg. Mændene i hendes familie bestemmer og deres magtplaner afhænger af at hun bliver deres bindeled til Hilaerne. Skræmmende planer er blevet sat igang og det betyder krig. En krig som ingen ved hvordan vil ende og have betydning for deres verden.

Til trods for Ituas ægteskab, Aatons og Ituas forskellighed og deres plads i hirakiet, så kan de ikke ignorere deres overraskende følelser for hinanden. Følelser der er så kraftige og altoverskyggende at intet andet er vigtigt for dem end hinanden. Men det skal hurtigt vise sig at være startskudet til en konstant bølge af modgang, smerte og sorg. Og de sidder begge midt i det kaos krigen har skabt. De er begge hovedpersoner i den magtkamp der foregår imellem Hilaerne og Morikanerne. Og hver gang de finder hinanden bliver de revet hvert til sit kort tid efter. Villigt og ufrivilligt. Tvunget til at kæmpe på hver deres side af krigen. Kæmpe for at skygge fjenden uden at blive opdaget, kæmpe for deres overlevelse og kæmpe for en fremtid sammen. Kæmpe for deres folk.

Selvom Aaton er stærk og har en forbindelse til Altet, så er der en mindst lige så stærk modstander - måske endda stærkere. Og det bliver en kamp med store tab på begge sider. Den ene mere end den anden. Men befinder Aaton og Itua dem på den vindende side? Eller er de fortabte? Vil de i det hele taget overleve? Og hvordan skal fremtiden blive efter dette store slag?

Denne krønike foregår 600 år før vi møder Eshri, Korau og deres venner i trilogien "Morika". Før deres historie om at genforene hilaerne og morikanerne. Før krigen som førte til at Hilaerne måtte bukke under for Morikanerne. Og nu hvor jeg har læst begge serier, så er jeg faktisk lidt ked af, at jeg ikke læste denne først, da det jo er begyndelsen på historien. Ikke at det har den store betydning, men det ville bare have givet mig et bedre flow i forståelsen for universet og hovedpersonerne. Men de kan sagtens læses i den rækkefølge jeg har læst dem. Så ingen skade sket. Men i mit hoved havde det bare været bedre. :P

Mange af de tanker og spørgsmål jeg sad med i løbet af læsningen af "Morika" fik jeg mere eller mindre besvaret i denne serie. Mange af myterne, ritualerne osv får man indblik i her. Og historien om en forelskelse på trods af forskellighed og "race" er super interessant. Men hold da nu op hvor oplever de meget modgang, had, svigt og sorg. Og kan kærligheden overvinde alt det? Tja.. Jeg vil ikke afsløre noget. ;) I må læse serien for at få svaret. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale både "Morika" og "Krøniken om Morika". De er helt klart et læs værd.

★★★★✩