Anmeldelse af "Den sorte drage" (Flammen & Bølgen 2) af Sidsel Sander Mittet

For lidt over et år siden anmeldte jeg den første bog, "Den røde drage", i serien "Flammen & Bølgen" af Sidsel Sander Mittet her på bloggen, og jeg har ventet spændt på det næste kapitel af denne spændende dystopisk fantasy serie lige siden. Og nu er den her endelig! Forlaget Facet sendte "Den sorte drage" min vej lidt før udgivelsen, og jeg gik straks igang med at genlæse den første bog for at have historien frisk i erindringen inden jeg så skulle igang med denne. Og det var fantastisk at blive genforenet med ild-gøglerne og deres nye ven. Jeg elsker dystopiske bøger og jeg ville ønske at flere ville begynde at skrive historier indenfor det. Men indtil da vil jeg nyde dem fra Sidsel. ;)

Og nu synes jeg at det er blevet tid til at komme med min anmeldelse.

Ignis er ankommet til Broen sammen med Mashal, Fia og Agni - til oprørsgruppens base. Endelig i sikkerhed. Troede de. Intet er som de forventede. De er ikke alle lige velkommen. Mashal bliver set skævt til, og lederen på Broen er også meget negativt stemt overfor den tidligere innovant-aspirant. Selvom han har bedre styr på det mentale net og kaosnettet, som Ignis også burde kunne styre, så er det kun Ignis der bliver sendt bud efter. Og da Agnis også er temmeligt vred på ham, så virker det hele meget fjentligt for Mashal og han har svært ved at finde sig til rette. Det hjælper heller ikke på det da de får flere dårlige nyheder og slåskampe bryder ud. Han føler sig rastløs. Men efter en masse frustration, uheldige situationer og skænderier får han en åbenbaring. Kaosnettet bliver mere og mere tilgængeligt for ham og en stemme som han har hørt før dukker igen op. En person som alle troede var død. Derudover er en gammel dagbog langsomt begyndt at afsløre muligheder i den krig de befinder sig i. Muligheder som er til Bølgens fordel. Det er nu altafgørende at få Broens leder i tale.

Ignis er under stort pres. Forventningerne til hende er overvældende og det er frustrerende for hende at hun ikke kan leve op til dem. Og ikke nok med det, så er kemien i deres lille gruppe i vildrede. De skændes hele tiden og det virker ikke til at blive bedre. Hvis hun dog bare kunne klare det Broen forventer af hende så de kan redde de fanger som fjenden har gemt væk. Og de er også begyndt at tvivle på at de kan stole på oprørsgruppen. Så meget at deres lille gruppe overvejer at tage sagens i deres egen hånd. De bliver nødt til at skaffe noget som kan hjælpe dem videre. De bliver nødt til at tage tilbage til Stormly - hvor fjenden befinder sig i hobetal. Også selvom det ikke er godkendt af Broens leder. Men noget må de alså gøre. Også selvom risikoen er stor.

Og risiko er der. Missionen går ikke som planlagt. Gruppen bliver skilt fra hinanden. Folk bliver taget til fange. De miste al kontakt. Det kunne ikke have været gået værre. Så hvad nu? Kan de spørge Broen om hjælp nu hvor de gik imod deres ordre? Og vil de overhovedet have en chance for at kunne overvinde fjenden? Er alt blevet ødelagt nu? Er krigen tabt? Det er nu op til Mashal og hans viden om kaosnettet og det mentale net. Det er nu vigtigt at de er mere kreative end fjenden. Koste hvad det koste vil. Det er nu en kamo om liv og død

Masser af drama og hjerteskærende oplevelser fylder denne bog, og det er super spændende! Masser af kampe og tab, men også nogle virkelig overraskende hændelser. Der er en stor udvikling hos både Mashal og Ignis i denne bog, og det er spændende at se hvad der fremover kommer til at ske med de to. Der ligger noget og ulmer under overfladen, men vi har kun lige fået en lille smagsprøve - føles det som om i hvert fald. Så jeg er spændt på at se hvad den næste bog afslører og om det går i den retning som jeg håber på. ;)

Som jeg har nævnt før, så er jeg blevet helt vild med Sidsels bøger, og denne serie er ingen undtagelse. Jeg kan varmt anbefale jer at kaste jer ud i hendes fantastiske fantasy historier. Det vil I ikke fortryde.

★★★★★