Anmeldelse af "Den røde drage" (Flammen & bølgen 1) af Sidsel Sander Mittet

Yaih! Sidsel Sander Mittet er klar med en ny serie! Jeg elsker hendes bøger og jeg var så glad for at forlaget Facet spurgte om jeg ville læse den første bog i denne nye serie. Dette er "Den røde drage", i trilogien "Flammen & bølgen" og det er en dystopisk fantasy bog og jeg freaking elsker dystopiske bøger. Alt der har med fremtiden at gøre er lige mig. Og hvis der mikses noget fantasy ind over så er det bare den perfekte cocktail. :D

Jeg lavede i sidste måned et makeup look inspireret af denne nye serie, og det kan I se her. Nu må vi se om de to efterfølgende bøger også inspirerer mig til at lave nogen til dem. ;) Men her får I i hvert fald min anmeldelse af "Den røde drage".

Ignis lever sammen med sin lillebror, Agnis, og deres lille kusine, Fia og de er ildgøglere og lever af det de kan tjene på at optræde i de forskellige ghettoer på øerne i Øhavet. De er typiske kystunger. De har mistet alle deres forældre så de er overladt til dem selv og deres evner til at overleve i en verden hvor der gøres stor forskel på rige og fattige. En verden som blev efterladt i ruiner efter Flodbølgen og derfor ser helt anderledes ud end for 200 år siden.

På den anden side af skalaen - hos de rige - lever Khalil et sikkert liv bag Øhavets diger. Her får han undervisning som innovant-aspirant, har venner, vælter sig i piger og er en del af det mentale netværk. Et netværk som alle indenfor diget kan koble sig op på og tale med hinanden, søge informationer om alt og skabe kreative idéer. Men han er ikke født bag diget. Han kommer oprindeligt fra kysten og er derfor en tidligere kystunge. Det er kun takket være hans over-innovant, Heber, at han er blevet bragt til Stormly og dets sikre diger. Og det burde gøre Khalil tilfreds og lykkelig. Men der er noget som trækker i ham. Mystiske billeder dukker op når han ikke er koblet op på det mentale net og det gør ham dårlig. Hvad betyder det? Hvorfor dukker de op nu? Han kender ingen af de skikkelser han ser i sit hoved og han ved da slet ikke hvad de tekster han bliver ved med at høre handler om. Og da han en dag støder på Ignis indser han at hun nok er nøglen til at få nogle svar. Så han bliver nødt til at finde hende igen.

Ignis bliver rekrutteret til modstandsbevægelsen "Bølgen" som kæmper for at få "Flammen" slukket og derfor få en ende på det styre der har magten i Øhavet. Og de opgaver hun bliver sat til at klare er ikke uden fare. Hun skal nemlig undgå de magtfulde innovant-soldater og vægterne. Og hun er tæt på at blive fanget flere gange. Det er dog altafgørende at hun sørger for at Agnis og Fia er i sikkerhed. Og da hun får den sidste opgave er det et spørgsmål om alt eller intet. "Bølgen" vil have hende til at finde denne innovant-aspirant som hun har mødt. For der er noget specielt ved denne unge mand - og Ignis. De har en forbindelse og den viser sig at være super vigtig at få vished om. Det handler om deres forældre, bedsteforældre og det er nu det vigtigste for "Bølgen" at få løst. Kan de være efterfølgerne? Kan de være løsningen på denne konflikt?

Ignis og Khalil er også desperate for at finde ud af hvad deres ophav er og hvad den forbindelse de har til hinanden betyder. Men kan de stole på "Bølgen"? Har de fået rodet sig ind i noget som viser sig at være en fejltagelse? Eller er det præcis det som der skal til? Uanset hvad - de vil have svar. Og dem kan de finde ved "Broen".

Åhhhh for (sorry) SATAN hvor er det spændende! Jeg slugte bogen på ingen tid og jeg har allerede abstinenser. Jeg vil have mere - lige nu! Det bliver svært at skulle vente på den næste bog. Jeg er spændt på at finde ud af om de er gået i en fælde eller om de rent faktisk kan få de svar de søger. Og få svar på hvad og hvem deres familie er. Det lyder som om de var super vigtige, så det bliver virkelig spændende. Sidsel! SKRIV SKRIV SKRIV! :P

"Flammen & bølgen" virker til at blive en virkelig spændende og hæsblæsende trilogi og jeg har høje forventninger til den. Den verden de lever i virker også super spændende, og jeg håber på at vi får mere at vide om de forskellige øer og områder i de kommende bøger. Åhhhh det lover godt det her.

Serien er blevet startet med et brag og jeg kan varmt anbefale jer andre at gå igang med den. Og vente spændt på de næste to bøger sammen med os andre. ;) Og se lige det cover! Jeg er fan. Jeg er spændt på at se hvordan de to andre kommer til at se ud. Som jeg nævnte tidligere, så kunne det jo være at de inspirerede mig til at lave to looks mere til den tid.

★★★★★