Anmeldelse af "Pistacieskovens Forbandelse" af Richard Asklund

For et par måneder siden blev jeg kontaktet af Richard Asklund, som ønskede at få sin bog anmeldt, og da jeg synes at den lød spændende, så takkede jeg ja til at han sendte bogen min vej. Jeg elsker en god krimi, og jeg nyder at få lov til at blive introduceret for nye forfattere og deres bøger. Og jeg kender intet til Richard som forfatter og derfor heller ikke hans bøger. Men nu har jeg fået en fod indenfor i hans forfatterskab og det takker jeg ham for.

Jeg har også været så heldig at få hans første bog tilsendt, så den vil I nok også snart finde en anmeldelse af her på bloggen. Så hold udkig efter den. Men indtil da - her kommer min anmeldelse af "Pistacieskovens Forbandelse".

Nadine og hendes mand har endelig besluttet sig for at adoptere et barn efter flere fejltagende forsøg på at få deres eget, og kærligheden til deres lille pige er stor. De forguder hende. Og Nadine beslutter sig en dag for at tage datteren med til Sicilien hvor de skal besøge lidt familie på vejen og ellers bare nyde noget mor-datter-tid sammen. Men glæden bliver kort. De er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt og Nadine ender med at miste sin datter på den mest grufulde måde. Myrdet af en gal mand. En mand som viser sig at være mere farlig end først antaget.

Nadine er fast besluttet på at finde frem til datterens morder for at tage hævn, da det går op for hende at hendes mand ikke længere vil have noget med hende at gøre. Hvad er der tilbage for hende at tage hjem til? Intet. Så hun sætter alle kræfter ind på jagten. Og ved et tilfælde ender hun bag samme mure som sit mål. Men målet er ikke så nemt at komme i nærheden af. Og da slet ikke når hun bliver holdt på afstand af husets beboere, gæster og ofre. Er hendes hævntogt blevet umuliggjort af hendes nye situation? Det ser mørkt ud. Især da det går op for hende hvad der foregår på adressen.

Højere magter er på spil. En hemmelig orden med mørke hensigter som efterlader død og ulykke i deres kølvand. Medlemmere som har højtstående stillinger hele verden over. Stillinger som kan manipulere og ødelægge alt. Ødelægge Nadine hvis ikke hun spiller sine kort rigtigt. Men vil hun slippe levende derfra? Vil der overhovedet være noget sted der er sikkert at flygte til? Eller vil fjenden altid være en del af hendes skygge?

Dette er en historie om en massiv og hemmelig orden med en mørk baggrund, om uskyldige ofre, dæmoniske gerninger og om at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Som fører til en mors jagt på hævn og et skæbnesvangert møde med rendyrket ondskab.

Denne krimi er ondskabsfuld og blodig og jeg er on to it! Man følger med både fra gerningsmændenes, ofrenes og pårørendes synsvinkel og det gør spændingen intens og dragende. Richard er som forfatter en meget detaljepræget og beskrivende historiefortæller, og det kan for nogen læsere godt blive lige i overkanten. Sådan havde jeg det lidt i starten, da jeg begyndte at læse denne bog. Der er mange hvad jeg vil kalde overflødige beskrivelser af handlinger og omgivelser, men efterhånden som man vænner sig til det, så giver det faktisk historien karakter og den får en kant og charme. Eller det er i hvert fald sådan jeg har det med denne bog. Eller sådan fik jeg det igennem læsningen i hvert fald. Men i starten tænkte jeg lidt "okay det behøvede jeg ikke at vide så detaljeret", men man vænner sig til det. Og selve historien endte med at overdøve det, så.. as I just said - det betød til sidst ikke så meget for mig. Og! Slutningen er ikke nødvendigvis "a happy ending" og det elsker jeg!

Så alt i alt en virkelig god krimi. Og jeg ville give den 3½ ud af 5, men da jeg går efter Goodreads-ratingen, så får den 3. Kun fordi jeg synes der var en smule for mange beskrivelser. Blev der skåret lidt ned på dem, så havde den fået 4 store stjerner fra mig. Og jeg satte pris på den skønne detalje med "Den Sorte Svane"-vinkel i historien. Hvad jeg mener med det? Læs den så finder I ud af det. ;)

★★★✩✩