Anmeldelse af "Af ild og vind" ("Sagakvartetten" 2) af Julie M. Day

I kan tro at jeg havde glædet mig til at den næste bog i Julie M. Days serie "Sagakvartetten" skulle udkomme, og i år var det endelig tid. I kan eventuelt læse min anmeldelse af første bog i serien her. Som jeg faktisk valgte at genlæste denne gang for at have historien 100% frisk i erindringen inden jeg gik igang med denne. Hvilket jeg varmt kan anbefale. ;)

Men ingen vi går videre, så vil jeg takke søde Julie og forlaget Turbine for dette anmeldereksemplar og for muligheden for at få lov til at læse og anmelde bogen her på bloggen.

Og nu til min anmeldelse. Enjoy!

En stammekvinde og hendes udviklingshæmmet storebror er stadig på flugt i deres søgen på deres familie som blev fanget af grusomme slavehandlere. Men kan de selv undgå at blive fanget i en verden der er grusom for mennesker som dem. Vil en anden stamme være deres redning? Eller er den unge kvinde dømt til at måtte kæmpe for deres liv? Eller vil døden være deres eneste udvej fra deres helved?

En ung heks er også i fangeskab, men omgivelserne kan hun ikke klage over. Det er mere hendes tilfangetager og vedkommenes allierede der kan true hende. For er det rent faktisk trofaste allierede? Eller planlægger de et kup imod kongen bag hans ryg? Og vil den unge heks som nu er i lære hos den kongelige medicas også være et mål for fjenden? Og hvad gør hun når endnu mørkere kræfter haler ind på hende? Er hun dødsdømt uanset hvad hun gør?

På slottet dukker en ung soldat op. Uden at nogen af dem ved det, har han en tilknytning til den unge heks. Deres fælles ven er selv på en farefuld flugt-rejse, og den unge soldat bliver nu nødt til at beslutte hvor hans troskab skal ligge. Er han iblandt fjenden eller har hans kammerat længere sydpå fundet svaret på fremtiden uden at han ved det? Og hvem er denne unge kvinde som virker så bekendt?

Kronprinsen er kommet hjem med sin nye brud, men det arrangerede ægteskab er ikke uden problemer. Det var ikke med hans gode vilje, og imens han forsøger at finde en løsning på det, begynder intriger og rygter at fylde gangene på slottet. Nogen prøver at skabe kaos og et mordforsøg skaber panik og er startskudet til nye alliancer. Men kan han modstå fristelsen for selv at få mere magt? Hvem er fjende og hvem er ven?

Manges liv står på spil og det er altafgørende at lave de rigtige alliancer. Men vil prisen være for høj? Og vil de kunne undgå at tage et valg der kan være katastrofalt for deres kære? Eller vil det være dømt til at gå galt uanset hvad?

Åhhh det er så utroligt svært ikke at afsløre for meget af handlingen for jer uden at gøre det lidt... overfladisk? For hold da op hvor er der fart over feltet i denne anden bog i "Sagakvartetten" og der er stadig så mange ting som er ubesvaret og så mange spændende ting som stadig er i fuld gang. Og denne bog slutter med kaos hos alle vores hovedpersoner. Flere ved man ikke hvad der er sket med, andre står over for virkelig svære og afgørende valg i den... krig? der foregår i deres rige. Damn det bliver svært at skulle vente på den næste bog i rækken. Jeg vil vide hvad der er sket med Yara! Jeg vil vide hvor Zola nu ender. De to unge kvinder har virkelig gjort et stort indtryk på mig og jeg er invested in them!

Denne serie er til folk der elsker fantasy og som nyder at følge flere forskellige hovedpersoner som på den ene eller anden måde har en tilknytning til hinanden. En serie fuld af intriger, magi, mytiske væsner og skræmmende fjender. Jeg er fan. :)

★★★★★