Anmeldelse af "Dragerepublikken" ("The Poppy War" 2) af R.F. Kuang

Vi skulle heldigvis ikke vente et helt år på den næste bog i rækken i serien "The Poppy War" af R.F. Kuang. forlaget Falco havde den næste bog, "Dragerepublikken", klar allerede et halvt år efter den første, og I kan tro at jeg har glædet mig. Jeg havde godt hørt rygter om at serien er god, og mine forventninger var også derefter da jeg begyndte på den første bog. Og jeg blev i den grad bidt af historien. I kan læse min anmeldelse af den første bog i serien her.

Og nu er det blevet tid til at afsløre hvordan den anden bog faldt i min smag. Jeg har nemlig fået den læst og min anmeldelse er klar her.

Rin og de fleste af cikerne overlevede invasionen og krigen, men krigen er slet ikke forbi. Den raser stadig. Og følelserne raser også indeni Rin. Hun er afhængig af opium for at holde føniksen på afstand. Hun har svært ved ikke at føle selvlede over de ting hun har gjort. Og Rin er stadig fast besluttet på at dræbe kejserinden. Deres største fjende og den stormagt som truer med at ødelægge provinserne. De tilslutter sig Dragekrigsherren og vil tage i krig sammen med ham og hans allierede. Men deres første møde med kejserinen ender ikke helt som Rin havde planlagt. Kejserinden efterlader hende med et skræmmende sår på sjælen. Hendes shamankræfter er væk. Kræfter som gør Rin værdifuld og som er med til at holde hende i live.

De er nu i krig mod kejserinden og Rin kan ikke længere hjælpe. I hvert fald ikke som hun ønsker det. Og hun er begyndt at se beviser på at deres allierede tvivler på deres mål og årsag til krigen. Men er det dem der er galt på den? Eller har Rin været for naiv? Vil Dragekrigsherrens mål vise sig ikke at kunne realiseres? Er det overhovedet hans egentlige mål? Rin er i vildrede. Hvem skal hun stole på? Hvem kan hun stole på? Hun bliver nødt til at finde ud af det. Hurtigt. For det kan vise sig at være altafgørende hvilken side hun vælger at stå på. Og hvem hun vælger at holde tæt på sig. Og hun bliver nødt til at få adgang til føniksen igen. Ellers er det ude med dem uanset hvad.

Rin kæmper for at finde ilden frem samtidigmed at hendes venner og allierede begynder at vise deres sande hensigter og holdninger. Hun lider mange og store tab, men vil hun også blive nødt til at erkende at hun for altid har mistet sine kræfter? Ciken? Dem hun elsker? Livet? Og er hendes fjende nu også den største fjende de går i møde? Vil det måske endda vise sig at den værste har været med på sidelinjen hele tiden? Har de manipuleret dem alle sammen?

Hold da op en mavepuster man fik i denne bog. Der er så mange hjerteskærende tab, sammenstød, manipulerende pesoner og fjender som det er svært at finde rundt i. Man kan godt forstå at Rin bliver skrupforvirret og ikke ved hvem hun skal stole og tro på. Av. Og jeg var godt klar over at der var noget muggent over en af deres allierede, men at deres planer var så...... shit! Den havde jeg ikke helt set komme. Og det er en massiv cliffhanger man bliver efterladt med. Jeg vil ikke afsløre noget, men fuck! Nu må den tredje bog gerne snart være på vej. :P

Dette er en brutal og medrivende fantasy-serie som indeholder en masse drama, kultur, mytiske guder, magiske kræfter og skræmmende militærmagter. Man bliver kastet ud på en vild rutsjebanetur af følelser og overraskelser og det er mindst lige så vanedannende som opium. ;) Jeg kan varmt anbefale jer at kaste jer over denne serie hvis I er til hæsblæsende fantasy.

★★★★✩