Anmeldelse af "Duke Dynasty"-serien af Sabrina Jeffries

Jeg har virkelig længe haft lyst til at læse "Duke Dynasty"-serien af Sabrina Jeffries, og efter en del ventetid og knuder der skulle bindes op så lykkedes det endelig - takket være forlaget Flamingo - at få de første tre bøger frem til mig. Det er indtil videre de eneste der er oversat og udgivet på Dansk så jeg måtte nøjes med dem da jeg endelig kom igang med at læse dem.

Jeg har udviklet en svaghed for disse historiske romaner og jeg er altid på udkig efter flere serier i samme kategori. Men der er også et par serier som endnu ikke er blevet afsluttet på Dansk og dem venter jeg stadig på de næste bøger i. Og nu også denne. Men jeg har nu fået læst de første tre bøger og er klar min anmeldelse af dem i dagens indlæg. :)

"Hertugindeprojektet"

Fletcher "Grey" Pryde er hertug af Greycourt og vejen dertil har ikke været nem. Hans barndom var hård og båndet til sin familie er efterhånden blevet ret tyndt. Det hjælper ikke på humøret at hans kusines mor ihærdigt arbejder på at få ham til at gift væk til datteren. Han ønsker ikke at blive gift. Han ønsker ikke at skulle tvinges til at vise følelser som han ikke formår at give. Men da han ved sin stedfars bisættelse støder på en fjern slægtning begynder noget indeni ham at røre på sig. Hvem er denne fyrrige kvinde? Hvorfor har han aldrig hørt om hende og hendes bror før? Det vil han ændre på. Han vil lære hende bedre at kende, og muligheden for det bliver nærmest serveret for ham takket være hans stedbror.

Mistanken om at deres mors seneste ægtemands død ikke var et uheld har givet fætteren en idé om at Beatrice og Joshua måske står bag hans alt for tidlige død. Deres onkel døde nemlig kun et par måneder tidligere og det skyldes måske den samme ting? Så Greys bror vil have ham til at hjælpe i eftersøgningen og derved finde frem til den skyldige imens han forgiver at hjælpe stedsøster og Beatrice med at blive klar til at debutere. Men jo mere Grey lærer Beatrice at kende, jo mere tvivler han på at hun kan have haft en finger med i spillet. Men er hun bare god til at skjule deres skyld? Er hendes flirten og interesse en måde at skjule sandheden på? Eller er der noget han ikke kan se? Tør han stole på sine fornemmelser og - ukendte følelser? Han bliver nødt til at være sikker før han satser sit ubrugte hjerte på denne kvinde.

Beatrice har accepteret at hun aldrig vil få et ægteskab baseret på kærlighed, men en ægtemand ønsker hun sig dog. Derfor bliver hun glad da hendes tante Lydia tilbyder at hjælpe hende med at debutere. Det vil måske være svaret for hendes brors og hendes egen situation. De er fattige og deres fremtid er usikker. Men at falde for sin fjerne slægtning med et knapt så godt ry var ikke med i hendes planer. Og selv da hun finder ud af hvorfor han i virkeligheden bruger så meget tid sammen med hende, kan hun ikke benægte sine følelser for denne arrogante mand, som på ingen måde er ægtemandsmateriale. Og tiltrækningen er stor for dem begge. For stor til at ignorer. For stor til at slippe fra. Men det er ikke alle der er klar på at lade dem føre det til ende. En eventuel morder skal findes. Gammelt fjendskab får nye kræfter. Hvor langt er de villige til at gå for hinanden? Hvor langt vil de gå for at få sandheden frem? Vil de i sidste ende turde at gøre sig sårbare overfor hinanden og vil de da stadig ønske at vælge hinanden?

★★★★✩

"Ladyens livvagt"

Gwyn skal langt om længe starte sin debut i London, men en person fra hendes fortid er pludselig dukket op og truer nu med at ødelægge hendes ry og fremtid med deres historie sammen. Og han kræver betaling for at sin tavshed. Gwyn indvilliger, men da han bliver grådig og forsøger at snyde hende dukker Joshua pludslig op og jagter ham væk. Han ved at denne mand er farlig, men at han nu også er efter Gwyn gør det pludslig mere alvorligt. Derfor går han til hendes tvillingebror til trods for Gwyns forsøg på at stoppe ham, og inden han ser sig om er han gået med til at være hendes livvagt imens de er i London. På denne måde kan han både være tæt på hende - selvom han ikke burde - men også for at få løst sine egne problemer. For der er noget i London han skal have ordnet.

Joshua hader sig selv for at være blevet skadet i krigen men han er fast besluttet på at få sin status tilbage og sikre sine fremtidsudsigter. Især da han ved at ingen kvinde ønsker at gifte sig med en fattig og skadet krigshelt. Og selvom det ikke helt går som planlagt, så ender det med at blive den perfekte aftale og stilling han får. Og første opgave er at afsløre den selv samme mand som er efter Gwyn. Og han er lige i hælene på dem. Men hvorfor? Hvad har Gwyn med denne mand at gøre? Og vil det vise sig at det også er ham de er ude efter med hensyn til de dødsulykker familien har lidt under? Det er Joshua fast besluttet på at finde ud af. Samtidlig med at han forsøger at holde Gwyn lidt på afstand. For tiltrækningen er ikke blevet mindre af at være hendes livvagt. Og når hun ikke stritter imod så har han svært ved at styre sig.

Gwyn er bange. Bange for at hendes fortid skal blive afsløret men også for at falde for meget for Joshua. Hun må og skal betale tavshedpengene og så skal hun finde sig en mand så hendes fremtid er sikret. Men vil prisen være for høj? Vil hun miste sin familie i forsøget på at holde sin hemmelighed intakt? Og kan hun ignorer sine følelser for Joshua? For det bliver hun jo nødt til. Han ønsker jo ikke at blive gift med hende. Og da slet ikke hvis han får sandheden om hendes fortid at vide. Men kan hun skjule den for ham? Hun må tage et svært valg. Vil hun leve i frygt eller vil hun turde lade sit hjerte tage valget for hende? Valget skal tages nu. For fortiden har indhentet hende og nu må det briste eller bære. Og det kan komme til at koste liv. Men hvis?

★★★★✩

"Et adeligt eksperiment"

Thorns og Olivias første møde er til hendes debutbal hos hans tvillingesøster og det går egentlig ret godt da kemien imellem dem er god og forførende, men da de bliver taget i at dele et lidenskabeligt kys ændrer det hele sig for dem. Thorn tvinges med trusler til at fri til Olivia, men da hun afviser ham er Thorn overbevist om at det hele var en del af hendes og stedmoderens plan om at få ham fanget i fælden. Og vreden og ydmygelsen følger ham i årene efter. Indtil han igen en dag 9 år efter støder ind i hende hos sin bror Grey. Hun skal undersøge om deres mistanke om utallige mord i familien er begrundet. Olivia er nemlig kemiker og hendes fremtidsplaner kræver at få et gennembrud og det kunne denne sag meget vel give hende. Men kan de nu stole på hende? Thorn tvivler. Men han er alligevel interesseret i at følge med helt fra start af. Både for at få klart svar og beviser, men også fordi han ikke har kunnet glemme Olivia og deres kys. Men det betyder ikke mere end det, vel?

Olivia er irriteret over at Thorn overvåger hende og ikke nok med det, men også forstyrrer hende og forvirrer hende. Hvorfor er denne mand dog så stædig? Han kan jo ikke give hende det hun ønsker og derfor er der jo ingen grund til at han spilder tid på hende? Måske er han virkelig bare en libertiner som rygterne lyder. Men derfor får han alligevel nogle følelser indeni hende til at røre på sig. Men han har hemmeligheder og det gør hende bange. Dog ikke så bange som da hendes laboratorie bliver saboteret. Ved gerningsmanden er de er tætte på at afsløre sandheden? Er det derfor vedkommende nu er kommet efter Olivia?

Thorn viser sig at være hendes og sagens redningsmand. Men det bliver et kapløb om tiden. Prøverne bliver taget, svar bliver fundet, men hvordan skal de finde ud af hvem der står bag disse mistænksomme dødsfald? Og hvad skal Thorn og Olivia gøre med deres unægtelige tiltrækning til hinanden? Tør de handle på den? Og når sandheden om Thorns hemmelighed ser dagens lys kan Olivia så stadig se ham i øjnene med de samme følelser som før? Vil hun igen afvise hans ægteskabstilbud? Og hvad gør familien med den hemmelige efterforskning de nu står med beviser i?

★★★★✩

Åhhhh jeg troede virkelig at vi ville få svar på hvem morderen er eller i hvert fald få flere hints i den tredje bog. Men selvfølgelig ikke. Der er jo i hvert fald en bog mere i serien, så det burde jeg have sagt mig selv. Men DAMN! Jeg sidder jo helt ude på kanten af stolen af bare spænding! Jeg vil vide det nu! :P Men jeg må vente. Og min utålmodighed kommer i den grad på overarbejde.

Så kan jeg anbefale jer at læse serien? JAAA!!! Især hvis I også er til denne type historiske roman-serier med masser af drama, mysterier, forbudte følelser, sexede scener og masser af lækre detaljer fra "back-in-the-old-days". Jeg elsker at denne serie hænger så godt sammen som den gør. Når man taler om en rød tråd i en serie, så er denne helt klart det perfekte eksempel på det. Mordgåderne i familien strækker sig over alle tre bøger og som I nok har kunnet fornemme på det jeg har skrevet, så er de ikke løst endnu. ;) Og personerne vi møder i bøgerne er også fint tilstede i alle bøgerne, så hvis man har forelsket sig i et bestemt par, så kan man være helt rolig. De er med endnu. :D Hvis I forstår hvad jeg mener med det. Vi slipper dem ikke bare fordi deres "historie" er slut, som man oplever i mange andre serier. Og den detalje er jeg især vild med i denne serie.

Åhh ventetiden bliver hård. Men I kan tro at jeg glæder mig til at "møde" Lydia Fletcher og hendes børn og partnere igen i den næste bog. Og endelig få svaret på hvem der er ude på at ødelægge denne særpræget men fascinerende familie.