Anmeldelse af "Det begynder med os" ("It Ends with Us" 2) af Colleen Hoover

Åhhh jeg har slet ikke ord for hvad der skete med mit hjerte da jeg så at Colleen Hoover havde valgt at skrive en efterfølger til hendes fantastiske bog "Det ender med os". En bog som var skyld i så mange tårer. Med en slutning som skreg på en efterfølger og alt for mange uforløste følelser og alt for mange ubesvarede spørgsmål. Og hun endte heldigvis med at lytte til os. Vi har fået en afslutning på historien. Atlas er tilbage! Forlaget Lindhardt & Ringhof skal have mange tak for at sende mig "Det begynder med os" til anmeldelse. I kan eventuelt læse min anmeldelse af den første bog her inden I læser videre.

Og nu.. historien om Atlas og Lily. Her kommer min anmeldelse.

Lily har endelig fundet modet til at lade sig skille fra Ryle, men brudet er ikke nemt da Ryle stadig er opsat på at få hende til at ændre meninde og vende tilbage til ham. Men hun bliver nødt til at tænke på deres datter. Ønsker hun virkelig at datteren skal vokse op i en familie som den hun selv kommer fra? Eller vil hun starte forfra nu hvor hun har fået en ny chance med manden fra hendes fortid som stadig har en stor plads i hendes hjerte? Altas. Manden som ubevist har været en torn i øjet på Lilys eksmand igennem hele deres forhold og ægteskab. Vil det betyde at det er dømt til at gå galt før det får en chance? Får Ryle lov til at ødelægge Lilys chance for en lykkelig fremtid?

Lily er bange. Bange for Ryle og hvad han kan finde på at gøre når han finder ud af at Atlas er tilbage i hendes liv. Og bange for at Atlas viser sig at miste interessen hvis hun kræver at gå langsomt frem. Men Atlas er lige så skøn og tålmodig som da de var unge. Og han er mere end villig til at give det en chance. Han har drømt om dette siden de skiltes for mange år siden. Han vil ikke give op. Men vil Lily turde at lade ham få fuld adgang til hendes hjerte? Imens truer Ryles vrede med at ødelægge det hele. Atlas' fortid dukker uventet op og kræver hans opmærksomhed. En fortid han ikke havde forventet men som han ikke kan vende ryggen til. Men vil det være for stor en mundfuld for ham?

Atlas og Lily begynder langsomt at indhente det de er gået glip af fra hinandens liv og lader hinanden få et indblik i hinandens tanker og følelser fra dengang de mødtes. Følelser som kun bliver forstærket jo længere tid de tilbringer sammen. Følelser som ikke længere giver dem nogen tvivl om hvad der skal ske. Men får de lov til at tage det skridt?

Vi fortsætter hvor vi slap med historien i den første bog. Med Atlas' og Lilys møde efter hendes skilsmisse og deres aftale om at genoprette deres kontakt til hinanden. Vi følger Lily i kølvandet på hendes voldelige ægteskab med Ryle og hendes nye liv som mor. Vi lære Atlas bedre at kende og får endelig historien fra hans synsvinkel. Vi bliver vidne til familieproblemerne der igen dukker op i hans liv og hvordan han oplevede deres første møde som unge mennesker. Mange - har jeg efterfølgende læst mig til - synes at denne bog er overflødig og mange synes at der er for mange gentagelser. Men jeg synes den er den perfekte afslutning. Jeg nyder når vi får en historie fra begge synsvinkler og jeg elsker når der kommer en fin afslutning på en historie som berørte mig meget.

Når det så er sagt. Jeg har givet bogen 5 ud af 5 stjerner, men kunne jeg give halve så ville den få 4½. Jeg synes nemlig at slutningen er lidt for hastigt afsluttet. Jeg ville gerne have den sidste "begivenhed" med og eventuelt en epilog til sidst med en lille "sådan gik det i årene efter" som nogen forfattere forkæler os med. Men trods den mangel så har jeg virkelig nydt denne bog.

Dette er en historie om kærlighedens kræfter, om at finde modet til at bryde fri af et voldeligt ægteskab, om effekten af voldelige familiekonflikter og om at få en chance til.

★★★★★