Anmeldelse af "En dyrebar fangst" ("Collins & Helldén" 1) af Christoffer Holst

Jeg har savnet at læse noget af Christoffer Holst, og da der ikke længere kommer flere bøger i serien om "Cilla Storm", så blev jeg virkelig glad da jeg så at forlaget Flamingo var klar med en ny serie fra forfatteren. Nemlig serien "Collins & Helldén". Der er endnu kun den første bog oversat, men jeg ved at der er en 2'er. Hvor mange der kommer ved jeg ikke, men jeg er helt klart spændt på at følge med. Men indtil da... Her kommer min anmeldelse af første bog i serien. ;)

Louise Collins kommer fra en velhavende familie takket være hendes far som er Sveriges største hotelmagnat, men hun har aldrig villet være en del af familiefirmaet. Hun ville blive noget på egen hånd. Og hun fik stor succes som Sveriges magasindronning. Men den tid er forbi. Efter hendes mand døde og hun var sygemeldt derefter i et års tid, er hun blevet tvunget på pension. Men det passer hende ikke. Hun bliver nødt til at lave noget. Skabe noget. Så hun ender med at krybe til det sidst tænkelige - sin far. Og han har et nyt projekt som han ønsker at hun skal være leder på. Hvilket fører hende til byen Vadstena. En by som har været meget i medierne på det sidste grundet en ung piges forsvinding. En forsvinding som hendes halvsøster har fundet interessant.

Lina Helldén fandt først ud af at hun havde en 30 år ældre søster for 20 år siden. Men hun er ikke velkommen i familien. Det er kun Louise hun har kontakt til, og de er gået hen og er blevet bedste veninder. Derfor er det også hende hun først kontakter da hun finder ud af at hendes mand har været hende utro og at nabobutiksejeren viser sig at have været privatdektiv og har haft besøg af forsvunden piges mor. Og da søsteren inviterer hende til at komme til Vadstena i en periode så tager det hende ikke lang tid at betemme sig. Datteren må leve i uvidenheden lidt længere imens at Lina tager fri fra sit liv og måske kan finde noget andet at bruge sine tanker på. En mystisk forsvindingssag. Det kunne da ikke skade at kigge lidt ekstra på den?

Endnu en pige forsvinder og Lina finder ud af at sagen nok ikke er helt som hun troede. Der foregår noget mystisk. Nogen lyver. Nogen holder informationer gemt. Men kan hun finde svaret? Måske med hjælp fra Louise? Eller vil det vise sig at være en meget dårlig idé at rode sig ud i så farlig en sag som amatører? Eller kan de måske være pigernes redning? Lever de overhovedet stadig? Hvilken galning render rundt og spreder rædsel i skønne Vadstena?

Dette er en underholdende og charmerende krimi-serie om et par unikke søstre - bedste veninder - der lever to vidt forskellige liv til trods for deres relation, men som har én fælles interesse - krimisager. Og i denne bog falder de over en forbrydelse som de hurtigt bliver viklet ind i og forsøger at opklare samtidig med at de kæmper med hver deres private udfordringer. Der er masser af humor, mystik, drama og skønne personligheder.

Jeg er allerede fan og jeg glæder mig helt enormt til den næste bog i serien. Jeg var underholdt hele vejen igennem og jeg elsker allerede de to søstre. Men jeg tror at ventetiden bliver lang, da den næste bog foregår i vinteren, så den kommer nok først på Dansk til vinter. Men jeg må bare have følehornene ude så jeg kan være klar. ;)

★★★★✩