Anmeldelse af "Bird Box" og "Malorie" af Josh Malerman

Da filmen "Bird Box" kom på NetFlix var jeg klar ved skærmen med det samme og så den samme aften. Og jeg har siden set den 4-5 gange. Virkelig god film. Sær, skæv og skræmmende. Og jeg har længe gerne villet læse bogen den var blevet lavet efter. Men da jeg læste at der ville komme en efterfølger valgte jeg at vente. Vente til at "Malorie" udkom og det gjorde den så i April måned i år. Få dage før jeg ville prøve at skrabe penge sammen til at købe dem begge, tilbød forlaget DreamLitt at sende dem til mig så jeg kunne anmelde dem, og det tilbud kunne jeg simpelthen ikke stå for. Så jeg takkede mange gange tak og jublede vildt da de ankom.

Forventningen til dem var stor fra start og jeg var især spændt på at læse den nye historie. Og spændt på at se hvor meget filmen følger bogen på den første. Nu har jeg fået dem læst, og I får derfor en anmeldelse af dem begge i dagens indlæg. ;)

"Bird Box"

Malorie lever i "skyggerne" i et tomt hus sammen med to børn - Dreng og Pige. De har boet der alene i 4 år. Gemt bag lås og slå. Gemt væk fra verden udenfor. En verden der ikke længere er som den var for 5 år siden hvor det hele begyndte. Inden væsnerne dukkede op og drev folk til vanvid. Drev folk til drab og .... selvmord. Men det er blevet tid til at rejse videre. Via floden. Ud i det fri hvor fjenden befinder sig. Og de har kun hinanden og deres vigtigeste ejendel med sig - bindet for øjnene der skal forhindre dem i at lide samme skæbne som alle andre.

Nu skal det vise sig om den træning hun har givet børnene er nok. Kan de navigere i det fri kun ved at kunne lytte og føle sig frem? Vil turen til floden være et klogt valg?

Før hun endte i denne situation boede hun sammen med sin søster i en lejlighed inde i byen. Ret hurtigt opdager hun at hun er blevet gravid efter et one night stand og hun ønsker at beholde barnet. Uvidende om hvad der er ved at bryde løs i verden. Mærkelige hændelser sker forskellige steder og de bliver mere og mere voldelige og grusomme. Og de nærmer sig hurtigt deres land, stat og by. Flere og flere går amok. Flere og flere døde. Alle på de mest groteske måder. For deres egen hånd. Hvad kan få folk til at gøre den slags? Og hvad kan der gøres for at stoppe det? Kan det stoppes?

Desværre ikke før at Malorie finder sin søster død. Nu er hun alene. Og godt gravid. I en verden fuld af død og en ukendt fjende. Hun bliver nødt til at finde et sikkert sted at være. Men hvor? Hun har læst om et sted hvor man blev tilbudt ly så det må blive hendes destination. Hvis hun kan nå frem i live. Men frem kommer hun og der møder hun en lille gruppe fremmede. En gruppe der kæmper for at overleve. En gruppe der lidt efter lidt vokser. Men er alle de nyankomne nu også til at stole på? Endnu en gravid dukker op og til sidst også en meget ... hemmelighedsfuld mand. En mand som Malorie allerede for starten er meget bekymret for. Var det forkert at lade dem komme ind?

Malorie ender alene med de to nyfødte børn efter en skrækkelig hændelse i huset. Og lige da hun tror det hele er forbi dukker en uventet livline op. Der findes et sted med overlevende. Men det bliver en farlig rejse at nå dertil. Via floden. Med bind for øjnene og kun børnenes nytrænede hørelse at guide sig efter. Bliver rejsen deres endeligt? Eller vil de nå frem med livet i behold?

★★★★★

"Malorie"

Kaos overalt. Folk flår hinanden og lyden af død er overalt omkring Malorie. Endnu en gang er der død og vanvid alle steder. Men det skulle jo være et sikkert sted! Et sted væk fra væsnerne der har overtaget verden omkring dem. Men nu skal Malorie igen bringe sine børn i sikkerhed. Men det kræver at hun kan finde dem. Forhåbentlig i live. Og dette foregår igen med bind for øjnene. Fjenden er nemlig trængt ind bag deres sikre mure.

Tom og Olivia er blevet teenagere og de bor nu på en gammel lejerskole sammen med Malorie. Et sted de stort set har for dem selv. Fremmede går dog jævnligt igennem, men Malorie nægter at lukke dem ind. Heller ikke den sidste der kommer forbi og påstår at han har informationer de måske kan bruge og give egne som tak. Til trods for Malories fjendtlighed efterlader manden alligevel det han har indsamlet og de papirer indeholder noget som Malorie aldrig ville tro var muligt. En liste over overlevende. Folk fra hendes barndomsby. Familie. Men de kan da umuligt have overlevet i 17 år? Eller? Malorie er i chok og er i tvivl om hvad hun skal gøre med den information. Men ærligt så er der kun ét svar på det. Hun må finde dem. Endnu en lang og farefuld rejse ligger forude.

De skal finde et tog. Et blindt tog. Men det viser sig hurtigt at det nok ikke er det mest sikre sted for dem at være. På toget spøger en gammel fjende. En fjende der er mindst lige så farlig som væsnerne. En fjende der splitter dem fra hinanden.

Malorie er fanget. Tom ført ud på et sidespor. Og Olympia er i panik. Hvordan kunne det ske? Er alt tabt? Vil de dø alene? Har Malorie svigtet sine børn? Værst af alt - har fjenden vundet?

★★★★✩

Der er faktisk en del ting i filmen "Bird Box" som ikke passer overens med bogen, men det var jeg faktisk lidt forberdt på. Nogle af dem er dog helt ved siden af, så selvom man har set filmen, så kan man sagtens få en masse nyt ud af bogen. Faktisk vil jeg mene at bogen er bedre end filmen, såå.. ja. Sådan er det ofte med denne slags bog-film.

Og så er der den nye bog "Malorie". Jeg havde læst en smule om handlingen op til udgivelsen så jeg var virkelig spændt på at få den læst. Det er ikke fordi der sker så meget i denne bog, men det er lidt det samme som i den første. De bliver udsat for en masse farer lige så snart de tror de er i sikkerhed og så er der et par virkelig store overraskelser - både gode og dårlige. Så man bliver holdt til ilden hele tiden hvilket jeg sætter stor pris på.

Disse to bøger er helt klart til thriller-typerne. En "usynlig" fjende der skaber panik. Folk må kæmpe for egen overlevelse. Enhver fremmede man møder kan potentielt være ens endeligt. Hold øjnene lukkede og find et safe-place. Verden er ikke den samme længere. Spændende! Elsker den type historier! Så ja jeg kan varmt anbefale jer at læse disse bøger. ;)