Anmeldelse af "Troen i Mørket" & "Lyset i Mørket" af Kis Baadsgaard

Så er det blevet tid til at tage fat på sidste kapitel i serien "Mama McGees Drenge" af Kis Baadsgaard. Og med det mener jeg de sidste to bøger, "Troen i Mørket" og "Lyset i Mørket". Jeg gik hen og faldt for serien da jeg læste den første bog og heldigvis var jeg så heldig at forlaget Baadsgaards Books ville sende resten af bøgerne til mig. Og hvis I skulle have lyst kan I læse anmeldelsen af den første bog i serien her og læse min anmeldelse af anden og tredje bog her inden I læser denne.

Og nu.. Den sidste anmeldelse af "Mama McGees Drenge"-serien.

"Troen i Mørket"

Tristan er efterhånden godt frustreret, og det har drevet ham ud i et alkoholproblem. Han har svært ved at tøjle vreden og den undertrykte følelse han går rundt med indeni er tæt på at blive et virkelig stort problem. Han har været stærkt tiltrukket af sin kammerats søster i mange år, men hun er no-go. Man rør ikke en vens søster. Og nu er hun igen i et fast forhold og har ikke længere tid til at hænge ud sammen med dem alle sammen. Og hendes undskyldninger er altid de samme. Men en dag får han det rigtige svar på hvorfor hun altid er forhindret. Og det er en skræmmende opdagelse.

Blå mærker, smerter og nogle sting senere befinder Freja sig hjemme hos Tristan. Hun er flov og føler at hun trænger sig på, men han er fast besluttet på at hun skal blive så længe hun har brug for det, og så længe Bo er på fri fod. Hun går med til det. Også selvom hendes mangeårige følelser for ham gør det svært. Især når hun ved at han aldrig ville være interesseret i hende. Det gjorde han klart overfor hende for nogle måneder siden. Eller er han? Kyssene og begæret fortæller en helt anden historie, og han åbner op for en helt anden verden end den hun er vant til. Men er hun parat til at blive en del af den? Vil hendes ar på sjælen kunne lindres? Og vil hun være i stand til at ligge kontrollen fra sig og ligge sig fladt ned for denne mand? Være en del af hans specielle levestil? Eller vil den skræmme hende væk?

Der skal arbejdes hårdt og det er ikke nemt når hendes eks spøger i skyggerne og truer med at ødelægge hende for alvor denne gang. Men familien og vennerne har taget godt imod hende og vil gøre alt for at beskytte hende. Men er det nok? Vil Bo være i stand til at bryde igennem deres panser og få fat i hende? Vil Tristan kæmpe for hende? Vil han i det hele taget have hende nu hvor hun er så ødelagt? Valget for ham er ikke svær, men det kan måske allerede være for sent. Da han langt om længe har fået overbevist Freja om hendes værd og at hans følelser for hende er ægte, kan han miste alt hvad der betyder noget for ham.

★★★★✩

"Lyset i Mørket"

Ella møder den spændende skotske mand Owen en aften i byen med veninderne. Kemien er der med det samme, men Ella vil ikke afvises og flygter væk med det samme efter en spontan samleje med ham i en baggård. For han ville afvise hende derefter, ikke? Alt andet ville være for godt til at være sandt. Så for at redde sit eget hjerte, så er det bedst at lade det være ved det ene møde og den ene gang sammen. Men skæbnen mener noget andet. For Owen leder efter hende og da han ved et tilfælde ender med at leje et værelse hos hendes familie, så kan de ikke længere ignorere deres følelser for hinanden. For det har de. Også at den eksplosive slags. Og derfra går alt utroligt hurtigt. De har et barn på vej, bliver gift og køber hus. En lykkelig familie. Men lykken sammen bliver kort.

Ella mister sine forældre og Owen over en kort periode og sorgen er stor. Men hun har nu tre børn som er afhængige af hende, og derfor bliver hun nødt til at komme videre. Både børnene og hun selv er stærkt påvirket af savnet af Owen, men Ella giver ikke op. Britt er vred og bruger alle sine kræfterne på skolen. Daniel slås i skolen og bliver en ret vild dreng. Men han finder hurtigt nogle tætte kammerater, som lige så hurtigt bliver en del af deres lille familie. Og Freja bliver mere og mere stille og nedtrykt da hun er et let offer for børnene i skolen. Og da en af de tilkomne drenge kommer i problemer, beslutter Ella sig hurtigt for at hjælpe. Fra den dag af begynder et nyt kapitel i deres liv.

Da børnene bliver voksne, stifter familie, giver hende børnebørn er familien blevet overraskende stor. De holder stadig alle sammen i tykt og tyndt og Ella er lykkelig. Hun savner stadig Owen, men den store familie fylder tomrummet ud når det er værst. Og da hun fylder 75 år overrasker ungerne hende med en gave, som hun aldrig troede at hun ville få igen. En gave som hele familien skal være en del af. Hendes hjerte er fuld af varme og taknemmelighed, og da hun finder vej til hendes og Owens sted bliver hun igen genforenet med ham. De har skabt noget smukt og deres sjæle er nu blevet fuldendt.

★★★★✩

"Troen i Mørket" er en smuk historie om en barndomsforelskelse som bliver vækket til live mange år efter den startede. En historie om et fysisk og psykisk voldeligt forhold og hvor stor en pris man må betale for at blive sammen med en manipulerende og psykisk nedbrydende person. Og om kampen for at komme ud af det. Som Tristan heldigvis giver Freja mulighed for i denne historie. Og om kampen for at slippe af med sin stalker. Det er et emne som jeg desværre selv har haft foden indenfor i, og et emne som alt for manges liv desværre bliver ødelagt af. Det ramte mig hårdt og det gav PTSDen et lille hop i brystet. Men kemien imellem Tristan og Freja er så fantastisk, og det gør at man lapper det hele i sig med stor fornøjelse. Og til trods for hendes mentale nedbrydning, så formår Tristan at vise hende en ny verden som hun passer pefekt ind i. En spænende og intim verden som vi blev inviteret ind i i bog tre. ;) BDSM. Endnu en gang en fornøjelse med en smule "Fifty Shades of Grey"-vibes.

"Lyset i Mørket" er en smuk sløjfe på denne serie, og den kan ikke undgå at give en lille klump i halsen når man læser den sidste side. Det var rart at få et indblik i Ellas og Owens liv, som førte til de skønne mennesker som vi har fulgt og læst om i de forrige fire bøger. Og ikke mindst at møde Owen for første gang. Owen var på flugt fra minderne om krigen og Ella fik øjnene op for den ægte kærlighed som kunne overleve alt hvad livet bød dem. En virkelig skøn historie, og det var dejligt også lige at få indblik i hvordan det går de fire par efter at vi tog afsked med dem i de forrige bøger. Hold da op hvor har de haft tavlt! :P Der kom satme mange børnebørn ud af det. Og hvor er det fantastisk at vide, at deres venskaber og sammenhold er lige så stærkt i deres voksne liv som det var da de var yngre. Man kan afslutte serien med en varm følelse indeni. Også selvom slutningen er super trist, men... på en måde også lykkelig. En smuk historie om store tab, dyb sorg, men også om evig kærlighed. ;)

Wow Kis.. Det må jeg sku sige. Det var satme en smuk serie du har fået skrevet her. Jeg fortryder på ingen måde at være blevet tilbudt at læse og anmelde den. Den har været alle læsetimerne værd. En serie der går ind og berører alle steder i hjertet. Tak.