Anmeldelse af "Dagbogens hemmelighed" af Frida Skybäck

I kan tro at jeg blev lykkelig da forlaget Cicero overraskede mig med denne bog, "Dagbogens hemmelighed" af Frida Skybäck. Min første oplevelse med en Frida Skybäck-bog var kærlighed ved første læs, og da jeg lige derefter læste en mere, fik jeg blod på tanden efter endnu mere. Og nu havde jeg pludselig en bog mere af denne skønne forfatter. Jeg kunne næsten ikke få armene ned igen og bogen blev straks tilføjet min TBR-liste med bøger der skulle læses snarest.

Jeg har nu fået den læst og I får nu min anmeldelse i dagens indlæg. ;)

Rebecka har ikke haft en nem barndom og familien har hun heller ikke det tætte forhold til. Noget som hun som voksen fortryder. Især da det er begyndt at knase i forholdet med hendes forlovede og jobbet heller ikke giver hende glæde i livet. Og da hun en dag får besked om at hendes mormor er endt på hospitalet, så vælger hun at holde fri og rejse til hendes barndomsby for at passe på huset imens hendes mormor kommer sig. For hendes mormor har hun altid haft det godt med. Så det ville da være det mindste hun kunne gøre. Og det skal hurtigt vise sig at være en beslutning der kommer til at ændre alt i hendes liv.

Huset er i forfald så Rebecka beslutter sig for at sætte det lidt i stand. I mormorens ting finder hun en samling breve og en dagbog, som langsomt begynder at afsløre en mørk hemmelighed som hendes elskede mormor har gået og gemt på i hele sit liv. Om et liv under Anden Verdenskrig. Om en hemmelig forelskelse i en ung fyr ved navn Luca. Om familiens skræmmende forretninger med fjenden. Og om det sværeste valg som hendes mormor nogensinde har måtte tage. Et liv som ændrer alt for Rebecka og hendes mor. Men som nu har givet dem en bedre forståelse for hvorfor det har været som det har været i alle de år. Dårlig samvittighed og sårede følelser. Vil de kunne slippe de følelser nu?

Efterhånden som Rebecka lærer mere om sit ophav, går det op for hende, at hun selv er nødt til at skulle tage et svært valg. Er hun det sted i livet som hun ønsker? Har hun det job som hun havde set sig selv med resten af livet? Og hvad med hendes kærlighedsliv? Tør hun tage et risikabelt skridt og følge sit hjerte? Tør hun satse på at familien kan finde hinanden igen? Hvordan skal det næste kapitel i hendes liv se ud?

Dette er en virkelig rørende historie om en hæsblæsende kærlighedsaffære, om pligtfølelse, om sorg og om at finde sig selv. En virkelig spændende familie-historie som rammer en lige direkte i hjertekulen. Kærligheden er en svær størrelse i denne bog, og man kan ikke andet end at falde for de personer som man lærer at kende i den. Jeg nød læsningen hele vejen igennem og jeg er kun blevet bekræftet i at jeg virkelig er faldet for Frida Skybäck og hendes smukke historier. Og jeg håber ikke at dette bliver den sidste bog jeg kommer til at anmelde af hendes. ;)

★★★★✩