Anmeldelse af "Havørnens skrig" ("Millennium" 7) af Karin Smirnoff

"Millennium"-serien af Stieg Larsson har altid været en af mine favoritter, og da nyheden om at David Lagercrantz ville fortsætte den troede jeg ikke mine egne øjne. For selvfølgelig skulle de bøger også købes. Men så troede jeg faktisk også at serien var slut. Men næh nej.. Så så man jo lige at endnu en forfatter havde besluttet sig for at skrive videre på den og det er så nu Karin Smirnoffs opgave at gøre de to andre kunsten efter. At forkæle os læsere med flere skræmmende krimisager i selskab med Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist. Og jeg er super taknemmelig for at forlaget Modtryk sendte mig den nyeste bog i serien til anmeldelse. Tak tak tak!

Men hvad synes jeg så om bogen? Det kan I læse mere om her. Enjoy!

I en lille by i Nordsverige er flere mennesker forsvundet og der foregår nogle mistænksomme ting i det skjulte. Virksomheder der bruger beskidte tricks for at få fingrene i landområder for at udnytte deres ressourcer. Mennesker bliver truet på livet og der er ingen grænser for konsekvenserne hvis de ikke makker ret. En kriminel bande er dukket op fra graven og viser sig hurtigt at være endnu en brik i problemet som byen Gasskas står med. Men ingen har opdaget det endnu. Det er først da Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist dukker op hver for sig grundet hver deres familiemæssige årsag, at problemerne i byen langsomt begynder at se dagens lys og hvor befolkningen får øjnene op for det der foregår i deres egen baghave.

Lisbeth er blevet tilkaldt da hun har en slægtning der mangler et familiemedlem at være hos grundet en forsvundet mor, en fraværende stedfar og en død mormor. Lisbeth er nu den eneste slægtning Svala har tilbage - hendes faster. Men Lisbeth kan da ikke have ansvaret for en teenager? Der må da være andre løsninger? Lisbeths liv er ikke noget for en ung uskyldig og stille pige. Men det går hurtigt op for Lisbeth at Svala slet ikke er som hun havde forventet. Hun virker derimod til at være mere som hende selv end hun havde forventet. Svala er usædvanlig kvik og ... begavet nok til at folk ønsker at udnytte hendes evner til deres egen vinding. Noget som Lisbeth for alt i verden vil forhindre dem i. Men kan hun styre en ung kvinde med sine egne agendaer? Imens Lisbeth undersøger hvorfor stedfaren virker så mistænksom, hvorfor en gammel motorcykelbande der burde være blevet opløst ønsker at få fingrene i Svala og hvorfor flere mennesker trues på livet, er Svala opsat på at finde ud af hvad der skete med hendes mor. For hun må da stadig være i live et sted? Hvem er hun faldet i fælden hos?

Mikael arbejder stadig for avisen Millennium - eller.. gør han? Det er ikke længere en fysisk avis, så hvad består han arbejde egentlig af nu? Et dilemma som han prøver at finde en løsning på. Men nu hvor han alligevel ikke skal arbejde, så har han mulighed for at tage til Gasskas for at deltage i sin datters bryllup. Men i toget dertil får han et tip fra en pensioneret betjent om at der foregår nogle mystiske ting i byen, og det får journalisten i ham til at blive nysgerrig. Hændelser som Mikael nok burde undersøge nærmere nu hvor han alligevel er der. Og nu hvor en af hovedpersonerne i rygterne er hans kommende svigersøn. Hvem er denne mand som hans datter har besluttet at gifte sig med? Er der hold i det den gamle mand sagde? Er hans kommende svigersøn igang med noget kriminelt?

Lisbeth og Mikaels veje krydser hinanden og de opdager at hver deres sager unægteligt hænger sammen. Forsvindingssagerne, mordene, kriminaliteterne, hemmelighederne og ... dem selv. Det bliver en kamp på liv og død og ondskaben vil ingen ende tage. Vil de overleve deres besøg i Gasskas?

Karin formår at skrive en fantastisk fortsættelse på historien om Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist og det er skønt at se hvordan hun får flettet bøgerne i serien sammen. Vi møder nogle gamle "kendinge" og bliver igen klogere på hver deres historie. Og heldigvis har de to skæve personligheder stadig kontakt til hinanden. Men argh! Kan de dog ikke bare sætte sig ned og få talt om tingene?! Få snakket om hvordan de har det med hinanden?! Jeg har snart brug for noget "Salankvist". :D Men nu må vi se hvad Karin beslutter sig for at der skal ske med de to fremover. Jeg kan i hvert fald fortælle at jeg er spændt! Og hold da op hvor er slutningen på denne bog åben. Der er stadig onde mennesker på fri fod og intet er afsluttet i Gasskas. Så måske vi genser den lille by i næste bog?

Dette er en krimi fuld af mord, farlige kriminelle, mørke hemmeligheder, spændende personer og selvfølgelig masser af Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist. What's not to like about that? ;) Jeg er i hvert fald hooked og jeg glæder mig til næste kapitel sammen med denne duo.

★★★★✩