Anmeldelse af "Mindfulness for losers" af Christoffer Holst

Jeg forelskede mig i Christoffer Holsts bøger i forbindelse med læsningen af hans serie "Cilla Storm" og har siden været super spændt hver gang han er udkommet med en ny bog på dansk. Mest hvis den var en fortsættelse af den serie jeg er faldet så meget for, men jeg har også været spændt på at læse de enkeltstående bøger han har forkælet os med. Jeg har tidligere læst "Solskin og parmesan" som er første bog i "Mad, vin og nye chancer" (anden bog i serien kommer min anmeldelse af i næste måned) og dem nød jeg virkelig også. Så da jeg modtog "Mindfulness for losers" til anmeldelse igennem forlaget Flamingo kunne jeg ikke lade være med at klappe lidt i mine små hænder. For den har stået på min ønskeliste sammen med "Den glemte kogebog" ("Mad, vin og nye chancer" 2) så jeg blev virkelig glad og gik straks igang med at læse dem.

Og nu er det blevet tid til at give jer min anmeldelse. Den kommer her.

Pamela Persson har ikke haft det nemt siden hun kom hjem fra optagelserne til realityshowet Hede nætter. Hun slap alle hæmninger under optagelserne og det har givet bagslag på hjemmefronten. Alle i byen behandler hende med en vist afsky. Selv hendes førhen så gode veninder har vendt hende ryggen. Det er kun forældrene som hun bor i kælderen hos som stadig vil se hende i øjnene. Og hendes faste kunder hos frisøren hvor hun arbejder. Og det er begyndt at gå hende på. Solvik er ikke længere hendes sted. Hun vil noget mere. Noget større med sit liv. Og da hun får nyheden om at hendes største amerikanske kendis-crush kommer til Stockholm for at finde sin nye hovedrolle-partner ved hun præcis hvad hun skal. Hun skal have den rolle. Wade Crust skal falde pladask for hende.

Sommeren nærmer sig og endelig ser hun sin chance for at tage afsted. Forældrene skal på en rejse og det giver hende en hel sommerferie til at opnå sin drøm. Men Stockholm er slet ikke som hun havde håbet. Det er dyrt. Man må ikke parkere nogle steder uden at hendes fars elskede bil bliver fjernet og - hvor skal hun dog bo nu hvor hun er der? Og hun har ikke en skid forstand på at være skuespiller, så det skal hun jo også lære i en fart.

Hun tilmelder sig et skuespillerlynkursus og her møder hun den succesrige mindfulnesscoach, Gloria. Hun har sit eget TVshow, afholder populære kurser og er ved at skrive en bog. Og hun kunne godt bruge lidt hjælp. Derfor får Pamela tilbudet om at blive hendes assistent og derved også et værelse hvori hun kan være imens hun er der. Og det går op for hende at den irriterende men også lidt charmerende og lækre fyr, Sebbe, er Glorias lillebror. Pamela får en fod indenfor i TV-verdenen igen. Lige hvad hun havde brug for. Men er det nu også det rigtige for hende? Er Stockholms travle og glitrende liv et sted for en person som Pamela? Eller vil fortiden i Solvik og hendes gamle liv indhente hende? Vil hun nogensinde finde ud af hvad hun virkelig skal med sit liv? Måske kan et af hendes uventede bekendtskaber vise sig at have svaret.

Åhh hvor ville jeg dog ønske at jeg kunne sige, at jeg var lige så stor fan af denne bog som de andre jeg har læst af Christoffer Holst, men nej.. Mest af alt var jeg for det meste irriteret over hovedpersonens opførsel og historien virkede lidt... rodet? Jeg ved ikke lige hvordan jeg ellers skal beskrive den. Men den var i hvert fald ikke min kop te. Ikke sagt at den er dårlig, for det er den på ingen måde. Den er bare ikke i samme liga som de andre bøger jeg indtil videre har læst. Hvilket er en skam. For jeg tror at den kunne have ret god potentiale hvis der blev skruet lidt ned for Pamela og skruet mere op for personudviklingen. Og måske lidt mere ping-pong imellem Pamela og Sebbe. Tja.. Jeg ved det ikke. Der var bare lidt mange huller, lidt for meget "vild i byen" over den til min smag.

Men alt i alt er det en fin histoie om en nybagt realitypersonlighed og hendes jagt på mening og mål for fremtiden efter en lidt mislykket tid i spotlightet. Om jagten på mere. Mere fame. Forandring. Nye oplevelser. Og flugten fra livet i en lille by hvor alle kender en og på både godt og ondt.

★★★✩✩