Anmeldelse af "Mit hjertes bibliotek" af Freya Sampson

Okay.. Da forlaget Cicero overraskede mig med denne bog i en bogpakke kunne jeg ikke lade være med at lade et lille hvin slippe ud. For jeg har en lille - okay efterhånden ret stor - kærlighed til bøger der handler om.. ja. Bøger! Om det er igennem histoier om en bogklub, en lille hyggelig boghandel eller et biblioket, så er jeg solgt. Jeg har efterhånden anmeldt et par bøger med de emner og mit hjerte svulmer lidt mere hver gang jeg får sådan en i hænderne. Jeg var ikke klar over at de bøger havde så stor en effekt på mig, men de har de. Jeg elsker dem! Så da jeg som sagt modtog denne bog, "Mit hjertes bibliotek" af Freya Sampson, så vidste jeg at der ikke måtte gå alt for lang tid før jeg satte mig ned og forsvandt ind imellem siderne på den. Og.. ja. Nu har jeg fået den læst. Og nu er jeg klar til at fortælle hvad jeg synes om den.

Men først! Har I lagt mærke til detaljerne på billederne? Da jeg skulle igang med bogen tog min kreative hjerne over og jeg gik straks igang med at lave rekvisitter til billederne. Forsiden på bogen SKREG nærmest på at "genskabe" den. Dog med et lille mørkt twist så det passer til mig. ;) Så 1½ dag senere fik jeg taget lidt billder og jeg kunne endelig komme igang med at læse. :P Den kreahjerne har ingen nåde! Men nok om det. Her får I min anmeldelse. ;)

June Jones bor stadig i sit barndomshjem efter sin mors død i den lille by Chalcot og hun arbejder som biblioteksassistent i det lokale bibliotek. Hendes trygge sted og hendes hjem i hjertet. Og det gælder også de lokale brugere af biblioteket. Selvom hun er super genert og introvert og som bruger det meste af sin tid med næsen nede i en bog, så burde man tro at hun burde føle sig ensom, men hun har det fint med det. Hun har jo biblioteket og dem der besøger det. Og hun elsker at opdigte historier om folks liv ud fra de bøger de låner og det giver hende en form for glæde og spænding. Eller er det rigtigt når hendes nabo og mors gamle veninde siger at hun sidder fast? At hun med vilje nægter at finde sit mål med livet og sprede sine egne vinger ud? Alt det bliver der rodet op i da de en dag får at vide at biblioteket skal lukkes pga. nedskæringer og panikken spredes.

June står til at miste sit job. Byen står til at miste deres fristed, deres helle og deres livlinje. Og det er der ingen af dem som vil gå med til. For et bibliotek handler ikke kun om bøger. Det handler om alt det man ellers finder der. Det sociale. En hjælpende hånd. Et sted at føle sig hjemme og tryk. Men selvfølgelig også bøgerne. Og alt det beslutter en gruppe af bibliotekets brugere sig for at kæmpe for. Og June ville ønske at hun kunne tilslutte sig dem. Men hun kan ikke tilbyde det som andre kan. Og hun ville blive fyret med det samme hvis hun støttede op om demonstrationerne. Men inden længe går det op for hende at hun ikke kan holde sig fra det da hun overhører små bidder af samtaler og ser mistænkelige ting ske i baggrunden. Hun må give gruppen besked uden at afsløre sin indblanden. En person fra hendes barndom ender med at give hende et lille skub og pludselig begynder det hele at tage fart.

Men vil det være nok? Hvor meget kan de få råbt kommunalrådet op? Har de overhovedet en chance for at redde biblioteket? Var det håbløst helt fra start? Det kræver mod og tro på at projektet vil lykkedes og ikke mindst troen på sit eget værd og styrke. Det kræver forandring og viljestyrke. Især for June. Tør hun springe ud i det? I livet? I at tage chancer? Måske endda lade kærligheden få lov til at blomstre?

Jeg har så meget lyst til at afsløre handlingen i detaljer, for det er der historien bliver fantastisk, men jeg vil gerne have at der stadig er noget for jer som læsere at se frem til at opleve. Dette er nemlig en hjertevarm historie om kærligheden til et lille lokalt biblioteket, de unikke og fantastiske mennesker der bruger det dagligt og selvfølgelig sammenholdet og styrken man kan finde i en lille by når der er noget de virkelig brænder for og vil kæmpe for. Om relationerne imellem mennesker man normalt ikke ville finde og deres kærlighed til bøgerne.

Jeg elskede virkelig at følge befolkningen i Chalcot og lære de forskellige mennesker der at kende. Og slutningen bragte masser af tårer frem. Både de triste men også de glade af slagsen. Dog endte den ikke helt som jeg havde håbet, men dermed ikke sagt at den ikke var god. Jeg havde måske bare lidt håbet af.. tja.. tror jeg vil stoppe her før jeg afslører for meget.

Nu sidder jeg igen igen igen (ja det har jeg oplevet nogle gange med historier der handler om bøger, bogklubber, biblioteker osv) og drømmer om at arbejde i en lille hyggelig og oldschool boghandel eller bibliotek hvor der er dæmpet belysning, bøger fra gulv til loft og masser af hyggelige kroge med siddepladser til dem der liiiige vil snuse lidt til bøgerne inden den låner eller køber dem. Det har altid været en drøm, men den slags steder er der desværre ikke mange af. Og de vil da slet ikke kunne køre rundt i den verden vi lever i i dag. Såå.. drømmen må blive ved med at være en drøm. Men det er en fantastisk drøm! Og heldigvis kan man "leve" den lidt i bøger som denne. Mere af den slags historier tak!

★★★★✩