Anmeldelse af "Atlas - Historien om Pa Salt" ("De syv søstre" 8) af L. Riley & Harry Whittaker

Det er lidt pinligt, men... da jeg modtog pakken med denne bog begyndte jeg at stortude. Lige siden jeg læste de første syv bøger i serien, har jeg haft en følelse af, at der manglede noget i mit hjerte. Serien brændte sig så meget fast i mig at jeg ikke kunne forestille mig ikke at eje og læse den sidste bog - som heldigvis - til trods for den kære Lucinda Rileys død - blev skrevet færdig af hendes søn Harry. Så mange tak Harry!

Og tusind gange mange tak til forlaget Cicero fordi I ville sende den min vej til anmeldelse. Ikke nok med at de sendte bogen, men vi anmeldere blev også forkælet med det fineste lille vedhæng som jeg straks købte en kæde til så jeg kunne tage det i brug. Jeg går ikke med guldsmykker, men... skal jeg være ærlig? Jeg tror det har ændret sig. For siden jeg modtog det, så har jeg haft det på et utal af gange. :P Cicero I har omvendt mig. Eller måske ikke omvendt - nærmere tilføjet det til mine præferencer. Så tak for det.

Men nok om det. Nu til det det handler om. Min anmeldelse af "Atlas - Historien om Pa Salt". I kan måske læse eller genlæse min anmeldelse af de første syv bøger i serien inden I læser videre her. Men vær opmærksomme på at jeg dengang afslørede en hel del af historierne. Det vil jeg ikke gøre med denne sidste bog. For der skulle jo gerne være noget overraskelse til jer der endnu ikke har læst den, right? ;) Men I får den altså her. Enjoy!

Pa Salts adoptivdøtre har langt om længe fået opsporet "den forsvundne søster" og de venter på at hun slutter sig til dem på yachten Titanen. Her skal de mindes deres far og sige ordentligt farvel til ham. Men inden de når så langt har Merry - deres nye søster - en overraskelse til dem. Hun har nemlig fået deres fars dagbog. En dagbog med optegnelser helt tilbage fra da han var barn. Og hun mener at de alle skal have mulighed for at læse den sammen og lære deres Pa bedre at kende før de siger deres endeligt farvel. For hvem var han? Hvor kom han fra? Hvordan endte han med at adoptere 6 døtre? Og miste den syvende? Alt lader til at blive forklaret i dagbogen.

Historien følger en lille dreng som er på flugt fra en trussel han for alt i verden må undgå. På hans rejse må han kæmpe for at overleve, holde sin baggrund skjult og samtidig holde sig væk fra nysgerrige øjne og ører. Han møder en masse fantastiske mennesker som fylder ham med kærlighed, taknemmlighed og som han vil huske resten af sit liv. Et liv som altid er i fare for at ende for tidligt. Og fortidens mareridt ånder ham i nakken. Nogle gange dukker vedkommende op og sender ham på flugt. Og det er især farligt da han nu også har mødt sit livs kærlighed. Han må for alt i verden beskytte hende. Og sammen rejser de verden rundt. Men lykken bliver kort for parret. Den nu voksne mand mister sin kærlighed og historien ville ende her hvis ikke det er for endnu et menneske der ender med at skabe et evigt indtryk på ham. Et indtryk som giver ham mod på at fortsætte. Og måske endda finde modet til at finde ud af hvad der skete da hans lykke blev knust. Og det bliver starten på hans skæbne. En skæbne som har forudsagt at han skal have syv døtre. Syv piger som har brug for ham. Og skæbnen vil at pigerne alle har forbindelse til mennesker fra hans fortid. Mennesker som han nu kan betale tilbage.

Pigerne er fascineret men også chokkeret over deres Pas historie. Men de mangler stadig svar på hvad der sendte ham på flugt da han var barn. Fjenden kender de. Og de kender nu Pas rigtige navn. Men hvad skete der? Vil de nogensinde få svar på det? Vil det vise sig at Pa Salt - Atlas - stadig har noget at afsløre? Alle brikker begynder at falde på plads og den største overraskelse venter stadig på at blive afsløret. Og sikke en overraskelse det er.

Dette er afslutningen og afsløringen af en virkelig spændende serie om en families mystiske fortid fuld af hemmeligheder og om manden i spidsen for den. Pa Salt - Atlas. Historien om hans liv, hans flugt fra ondskab, mødet med hans store kærlighed og tabet af den, mødet med mennesker fra hele verden og om den fuldendte cirkel der beriger ham med syv skønne døtre. Døtre med hver deres mystiske og hjerteskærende fortid. En familiehistorie der langt om længe er klar til at blive afsløret i en uforglemmelig afslutning.

Denne bog er den perfekte sløjfe på hele serien. Alle spørgsmål bliver besvaret og jeg sidder nu tilbage helt forpustet og målløs. Men samtidig med det største smil på læben. Som jeg gjorde igennem læsningen af de første syv bøger, så har jeg også denne gang grint og grædt en del. Især til sidste del af bogen. Atlas' historie er vild og hjerteskærende, og jeg er glad for at vi endelig har fået lov til at læse om den. Detaljerne og de mange røde tråde der alle mødes i sidste ende er magisk. Simpelthen magisk. Jeg er på røven over hvor fuldendt denne serie er. Jeg har fået alt jeg nogensinde har bedt om ved den og jeg kan simpelthen ikke anbefale den nok. Denne serie er et must-read hvis I spørger mig. Ja den er lang og bøgerne er nogle ordentlige moppedrenge, men tro mig. I vil ikke fortryde det. :)

★★★★★