Anmeldelse af to skønne romantiske komedier af Pia Konstantin Berg

Jeg har haft disse to bøger liggende i min TBR-bunke et stykke tid nu, og det har jeg haft lidt dårlig samvittighed over. Men i år har jeg besluttet mig for også at tage nogle af de bøger der ligger i bunden af bunken frem og skubbe dem fremad. Og derfor er det nu endelig blevet tid til at læse og anmelde bøgerne "Kys din kæreste på rejsen" og "Kærlighed for kontrolfreaks" af Pia Konstantin Berg. Tak til Pia og forlaget Flamingo for at have sendt bøgerne min vej til anmeldelse, og undskyld at det har taget mig så lang tid. :P

Men nu er anmeldelserne endelig klar. Enjoy!

"Kys din kæreste på rejsen"

Caroline har styr på sit liv. Hun har købt en skøn lejlighed, har fået drømmejobbet som musikanmelder og hun har to fantastiske venner. Men hun føler sig alligevel bagud. Begge venner har fået kærester, den en skal endda have en baby lige om lidt. Og Caroline? Tja hun har en affære med sin chef - som er en gift mand. Ikke den bedste situation at stå i. Og nu er verden også blevet plaget af en dødelig pandemi som nu også er nået til lille Danmark. Og det betyder lockdown. Slut med koncerter, barer osv. Slut med at møde ind på redaktionen. Slut med alt det sociale og nærhed med andre mennesker. Og det betyder også at hendes forhold til chefen bliver sat på pause. Men det er måske meget godt?

Men ensomheden begynder hurtigt at påvirke hende til trods for at hun har fået en ny nabo som gladeligt holder altansamaler med hende. En 94 årig mand med smag for høj musik og alkohol og som har haft et spændingsfyldt langt liv. Som hun misunder ham. Og hun ønsker selv at kunne se tilbage på sit liv med glæde. Og det indser hun hurtigt får hun ikke sammen med chefen. Derfor opretter hun i desperation en bruger på en datingapp som hendes veninde har anbefalet hende og ret hurtigt får hun kontakt til en lokal mand. En lokal mand som hun et par gange tidligere er stødt ind i. Bogstavligttalt stødt ind i. Og kemien er fantastisk. Men pandemien gør det besværligt at ses. Derfor bliver de nødt til at finde på alternativer når det kommer til dates.

Og de alternative metoder bliver i den grad vigtige da Caroline bliver syg. Men vil hendes nye bekendtskab kunne overleve et "forhold på afstand"? Og hvordan skal hun få afsluttet sin affære med chefen før hun får rodet sig ud i for mange problemer? Vil det ende med at koste hende jobbet? Vil det koste hende et potientielt fantastisk forhold til den charmerende mand fra datingappen? Måske vil det være tid til at genoverveje sine fremtidsplaner?

★★★★✩

"Kærlighed for kontrolfreaks"

Anna er altid gået meget op i at være den bedste til alt hun beskæftiger sig med, men da hun en dag står uden sit drømmejob, som hun troede at hun havde sikret sig, så føler hun sig såret og i panik. Hvad skal der nu ske? Hvad skal hun bruge sine topkarakterer og kandidatgrad til hvis ingen vil ansætte hende? For hun kan da ikke tage imod sin fars tilbud om arbejde? En far som forlod sin datter og kone uden at se sig tilbage eller lade høre fra sig igen. En far som kun er tilbage i landet fordi hans far er død og har efterladt et gammelt gods i det sønderjyske til ham. Et gods som Anna ikke har besøgt siden barndommen. Siden hun mistede sin mor til en forfærdelig ulykke. Hun kan da ikke tage tilbage dertil. Vel?

Hun har ikke rigtig noget andet valg. Hun skal være ude af studielejligheden og nu hvor hun intet arbejde har, har hun ikke rigtig andre muligheder. Og det ville jo også kun være for en kort periode. Bare indtil hun får landet sig et nyt job i hovedstaden og får sparet penge nok til en lejlighed. Tiden skal nok gå stærkt. Men det går hurtigt op for Anna at hun rent faktisk godt kan lide at være på godset. De ansatte er flinke, hendes far virker ikke så kold og fraværende som hun frygtede, arbejdsopgaverne er spændende og så er kokken jo egentlig heller ikke helt så slem at kigge på.

Thomas er i starten ikke specielt begejstret for at denne fremmede kvinde er kommet for at re-brande godset og det de kan tilbyde der. Hvorfor skal hun komme og ændre på alting? Det går jo fint allerede? Konflikterne lader ikke vente på sig, men da de endelig begynder at samarbejde går det op for dem alle at det måske er meget godt med noget fornyelse. Måske kan de endda lære noget af hinanden? Måske kan de endda få mulighed for at lære hinanden meget bedre at kende? Men kan Anna stole på sin far og det han fortæller om deres fortid? Er Thomas klar til at lade Anna komme ind og skabe så stor en ændring i hans liv? Med det han i forvejen har ansvaret for? Hvor passer Anna ind i det? Og hvad sker der hvis hun en dag skal rejse igen når hun finder job i den anden ende af landet? Hvad skal der ske med godset?

★★★★✩

To virkelig hjertevarme historier om uventet kærlighed, svære valg, modsætninger der mødes og at turde at satse på det ukendte. Jeg har virkelig nydt at læse begge bøger og jeg er nu kun blevet mere nysgerrig efter at læse flere af Pias bøger. Gerne i samme genre. For det klarer hun virkelig godt som forfatter. Disse bøger ville være perfekte at tage med på en sommerferie da de er letlæselige og har en god længde til en hyggelig weekend ved stranden eller poolen. Jeg kunne i hvert fald godt forestille mig at ligge og slikke sol med en af dem i hænderne. Der er masser af humor, følelser og hjertevarme scener som man kun kan elske. Jeg kan varmt anbefale jer at give dem en chance denne sommer. Det vil I ikke fortryde hvis I er til skønne romantiske romaner.